در اجرای بانکداری دیجیتال عقب هستیم

چالش‌های ادغام بانک‌های نظامی از نگاه مشاور بانک جهانی؛

در اجرای بانکداری دیجیتال در مقایسه با ترکیه فاصله زیادی داریم اما در مقایسه با فرانسه فاصله چندانی نداریم.
استاد دانشگاه کالیفرنیا و مشاور ارشد بانک جهانی با طرح این پرسش که چه هم‌افزایی قرار است میان بانک‌های ادغامی پس از ادغام ایجاد شود، گفت: عنوان می‌کنند که بانک سپه پس از ادغام به بزرگترین بانک ایران از نظر دارایی تبدیل می‌شود ولی از نظر سرویس و نوع خدمات دهی هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که چه تغییراتی قرار است در این بانک ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، محمد تقی وزیری، استاد دانشگاه کالیفرنیا و مشاور ارشد بانک جهانی درباره پرونده ادغام 5 بانک و موسسه مالی و اعتباری در بانک سپه گفت: معمولا راه‌حل پیش‌روی بانک‌هایی که در حال ورشکستگی هستند، به خوبی اداره نمی‌شوند و یا دچار مشکلات مالی هستند ادغام است، اما نکته‌ای که در ماجرای ادغام اخیرا 5 بانک و موسسه ایرانی در بانک سپه مغفول مانده، این است که با ادغام نمی‌توانیم بانک ضعیف را قدرتمند کنیم بلکه با این کار بانک قوی را نیز بسیار ضعیف خواهیم کرد.


 
وی افزود: در واقع، قدرت بانک‌ها به اندازه دارایی‌ آنها برآورد می‌شود، بر همین اساس نیز جایگاه آنها از نظر تضمین و اعتبار بالاتر می‌رود و در نهایت می‌توانند جلب اعتماد بیشتری داشته باشند.
 
وزیری تاکید کرد: بنابراین بانک‌ها همواره خود را با میزان دارایی که دارند و یا افزایش می‌دهند معرفی می‌کنند. به طور مثال، سیتی بانک آمریکا همواره ادعا می‌کند که بالاترین دارایی را در میان بانک‌های آمریکایی در اختیار دارد. بر همین اساس این سوال پیش می‌آید که ادغام این 5 بانک و موسسه در بانک سپه چه مزایایی برای این بانک به همراه خواهد داشت.
 
وی گفت: در نتیجه ادغام بانک قوی‌تر و یا همان بانکی که دارایی بیشتری در اختیار دارد تضعیف خواهد شد، چرا؟‌ دلیل نخست اینکه بیشترین بخش از سرمایه بانک قدرتمند صرف این خواهد شد که بانک‌ها و موسسات کوچک را از ورشکستگی و بدهی نجات دهد، بنابراین سرمایه در جای خوبی مصرف نمی‌شود و پول خوب صرف پول بد می شود.
 
مشاور بانک جهانی در ادامه گفت: دلیل دوم اینکه از نظر فرهنگی، بانک‌های کوچک مشتریان خاص خود را دارند و فرهنگ تراکنش آنها متفاوت است و همگام سازی آنها با بانک بزرگ زمان بر و دش وار خواهد بود و در ادامه، مجموعه این تفاوت ها برای بانک قدرتمند دردسرساز خواهد شد.
 
وی افزود: در آمریکا سال ها پیش، قرار بود بانک بزرگی به نام بانک آمریکا را با بانک‌های  کوچک ادغام کنند، پس از این اتفاق بانک آمریکا به شدت ضعیف شد. یک بانک دیگری از شمال شرق آمریکا خواستار خریداری بانک آمریکا و تغییر نام آن شد، بانک آمریکا در آستانه از بین رفتن بود و در نهایت روند ادغام انجام شد اما نامش تغییر نکرد.
 
وی با بیان اینکه با ادغام بانک ها موافق نیستم، گفت: اگر ادغام با هدف درمان بانک‌ها و موسسات مالی کوچک باشد نتیجه خاصی به همراه نخواهد داشت.
 
وزیری گفت: اگر قصد ما از ادغام این موسسات در بانک سپه این است که از ادامه حضور نیروهای نظامی در نهادهای مالی جلوگیری کنیم، باید تاکید کرد که بعد از ادغام این موضوع حل نخواهد شد و ادغام نمی تواند در این زمینه موفقیت آمیز عمل کند، چرا که این حضور همچنان ادامه خواهد داشت و بانک سپه پس از ادغام دیگر بانک سپه پس از ادغام نخواهد بود.
 
وی افزود: اگر به تاریخچه بانک سپه نگاهی داشته باشید می‌بینید که بانک سپه و بانک صادرات 2 بانکی بودند که همیشه شعبه‌های بین‌المللی داشتند، در واقع بانک سپه یک بانک بین المللی و نماینده بانک های ایرانی در کشورهای اروپایی بود. اما الان می خواهیم با ادغام این بانک را به یک بانک محلی تبدیل کنیم، شعبات آن را از خارج از کشور خارج کنیم و بانک هایی را در آن ادغام کنیم که هیچ شباهتی میان آنها وجود ندارد.
 
استاد دانشگاه کالیفرنیا تاکید کرد: دورنمای بانک ها و موسساتی که قرار است در بانک سپه ادغام شوند و ماموریت و اهداف آنها با بانک سپه متفاوت است و این یکی از مشکلات موجود در زمینه ادغام 5 موسسه و بانک در بانک سپه است.
 
وی با طرح این پرسش که چه هم‌افزایی قرار است میان این بانک‌ها پس از ادغام ایجاد شود، گفت: عنوان می‌کنند که بانک سپه پس از ادغام به بزرگترین بانک ایران از نظر دارایی تبدیل می‌شود ولی از نظر سرویس و نوع خدمات دهی هیچ  اطلاعاتی وجود ندارد که چه تغییراتی قرار است در این بانک ایجاد شود.
 
وزیری با بیان اینکه معلوم نیست هم اکنون روند ادغام به چه صورت است و در چه مرحله‌ای قرار دارد، تاکید کرد: آنقدر در بخش های مختلف این ادغام ابهام وجود دارد که می‌بینیم که این پروژه متوقف شده است و فکر می‌کنم باید ابهامات، شرایط و ارتباط درست میان بانک‌ها پس از ادغام بررسی شود.
 
وی با بیان اینکه تعریف بانک در ایران باید از حالت واسط میان سپرده گذار و وام دهنده به بانک های مشارکتی تغییر کند، تاکید کرد: در اجرای بانکداری دیجیتال در مقایسه با ترکیه فاصله زیادی داریم اما در مقایسه با فرانسه فاصله چندانی نداریم.

 

 

منبع: فابا نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  21