در بیست و هفتمین نشست کافه بلاک‌چین چه گذشت

بیست و هفتمین نشست کافه‌ بلاک‌چین، با موضوع بررسی روند قانون‌گذاری در مورد بلاک‌چین و رمز ارزها در ایران عصر روز دوشنبه در سالن اجتماعات مرکز فابا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، در ابتدای این نشست محمدمراد بیات مدیرعامل مرکز فابا در مورد بلا‌ک‌چین؛ از فناوری تا رگولاتوری به بیان سخنانی پرداخت. سپهر محمدی، محمدجعفر نعناکار، حجت عباسی و مصطفی نقی‌پور نیز اعضای این پنل را تشکیل می دادند.
 
مدیرعامل مرکزفابا در ابتدای این جلسه با بیان اینکه همواره در طول تاریخ فناوری‌ها نماد نوآوری و رگولاتوری‌ها نماد محافظه‌کاری، بوده‌اند، گفت: آلوین تافلر، جامعه‌شناس معروف آمریکایی عنوان می‌کند که بشر، سه نوع انقلاب را پشت سر گذاشته است، موج اول موج کشاورزی، موج دوم موج صنعتی شدن و موج سوم فناوری اطلاعات، آی‌تی و آی‌سی‌تی بوده است و در همه این امواجی که بشر ایجاد کرده همیشه چالش جدی بین نوآوران و رگولاتورها وجود داشته است.
 
وی افزود: همیشه نوآوران و صاحبان تکنولوژی نماد نوآوری و تغییر وضع موجود بودند و در مقابل رگولاتورها عمدتا به دلیل محافظه کاری نماد این بودند که به دنبال حفظ وضع موجود هستند و این تعاریف به هیچ وجه خاصِ وضع امروز نیست.
 
بیات در ادامه با اشاره به اینکه موضوع چالش میان فناوری و رگولاتوری، موضوع امروز نیست و به طول تاریخ بشریت بازمی‌گردد، تاکید کرد:  امروز شرایط یک تفاوت بزرگ کرده و آن این است که سرعت و شتاب تحولات به نسبت عصر صنعتی شدن و کشاورزی بسیار بیشتر شده است، در گذشته شاید یک صده به طول می‌انجامید تا اتفاقی بیفتد و تغییری ایجاد شود اما امروز به تعبیر شاعر هر دم از این باغ بری می‌رسد، تازه تر از تازه‌تری می‌رسد و اینطور نیست که شرایط ثابت و بدون تغییر باقی بماند و هر آن ممکن است تغییرات و تحولات ویژه‌ای در زمینه فناوری ایجاد شود.
 
وی با طرح این پرسش که چرا همواره میان صاحبان فناوری و رگولاتوری اختلاف وجود داشته است، تاکید کرد:‌ اگر ما در پدیده‌هایی که روی می‌دهد از موضع چرایی سوال مطرح کنیم به تقابل خواهیم رسید اما اگر با سوالاتی همچون چگونه به استقبال آن برویم به احتمال بسیار زیاد به تعامل می‌رسیم. از تضاد و تقابل چیزی جز تخریب ساخته نمی‌شود؟
 
مدیرعامل مرکز فابا تاکید کرد: ادبیاتی که تولید می‌کنیم باید ادبیات چگونگی، تعامل و تفاهم باشد، به یاد داشته باشیم که اگر به ادبیات تقابل روی بیاوریم همه ضرر می‌کنند. تا الان تعاملات جامعه ما به دلیل بحث نظارت ناپذیر بودن جی‌تو‌بی، یا جی‌تو‌سی بوده است یعنی همیشه از بالا به بنگاه‌ها و مشتریان گفته شده است که چه کاری باید انجام دهند اما در دنیای امروز تعامل باید بی‌تو‌جی یا سی‌تو‌بی شود. این نخستین راه در مسیر تعامل میان نوآوری و رگولاتوری است.
 
