دغدغه های جدی خریداران طلای آب‌شده

طلای آب‌شده در حالی به انتخاب نخست برخی خانواده‌ها برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده و حدود ۶۰ درصد معاملات بازار طلا را به خود اختصاص داده که دغدغه‌های جدی درباره افزودن مس و سایر فلزات به آنها و زیان سنگین خریداران وجود دارد.

بازار خرید طلا ی آب‌شده در دو سال اخیر به ویژه پس از رشد شتاب ان نرخ دلار و افزایش بهای سکه و طلا ، رونق گرفت.

خانواده هایی که طبق سنتی دیرینه، بخشی از دارایی خود را با هدف سرمایه‌گذاری برای خرید طلا صرف می‌کردند، به علت افزایش قیمت طلا ی ساخته شده به سراغ طلا ی آب‌شده رفتند تا پول ساخت را نداده و در نتیجه سود بیشتری کنند.

بازار فروش طلا ی آب‌شده در ماه‌های گذشته به حدی گرم شده بود که بیشتر سهم بازار فروش بازار طلا در اختیار طلا ی آب‌شده قرار گرفته بود.

برخی گزارش‌ها نیز از این حکایت داشت که ۶۰ تا ۸۰ درصد فروش در بازار طلا به طلا ی آب‌شده و بقیه به سکه تعلق گرفته است. طلا ی ساخته شده نیز ۲ تا ۵ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده بود.

به تدریج با افزایش فروش طلا ی آب‌شده و حتی انتشار اخباری مبنی بر فروش طلا ی آب‌شده در واحدهای غیرمجاز و حتی فروش توسط دلالان در راه پله مجتمع های تجاری، نگرانی درباره استاندارد بودن و کیفیت این طلا های آب‌شده افزایش یافت.

بر این اساس، مدیرکل استاندارد تهران هشدار داد که امکان تقلب در طلا ی آب ‌شده وجود دارد و مردم برای سرمایه گذاری آن را خریداری نکنند.

محمودرضا طاهری در این باره گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، معمولا عیار طلا ی ‌آب‌ شده که در آزمایشگاه‌ هایی غیر از آزمایشگاه ‌های همکار استاندارد عیارسنجی می ‌شوند، دارای مغایرت بوده و مردم عادی تنها حین فروش آن و با آزمون مجدد توسط خریدار، متوجه این تقلب و ضرر می ‌شوند.

اگر چه اکنون از تب و تاب خرید طلا ی آب‌شده اندکی کاسته شده، اما پیگیری‌های خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که همچنان طلا ی آب‌شده در صدر انتخاب خانواده‌ها برای خرید طلا است.

نکته جالب توجه این است که بسیاری از واحدهای صنفی دارای مجوز و شناخته شده که طلا ی آب‌شده را به فروش می رسانند، حاضر نیستند طلا ی آب‌شده سایر طلا فروشی ها را به دلیل مشخص نبودن عیار آنها بخرند و فقط طلا ی آب‌شده فروخته شده توسط خود را با ارائه فاکتور دوباره خریداری می‌کنند.

در این میان، تکلیف فروش طلا ی آب‌شده در واحدهای غیر مجاز و به اصطلاح زیرپله ای توسط دلالان بسیار مبهم بوده و مشخص نیست که چه کلاهی سر خریداران آنها رفته است.

اتحادیه طلا :خرید طلا ی آب‌شده، ریسک دارد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره معاملات طلا ی آب‌شده گفت: از اواخر سال ۹۷ و اوایل ۹۸ خرید طلا ی آب‌شده رونق گرفت، بسیاری از خانواده ها برای کسب سود بیشتر و نپرداختن اجرت ساخت طلا به سراغ طلا ی آب‌شده رفتند.

ابراهیم محمدولی توصیه کرد: مردم بهتر است طلا ی ساخته شده که دارای عیار و کیفیت مشخص است را خریداری کنند، زیرا طلا ی آب‌شده دارای ریسک زیادی است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: بسیاری از افرادی که طلا ی آب‌شده را می فروشند، دلال و فاقد مجوز هستند، آنها به واحد صنفی تعلق نداشته و در بین آنها، افراد کلاهبردار نیز وجود دارد.

محمدولی ادامه داد: برخی افراد سودجو، فلزاتی مانند مس، روی و برنج را با طلا ترکیب کرده و به اسم طلا ی آب‌شده می فروشند که خریداران ناآشنا متوجه این تخلف نمی‌شوند.  

وی درباره رسیدگی به شکایات از فروشندگان طلا نیز گفت: به شکایات رسیدگی می‌کنیم اما امکان رسیدگی به شکایات از دلالان و افراد فاقد مجوز توسط اتحادیه وجود ندارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره معاملات طلا ی دست دوم نیز گفت: به دلایل فنی نباید طلا ی دست دوم خرید و فروش شود؛ ممنوعیت معاملات طلا ی دست دوم باید حفظ شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =