برگزاری دوره رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با همکاری بانک مرکزی

رییس اتاق بازرگانی تهران از برگزاری دوره‌ای برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با همکاری بانک مرکزی و کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران صبح امروز (سه شنبه) و در نشست هیات نمایندگان این اتاق گفت: براساس گزارشات بانک مرکزی، نقدینگی در ١٢ ماهه منتهی به خرداد ٩٨ با ٢٥ درصد رشد به یک هزار و ٩٨٠ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: نکته مهم درباره نقدینگی آن است که سهم پول از نقدینگی از ١٢ درصد به ١٥ درصد رسیده است بدین معنا که ١٥٠ هزار میلیارد تومان از سپرده های بلندمدت به سپرده های کوتاه مدت تبدیل شده که بیشتر به سمت واسطه گری رفته است.

رییس اتاق تهران در ابتدای سخنان خود از رییس قوه قضاییه به دلیل صدور بخشنامه جدید درباره احضار اشخاص حقوقی در جهت حمایت از تولید قدردانی کرد. خوانساری با بیان اینکه تمدید تجدید ارزیابی دارایی ها، مشکل بسیاری را از بنگاه ها حل خواهد کرد، گفت: دولت نیز مصوبه ای داشت که براساس آن نرخ ارز ماشین آلات برای خط تولید براساس نرخ زمان گشایش محاسبه شود.

وی درباره جلسه هیات رییسه اتاق با کمیسیون های مختلف اتاق تهران اظهار داشت: مقرر شده تا کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات با همکاری بانک مرکزی، دوره ای را برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان برگزار کنند.

رییس اتاق تهران با بیان اینکه در کمیته کسب و کار قرار شد چند موضوع مختلف را پیگیری کند، گفت: پیش از این قرار بود مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان یک ماهه بازگردد ولی در قانون بودجه این موضوع مشروط به بازگشت ارز حاصل از صادرات شده که این موضوع شاید ٦ ماه بازگشت نقدینگی مالیات بر ارزش افزوده به صادرکننده را به تاخیر بیاندازد و قرار شد نامه ای را برای سران قوا ارسال کنیم.

خوانساری ادامه داد: فعالان اقتصادی برای دریافت مفاصاحساب مالیاتی هر بار باید به سازمان مالیاتی مراجعه کنند و قرار شد نامه ای را برای سران قوا ارسال کنیم که این موضوع هر سال یکبار اتفاق بیفتد.

حجم واردات کشور ۷ درصد کاهش یافت

وی رقم واردات ٥ ماهه نخست امسال را نیز ١٧.٧ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: واردات کشور ٧ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و بیشترین کاهش مربوط به کشورهای چین، کره جنوبی و فرانسه و به دلیل کاهش واردات قطعات منفصله بوده است.

افزایش واردات از هند و ترکیه در پنج ماهه نخست امسال

خوانساری ادامه داد: از سوی دیگر در ٥ ماهه نخست امسال شاهد افزایش شدید واردات از هند و ترکیه نیز هستیم. رییس اتاق تهران درباره لایحه تجارت که در مجلس در حال بررسی است، تصریح کرد: قانون فعلی تجارت سابقه ای ٨٥ ساله داشته و همه فعالان اقتصادی با آن آشنا هستند، اما مجلس بدون در نظر گرفتن نظرات بخش خصوصی و فعالان در یک روز بیش از ١٠٠ ماده آن را تصویب کرده است. به نظر ما این روش قانونگذاری به صلاح کشور و اقتصاد نیست.

وی همچنین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی و یاد و خاطره مرحوم اسدالله عسگراولادی عضو ادوار اتاق های بازرگانی را گرامی داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  ⁄    =  7