 
وی افزود: دومین راه آگاهی بخشی است ، سومین راه مباحث آموزش است و چهارمین راه آن صبوری نوآورانه است. این صبوری به معنای اقدام نکردن نیست، از آنجایی که رفتارهای هیجانی نوآوران در طول تاریخ همواره به ضرر آنها بوده است. برای پذیرش پدیده‌های جدید باید صبوری ایجاد کرد تا نهادهای رگولاتوری بتوانند آن را بررسی کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه هر زخم زبان و رفتار تند و هیجانی گارد مقاومت رگولاتور را تشدید می‌کند و شک نکنید که به ضرر نوآروی خواهد بود، گفت: نوع ادبیات در مواجهه فعالان حوزه نوآوری و رگولاتوری اهمیت زیادی دارد و نباید به چالش‌ها دامن زد.
 
بیات با بیان اینکه تشکیل جلساتی برای گفت‌وگو میان رگولاتوری، فعالان و کاربران اهمیت زیادی دارد، گفت: گفت‌وگوها باید از پایین به بالا باشد، در این میان آگاهی‌بخشی و صبوری نوآوران نیز دو فاکتور مهم هستند و البته که  قانون‌مندی در مسیر نوآوری نیز اهمیت زیادی دارد.
 
مدیرعامل مرکز فابا با بیان اینکه بهتر است نمایندگانی از رگولاتوری نیز در چنین جلساتی حضور داشته باشد، تاکید کرد: نمایشگاه تراکنش ایران تلاش می‌کند فضایی برای گفت‌وگوی فعالان این حوزه و نمایندگان رگولاتوری فراهم کند.
 
پس از سخنان مدیرعامل مرکزفابا، پنل کارخود را آغاز کرد و حجت عباسی مدیرعامل شرکت اینتلاویژن به بیان نظرات خود درباره موضوع این نشست که بررسی روند قانون‌گذاری در مورد بلاک‌چین و رمز ارز ها در ایران، بود پرداخت.
 
وی گفت: رگولاتوری همیشه بدترین حالت را در نظر گرفته است و پیش‌فرض را بر جلوگیری از هر گونه تخلفی گذاشته است. برای همین فعالان فناوری قوانین را سخت و غیرمنعطف می‌دانند.
 
عباسی تاکید کرد: این تفکر نیاز به اصلاح دارد. باید به سمتی برویم که رگولاتور بر اساس تفکر سندباکسی قانون‌گذاری کند و بر اساس حرکت بازار تصمیم بگیرد.
 
محمدجعفر نعناکار مدیر کل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در این باره گفت: فناوری قابل قانون‌گذاری نیست چون مدام در حال تحول است.  باید به بلاک‌چین به صورت موسع نگاه کرد.
 
وی افزود: نمی‌توان در مورد بلا‌ک‌چین قانون‌گذاری مشخص کرد. باید قوانین موجود را به صورت موسع تفسیر کرد.
 
 

کشور به معماری حقوقی نیاز دارد
 
سپهر محمدی رئیس انجمن بلاک‌چین نیز تاکید کرد:قوه قضائیه ایران، تفسیر موسع را نمی‌پذیرد. لاجرم باید قانون‌گذاری صورت گیرد. هر چند ورود قانون‌گذار گاهی محدودیت‌های بیشتری اعمال می‌کند.
وی افزود: سخت‌گیری‌ها و برخوردهایی که گاهی فراقانونی است و هیچ ماده و تبصره‌ای در مورد آن وجود ندارد، با ماینر ها صورت گرفته است. در این شرایط چاره‌ای غیر از قانون‌گذاری نیست.
 
مصطفی نقی‌پور نیز در ادامه گفت: با موضوع ماینر ها، به عنوان قاچاق برخورد شد. موضوع مصرف برق در وهله دوم قرار داشت. استناد به دستورالعملی بود که خرید رمز و ارزها را برای بانک‌ها و صرافی ‌ها ممنوع کرده بود. بر این اساس دستگاه‌های ماینینگ قاجاق محسوب شد.
 
