نتیجه خودداری سایپا از پرداخت بدهی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی به شرکت های بیمه

خودروهایی که بیمه نمی‌شوند؛

خودداری شرکت خودروسازی سایپا در پرداخت بدهی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی خود به شرکت‌های بیمه در ایران، نگرانی از افزایش ضرر این شرکت‌ها را افزایش داده است.سندیکای بیمه‌گران این بدهی را فقط مربوط به بیمه‌های “شخص ثالث”اعلام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، محمد علیپور، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران گفت: "کل سود صنعت بیمه به ۹۰۰ میلیارد تومان در سال نمی‌رسد؛ در چنین وضعیتی سایپا بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به صنعت بیمه بدهکار است و هر روزی که پرداخت آن به تاخیر می افتد شرکت‌های بیمه بابت آن بیشتر متضرر می‌شوند."

نتیجه خودداری این خودروساز از پرداخت بدهی این شده که شرکت‌های بیمه هم برای خودروهای سایپا بیمه‌نامه "غیرنقدی" صادر نمی‌کنند.اختلاف بر سر بدهی شرکت‌های بیمه با خودروسازی سایپا حدود دو سال است ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، واحدهای سیار صدور بیمه‌نامه بعضی شرکت‌ها در مقابل شرکت خودروسازی سایپا مستقر شده‌اند تا خودشان مستقیم از مشتری هزینه را دریافت و بیمه‌نامه صادرکنند؛ که به این ترتیب شرکت‌های بیمه با شرکت خودروسازی سایپا قراردادی نمی‌بندند و مستقیما با مالک خودرو طرف حساب هستند.

سندیکای بیمه گران ایران می‌گوید "شرکت‌های بیمه هیچ مشکلی با دیگر خودروساز داخلی (ایران خودرو) ندارد و برای صدور بیمه نامه توسط این خودروساز مشکلی وجود ندارد."

بیش از یک ماه پیش مدیرعامل شرکت بیمه تعاون از شکایت این شرکت از سایپا خبر داد؛ این خودروساز ۱۶۵ میلیارد تومان به بیمه تعاون بدهکار است.

گزارش عملکرد سه‌ماهانه سایپا حاکی از آمارهای نامطلوبی از وضعیت مالی این خودروساز ایرانی در بهار امسال است.

این آمار نشان می‌دهد که زیان انباشته سایپا در بهار امسال (۱۳۹۸) به بیش از ۶/۷ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به بهار سال گذشته بیش از ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

با خروج آمریکا از برجام در سال گذشته تعداد زیادی از خودروسازان از ایران رفتند.

همزمان، افزایش نرخ ارز و قطعات خودرو به کاهش تولید خودرو و گرانی و همچنین ضرر انباشته خودروسازان ایرانی از جمله سایپا منجر شد؛ بدقولی در تحویل خودروهای ثبت نامی مدت دار و جایگزینی آنها با طرح تحویل فوری فقط بخشی از این اتفاقات بود.

دو روز پیش سایپا اعلام کرد شرکت کره‌ای کیاموتورز هم به پیروی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، به‌همکاری با ایران و گروه خودروسازی سایپا پایا ن داده است.

به‌دنبال این تصمیم شرکت کره‌ای، تولید خودروی "سراتو" این هفته متوقف می‌شود و خطوط تولید آن هم جمع‌آوری خواهد شد.

با خروج کیاموتورز از چرخه تولید مشترک خودرو با سایپا، این شرکت نیز به جمع شرکت‌های رنو، سیتروئن، برلیانس، ولوو و ایویکو خواهد پیوست که پیشتر به‌ تولید مشترک خودرو در ایران پایا ن داده‌ بودند.

رضا رحمانی، وزیر صنعت ایران حدود یک ماه و نیم پیش وعده داد که سایپا و ایران خودرو تا سال ۹۹ به بخش خصوصی واگذار شوند.

این در حالی است که بنابر اعلام سازمان خصوصی سازی سهام دولتی این دو شرکت در وثیقه است و بدون تسویه وثیقه، امکان واگذاری ندارند.

میزان تولید سایپا در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته با افت همراه بوده است؛ این خودروساز پارسال بهار ۱۰۹ هزار دستگاه تولید کرد که بهار امسال به حدود ۹۲ هزار دستگاه رسیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  4