بزرگ ترین تجربه انتخابات الکترونیکی در کشور رقم خورد

انتخابات شورایاری های شهر تهران روز گذشته و به صورت الکترونیکی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پیروز حناچی شهردار تهران دیروز و در جریان برگزاری این انتخابات گفت: این پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها است و برای اولین بار است که به صورت الکترونیکی برگزار می شود. قبلاً تجربه هایی شبیه به این در اطراف تهران داشتیم اما اولین بار است که با این گستردگی برگزار می شود.

وی در ادامه به ٣ آمار عمده اشاره کرد: میزان مشارکت نامزدها حدود ١٢ هزار نفر است؛ بیش از ٢٠ درصد داوطلبان بانوان هستند و به جهت تحصیلات درمورد همه نامزدها نسبت به قبل وضعیت بهتری داریم. تلاش داریم نتایج اولیه را تا انتهای شب اعلام کنیم اما نتایج قطعی پس از بررسی های لازم اعلام می شود.

حناچی گفت: این رخداد بزرگترین مانور انتخابات الکترونیکی کشور است که با حدود ٧ هزار صندوق در حدود ١۶٠٠ شعبه برگزار می شود؛ در هر محله هم حدود ٩ نفر انتخاب می شوند.

حناچی در ادامه تصریح کرد: این انتخابات ویژگی های بسیاری دارد از این قبیل که آرای باطله ندارد و تشابه اسمی دیگر در آن معنا ندارد. جنس تخلفات در این انتخابات ممکن است از جنس تبلیغات خارج از حوزه باشد.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: وقتی بارکد زده می شود، اول دیتابانک ثبت احوال هویت فرد را بررسی می کند و سپس می تواند رأی دهد؛ کسی که یک بار رأی می دهد دیگر نمی تواند برای بار دوم رأی دهد.

محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران هم درجریان برگزاری انتخابات شورایاری ها با بیان اینکه نگران برگزاری این دوره از انتخابات شورایاری به علت الکترونیکی شدن آن بودیم گفت: اولین تجربه برگزاری انتخابات الکترونیکی مربوط به انتخابات شورایاری در پایتخت است که در ۳۵۲ حوزه انتخابی مستقل برگزار می شود. بررسی های انجام شده و گزارش های دریافت شده از سازمان فاوا شهرداری تهران و هیات اجرایی برگزاری انتخابات نشان می دهد که فرآیند انتخابات بدون هیچ مشکلی برگزار شد.

وی با ابراز امیدواری از نتایج نهایی این انتخابات الکترونیکی، گفت: مجموعه ای از بارگذاری ها در این سیستم هوشمند انجام شده و مسوولین ستاد از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران می توانند از چگونگی فرآیند مشارکت و مشکلات پیش آمده اطلاع یابند. به صورت آنلاین تعداد رای دهندگان برحسب جنسیت و سن و همچنین حوزه های انتخابیه قابل مشاهده خواهد بود. انتخابات شورایاری های محلات می تواند نقطه عطفی برای برگزاری انتخابات دیگر در سطح ملی باشد.

این عضو شورای شهر تهران از یک تجربه قدیمی خود در مورد فرآیند انتخابات شورایاری ها، گفت: در دوره چهارم که مسوولیت هیئت نظارت را برعهده داشتم، مغایرت های بسیاری بین نتایج تجمیع آرای هیات اجرایی با هیات نظارت وجود داشت. با الکترونیکی شدن انتخابات، مشکلات بسیاری اعم از مهندسی انتخابات، تخلفات آشکار و از این قبیل جلوگیری می شود.

براساس این گزارش تا لحظه تنظیم این خبر بیش از 400 هزار نفر از مردم تهران در این انتخابات الکترونیکی مشارکت داشته اند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

24  ⁄    =  4