محمدجعفر نعناکار نیز تاکید کرد:کشور ما به معماری حقوقی نیاز دارد. گاهی ابلاغیه‌ها با خرد جمعی جامعه هماهنگ نیست و چنین مصوبه‌ای قابلیت اجرایی ندارد.
 
وی با بیان اینکه در کشور ما به دلیل نظام حقوقی حاکم همه فعالیت‌ها به مجوز و قانون‌گذاری نیاز دارد، تاکید کرد:در چنین کشوری نمی‌توان بر اساس اصول کشورهای کامن لا رفتار کرد. اما گاهی مطالعات اسناد و ابلاغیه‌ها بر اساس تجربیات چنین کشورهایی صورت می‌گیرد و با نظام حقوقی ایران سازگار نیست.
 
نعناکار با بیان اینکه باید به سمت پروتکل‌گذاری برویم به جای مجوزدهی، گفت: اکنون سازمان ما برنامه‌ای برای قانون‌گذاری در حوزه بلاک‌چین ندارد.
 
مصطفی نقی‌پور همچنین در ادامه تاکید کرد: اختیارات بانک مرکزی فراتر از برخی سازمان‌های دیگر است و می‌تواند در حوزه‌های مربوط به خود تصمیم‌گیری کند.
 
سپهر محمدی در ادامه گفت: انجمن، نهایت تلاش خود را برای ارائه مشاوره به نهادهای تصمیم‌گیر، سیاستگذار و مقررات‌گذار داشته است.
 
 
سند ملی در مورد بلاک‌چین تصویب شود
 
وی با بیان اینکه پیشنهاد کردیم سند ملی در مورد بلاک‌چین تصویب شود، گفت: گاهی نهادها در مراحل اولیه تصمیم‌گیری از بخش خصوصی کمک می‌گیرند، ولی ناگهان نسخه نهایی با صحبت‌های اولیه کاملا مغایر است.
 
حجت عباسی مدیرعامل شرکت اینتلاویژن در ادامه گفت:بانک مرکزی، رمز ارز را کالا نمی‌داند.  آن را نوعی دارایی می‌‌‌داند که می‌تواند در شرایطی کارکرد پولی داشته باشد. به همین دلیل، آن را مشمول قوانین پولی و مالی و صرافی ‌ها تلقی کرده است.
 
وی افزود: ممنوعیت‌ها در این حوزه با استناد به همین قوانین موجود است. برای مثال بر اساس قانون، صرافی ‌ آنلاین ممنوع است و تشخیص هویت نیز باید در محل انجام شود. در نتیجه چاره‌ای غیر از غیرقانونی اعلام کردن اکس‌چنج‌های آنلاین نیست.
 
سپهر محمدی رئیس انجمن بلاک‌چین ایران نیز گفت: برای تعامل میان نهادهای مرتبط با بلاک‌چین، باید کمیسیون ویژه‌ای برای هماهنگی بین آنها شکل بگیرد. در غیر این صورت نهادها به تعامل و تفاهم نمی‌رسند
 
محمدجعفر نعناکار مدیر کل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در ادامه گفت: سازمان نمی‌تواند وارد حوزه رمز ارز شود. با کمک فعالان این حوزه پیشنهاداتی نوشته شد و به وزارت صمت ارجاع داده شد.
 
وی افزود: اگر رمز ارز اعتبار در نظر گرفته شود، بهترین نهاد برای متولی شدن شورای عالی فضای مجازی است.
 
حجت عباسی نیز در ادامه گفت:نهادی مانند شورای عالی فضای مجازی، بهترین مرجع برای ورود به این بحث است اما نه شورای فعلی و بهترین حالت ایجاد فضای سندباکس است.

 

 

منبع: فابا نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2