صدور گواهینامه موتورسواری برای زنان ایرانی، قانونی اعلام شد

یکی از شعبات دیوان عدالت اداری در پاسخ به شکایت یک خانم از اداره راهنمایی و رانندگی، حق را به شاکی داده و صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان را، فاقد منع قانونی دانسته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، با رواج دوچرخه‌سواری بانوان در سال‌های اخیر، همچنان شاهد خودداری ادارات راهنمایی و رانندگی از صدور گواهینامه موتورسیکلت برای خانم‌ها هستیم. علاوه‌براین، نیروی انتظامی نیز به موضوع موتورسواری بانوان، روی خوش نشان نمی‌دهد و در بسیاری موارد، موتورسیکلتی که توسط یک زن رانده شود، توقیف خواهد شد.

به‌تازگی، یکی از شعبات دیوان عدالت اداری در پاسخ به شکایت یک زن از اصفهانی نسبت به عدم صدور گواهینامه موتور سیکلت، حق را به شاکی داده و پلیس را ملزم به صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان کرده است. تصویر این حکم در ادامه‌ی مطلب مشاهده می‌شود.

دیوان عدالت اداری در بخشی از حکم خود نوشته است:

    قید مقرر در ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که بیان کرده: صدور گواهینامه برای مردان بر عهده پلیس است نافی صلاحیت آن مرجع مبنی بر اختیارات و وظایف صدور گواهینامه برای زنان نیست و به عبارت دیگر اثبات شی نفی ماعدا نمی‌کند.

    رانندگی برای زنان جامعه ایران اعم از رانندگی خودرو‌های سبک و سنگین یا موتور سیکلت و سایر وسایل نقلیه موتوری در هیچ یک از مقرارت موضوع منع نشده است و با عنایت به اصل اباحه رانندگی موتورسیکلت نیز برای آنان مباح تلقی می‌گردد.

توضیح دیوان عدالت

مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری درباره حکم صادره یکی از شعب، مبنی بر الزام پلیس به صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان توضیح داد.محسن قائمی‌نسب مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تأیید حکم منتشرشده اظهار کرد:

    حکم صادره، رأی هیئت عمومی نیست بلکه رأی صادره توسط یکی از شعب با شکایت یکی از بانوان اصفهانی از نیروی انتظامی است.

موتورسواری در کشورهای اسلامی

چنانچه سابقه‌ی سفر به کشورهای جنوب شرق آسیا، خصوصا نواحی مسلمان‌نشین مثل اندونزی و مالزی را داشته‌اید، احتمالا شاهد موتورسواری بانوان محجبه بوده‌اید. موتورسیکلت‌های سبک‌وزن و کم‌مصرف، خصوصا از کلاس اسکوتر (دارای فضای خالی بین صندلی و فرمان)، محبوبیت زیادی بین خانم‌ها در سراسر جهان دارند. موتورسیکلت، وسیله‌ای ارزان‌قیمت و اقتصادی است که استفاده‌ی صحیح از آن، می‌تواند نقش مهمی در کاهش ترافیک شهری داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  5  =