آغاز مهاجرت ماینرهای ایرانی به گرجستان، ارمنستان و قزاقزستان

رییس انجمن بلاکچین ایران گفت: در صورتی که مصوبه هیات دولت بدون اصلاحاتی اجرایی نشود، استخراج رمز ارزها در ایران دیگر زیاد مقرون به صرفه نیست.ماینرهای ایرانی که به صورت کلان فعالیت دارند، در حال خروج سرمایه‌ها و مهاجرت به گرجستان، ارمنستان و قزاقزستان هستند و بزودی در کشور ماینرهای خُرد فعالیت خواهند داشت که بیشتر این فضا به صورت زیرزمینی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، سپهر محمدی با اشاره به آیین نامه فرآیند استخراج ارزهای رمزنگاری شده گفت: دولت و هیات وزیران آیین نامه استخراج رمز ارز ها را ابلاغ کردند و در نهایت با دریافت مجوز صنعت ماینینگ مجاز اعلام شد که بسیار خوب است، اما بخش خصوصی و فعالان این صنعت تاکید دارند که این ابلاغیه دارای مشکلاتی است .

وی ادامه داد: اعتقاد دارم نکات حاکمیتی خوبی در فرآیندهای اعلامی از سوی دولت برای استخراج رمز ارز ها اعلام شده اما منافع بخش خصوصی باید بیشتر در آن در نظر گرفته می شد.

رییس انجمن بلاکچین ایران ادمه داد: دولت در این بخشنامه اعلام کرده که ماینر ها باید برق را با تعرفه صادراتی خرید کنند، اما در عین حال باید مالیات پرداخت کنند، دستگاه‌هایی با انرژی پایین استفاده کنند این در حالی است که زمانی که تعرفه برق صادراتی در نظر گرفته می‌شود دیگر این موضوعات بی معنی است.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که شرایط برای فعالان صنعت ماینینگ در یک فضای رقابتی در کشور مهیا شود، ماینر های ایرانی مجوزهای لازم را دریافت و مالیات پرداخت می‌کنند و می‌توانند با ایجاد شرایط متناسب سازوکار خرید و فروش رمز ارز در کشور بخشی از ارز حاصل از استخراج را به کشور برگردانند و در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.

آغاز مهاجرت ماینر های ایرانی به گرجستان، ارمنستان و قزاقزستان

رییس انجمن بلاکچین ایران تاکید کرد: در حال حاضر و در صورتی که مصوبه هیات دولت بدون اصلاحاتی اجرایی نشود، استخراج رمز ارز ها در ایران دیگر زیاد مقرون به صرفه نیست و فرصت تولید انرژی با سرمایه گذاری در حوزه نیروگاهی و انرژی پاک از سوی بخش خصوصی برای ماینینگ و به نفع منافع ملی قابل انجام نخواهد بود؛ ماینر های ایرانی که به صورت کلان فعالیت دارند، در حال خروج سرمایه‌ها و مهاجرت به گرجستان، ارمنستان و قزاقزستان هستند و بزودی در کشور ماینر های خُرد فعالیت خواهند داشت که بیشتر این فضا به صورت زیرزمینی خواهد بود.

محمدی افزود: بر اساس بررسی‌های انجمن بلاکچین ایران بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه فعالان بخش خصوصی در زمینه صنعت ماینینگ در کشور خوابیده است که دولت باید شرایط را تسهیل کند تا نحوه فعالیت ماینر ها مشخص شود.

لازم به ذکر است، هیات دولت روز یکشنبه سیزدهم مرداد ماه در تصویب نامه‌ای آیین نامه فرآیند ماینینگ رمز ارز ها را تصویب و معاون اول رییس جمهور آن را ابلاغ کرد؛ بر اساس این تصویب نامه، استخراج ارزهای رمزنگاری شده  با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است و مراکز استخراج رمزارز ها، به عنوان واحد تولید صنعتی شناخته‌شده و مشمول مقررات مالیاتی خواهند بود اما در صورتی که این فعالین در این صنعت ارز حاصل از استخراج رمز ارز ها را بر اساس ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  49  =  50