خصوصی سازی کنید،حتی به قیمت یک ریال!

مهدی پازوکی در گفت‌وگوی اختصاصی با «بانکداری الکترونیک»:

کارشناس اقتصادی خصوصی سازی صحیح را بهترین راهکار کاهش بار هزینه ای دولت دانست و بر لزوم توجه به عدم ایجاد انحصار در این مهم تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حمیده قاسمی: مهدی پازوکی در خصوص لزوم اجرای خصوصی سازی در کشور و کاهش تصدی دولت در زمینه های مختلف اقتصادی گفت: دولت با کاهش تصدی خود در بنگاههای اقتصادی، ضمن کاهش بار هزینه ای خود می تواند راه را برای فعالیت بخش خصوصی چابک و با انگیزه باز کند.

وی قیمت گذاری را فاکتوری بازدارنده در اجرای سریع این مهم خواند و افزود: چنانچه دولت به بخش خصوصی اعتماد کند و بنگاه را با قیمتی کمتر نیز واگذار کند و تنها بر فعالیت آن نظارت کند، باز به نفع خود عمل کرده است. چراکه هزینه نگهداری بنگاههای اقتصادی برای دولت بیش از این است، همچنین دولت توان کافی برای نوآوری، افزایش تولید و شکوفاسازی بنگاه را ندارد.

پازوکی با اشاره به نمونه اجرا شده این تجربه در آلمان خاطرنشان کرد: در آلمان در اجرای سیاست خصوصی سازی، کارخانه ها را به قیمت تنها یک مارک به بخش خصوصی واگذار کردند. البته این را شرط کردند که کارخانه از هدف خود خارج نشود و به فعالیت خود ادامه دهد، نه این که خط تولید را متوقف کند و کارگران را اخراج کند.

خصوصی سازی خودروسازان به نفع صنعت خودروی ایران است

این استاد دانشگاه خصوصی سازی خودروسازی های دولتی را نیز اتفاقی مثبت ارزیابی کرد و تصریح کرد: خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا به نفع صنعت خودروی ایران است واگر تا به امروز بخش خصوصی کارآمدی این دو کارخانه را تصاحب کرده بود و با برندی مانند هیوندا یا تویوتای کُره تعامل کرده بود، قطعا امروز صنعت خودروسازی ما وضعیت بهتری داشت. چون انتقال تکنولوژی کیفیت خودروهای ما بهتر بود و صنعت خودروسازی ما به این وضع نبود.

پازوکی تاکید کرد: البته باید به دو مساله توجه کرد؛اول این که در اجرای خصوصی سازی خودروسازها بخش خصوصی واقعی این دو خودروسازی را تصاحب کند و دوم این که پس از واگذاری، کنترل و نظارت لازم بر فعالیت آنها صورت گیرد. یعنی اگر بخش خصوصی ایجاد انحصار کرد، دولت واردات را آزاد کند و از اهرم های خود برای ایجاد بازار رقابتی استفاده کند.

سرخابی ها با مالکیت پیشکسوتان بهتر اداره می شوند

کارشناس اقتصادی شرط موفقیت خصوصی سازی در ایران را واگذاری دو خودروساز و دو باشگاه مطرح دولتی دانست و در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: اعتقاد من این است اگر باشگاه استقلال و پرسپولیس را به صورت رایگان به پیشکسوتان این سرخابی ها واگذار کنیم باز به نفع دولت است؛ چراکه دیگر هزینه های آنها از روی دوش دولت برداشته می شود.

وی تصریح کرد:چرا باید از بودجه عمومی کشور برای دو باشگاه فوتبال هزینه شود؟چنانچه دولت چنین توان مالی دارد بهتر است این بودجه را به آموزش و پرورش جهت ساخت و تجهیز مدارس در مناطق محروم بپردازد و هزاران مشکل دیگر گریبانگیرِ مناطق محروم را حل کند.

خصولتی بدتر از دولتی
مهدی پازوکی با تاکید بر ضرر انحصار دولتی و غیر دولتی در اقتصاد کشور گفت: انحصار چه انحصار دولتی باشد چه انحصار خصوصی بد است. بنابراین اگر خصوصی سازی به درستی صورت نگیرد و انحصار به وجود آید، چندان فرقی به حال فضای اقتصادی کشور نمی کند.

 

وی خاطرنشان کرد:از این بدتر این است که برای خصوصی سازی بنگاهی را به برخی نهادها یا سازمان های دیگر بدهند، آن هم در حالی که بخش خصوصی کارآمد و پرتوان امکان نگهداری و فعال سازی بهتر این بنگاهها را داشته است.

کارشناس اقتصادی برخی از این موارد را برشمرد و افزود: مثلا در خصوصی سازی بزرگترین نیروگاه 3 هزار مگاواتی کشور آن را به یک نهاد دولتی داده ایم، این نهاد نیز نیروگاه را به یکی از بانک‌های زیرمجموعه خود داده است، در صورتی که این نیروگاه تا وقتی که در دست وزارت نیرو بود بهتر اداره میشد.

این اقتصاددان تاکید کرد: چنانچه قرار باشد یک بنگاه دولتی خصولتی شود، به عقیده من اگر دولتی بماند بهتر اداره می شود و ضرر کمتری به اقتصاد وارد می کند.چون برخی نهادها نمی گذارند بخش خصوصی تقویت شود.

واگذاری از طریق بورس؛رویه ای مناسب

استاد دانشگاه واگذاری بنگاههای دولتی از طریق بورس را راهکاری صحیح ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد:این شکل از واگذاری و خصوصی سازی رویه ای خوب است و وجود گسترگی سهامداران و نهاد ناظر از ایجاد انحصار جلوگیری می کند.

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

17  −    =  9