«پول دیجیتالی» علیه «دلار»

آینده پول به احتمال زیاد به یک نسخه دیجیتالی که هم اکنون در کیف پول‌های مردم وجود دارد، متعلق خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، به این ترتیب امکان پایا ن سیستم پولی که جهان برای دهه‌های متوالی با آن درگیر بود، وجود خواهد داشت و چنین آینده‌ای به‌طور حتم بسیاری از طرفداران رمز‌ارزها را ناامید خواهد کرد. طرفدارانی که امیدشان حتی سرمایه‌شان را در کریپتو‌های شرکت‌های خصوصی از جمله بیت‌کوین گذاشته‌اند؛ هرچند بانک‌های مرکزی و دولت‌ها از مخالفان سرسخت رمزارز ها به شمار می‌روند؛ اما به مرور تب تبدیل ارز‌های کلاسیک به یک نسخه دیجیتال ملی بالا گرفته است.

به این شکل که آنها پولی را منتشر می‌کنند که تنها در فضای مجاز موجود است و هیچ کاغذی یا سکه ‌ای نشانگر ارزش آنها نخواهد بود؛ اما با همین وضعیت چنین ارز مجازی در نظام پرداخت‌های بین‌المللی مورد قبول است. بانک‌های مرکزی از جمله فدرال‌رزرو آمریکا هم اکنون نسخه پول دیجیتالی خود را ساخته‌اند که بانک‌های تجاری به واسطه آن نزد بانک مرکزی حساب دارند. به این ترتیب، بانک‌های تجاری توانایی وام‌دهی الکترونیکی به خانوارها و کسب‌وکارها را خواهند داشت، که مشتریان از این طریق بدون نیاز به تبادل پول پرداخت‌های خود را انجام می‌دهند و وام‌های خود را دریافت می‌کنند با این حال رمز ارز بانک مرکزی عملکردی فراتر از بانک‌های تجاری را به نمایش خواهند گذاشت.

بانک مرکزی قادر است به جای پول‌های کاغذی، نسخه دیجیتالی خود را در اختیار مردم قرار دهد تا چرخه پولی که قبلا با ارزهای کاغذی انجام می‌شد حالا در سیستمی دیجیتالی، عملکرد سابق خود را داشته باشد. هرچند چگونگی عملکرد چنین سیستمی روشن نیست، اما کشورهای زیادی در حال تجربه کار با رمز ارز ها هستند. البته مزایایی که یک ارز دیجیتال ی می‌تواند داشته باشد به تجربه آن می‌ارزد. در حال حاضر بیشتر تراکنش‌های مالی جز از طریق پرداخت با کارت‌های اعتباری یا سیستم‌های موبایل‌محور به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند؛ اما در بستر چند لایه‌ای که می‌تواند زمان جابه‌جایی پول را بین دو تا سه روز با تاخیر انجام دهد. ولی یک ارز دیجیتال ی ملی بر یک شبکه واحد سوار است و از همین رو پرداخت‌ها بلافاصله بین حساب‌ها جابه‌جا می‌شوند. علاوه بر این هزینه تراکنش‌ها نیز به‌رغم سرعت بالا ناچیز خواهد بود. در انتها رمز‌ارز ملی نقش بانک‌های تجاری را در سیستم پولی کشور کمرنگ خواهد کرد و مسوولیت اصلی را به بانک مرکزی واگذار می‌کند. پول ملی دیجیتالی شرایط را برای رمزارز های خصوصی سخت‌تر خواهد کرد؛ چراکه پول الکترونیکی دولت قادر است کلیه عملیات‌های لازم را انجام داده و با پشتوانه بانک مرکزی همراه خواهد بود، در نتیجه بسیار قابل اعتمادتر از رقبای خصوصی خود خواهد بود.
  نگاه سرمایه‌گذاران به فدرال‌رزرو

سرمایه‌گذاران بین‌المللی به دقت اظهارات تعدادی از مقام‌های ارشد فدرال‌رزرو آمریکا را طی روزهای آتی زیر نظر خواهند داشت. بانک مرکزی آمریکا به تازگی برای دومین بار در سال ۲۰۱۹ نرخ بهره را کاهش داده و لحن اظهارات سیاست‌گذاران ارشد پولی آمریکا می‌تواند تاثیر مهمی بر بازارهای جهانی داشته باشد.«جان ویلیامز» رئیس فدرال‌رزرو نیویورک، «جیمز بولارد» رئیس فدرال‌رزرو سنت لوییس و «چارلز ایوانز» رئیس فدرال‌رزرو شیکاگو از مهم‌ترین مقام‌های بانک مرکزی آمریکا هستند که طی روزهای آینده سخنرانی خواهند کرد.برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که فدرال‌رزرو آمریکا تا پایا ن امسال نرخ بهره را کاهش نخواهد داد. این در شرایطی است که آمریکا زیر فشار ناشی از جنگ تجاری با چین قرار گرفته است.دومین رویداد مهم، انتشار آمارهای مربوط به سفارشات کالاهای بادوام در آمریکا است. این آمارها می‌تواند چشم‌انداز اقتصاد آمریکا را برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی شفاف کند.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  ⁄  4  =