بیومتریکس و بلاک‌چین جایگزین پاسپورت‌ها می‌شوند

عبور از مرزهای بین‌المللی بدون در دست داشتن پاسپورت فیزیکی

عبور از مرزهای بین‌المللی بدون در دست داشتن یک پاسپورت فیزیکی ممکن است برای تعدادی از مسافران در کمتر از یک سال عملی شود. مدتی پیش، مجمع جهانی اقتصاد و دولت‌های کانادا و هلند یک برنامه امتحانی برای سفر بدون کاغذ بین این دو کشور در بزرگ‌ترین فرودگاه مونترآل راه‌اندازی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این ابتکار جدید، که هویت دیجیتالی مسافر شناخته‌شده (KTDI) نام گرفته، نخستین پلتفرمی است که از هویت دیجیتالی تحت مدیریت مسافر برای سفر بدون کاغذ بین‌المللی استفاده می‌کند و به این ترتیب به مسافران اختیار می‌دهد میزان اشتراک‌گذاری داده‌های خصوصی‌شان را کنترل کنند. داده‌های هویتی که معمولاً روی یک چیپ در پاسپورت ذخیره شده تحت این برنامه رمز‌گذاری ‌شده و روی یک کیف پول دیجیتالی بر دستگاه موبایل مسافر به صورت امن ذخیره می‌شود.

در حالی که سیستم‌های سنتی احراز هویت توسط قدرت‌های مرکزی مدیریت می‌شوند، KTDI روی بلاک‌چین، هایپرلجر ایندی متعلق به بنیاد لینوکس اجرایی می‌شود که یک دفترکل توزیع‌شده خاص برای مدیریت غیرمتمرکز هویت است. این جزء کلیدی پشت یک تغییر پارادایم بزرگ به سمت سیستمی است که خود مسافران، نه سازمان‌های دولتی با برندهای مسافرتی، دسترسی به داده‌های شخصی خود را کنترل می‌کنند.

دیوید تریت، مدیر اجرایی و رهبر پروژه بلاک‌چین جهانی شرکت اکسنچر که شریک مشاوره‌ای تکنولوژی پروژه KTDI است، گفت:

«همه‌مان به شدت از هک‌های داده، نفوذ داد‌ه‌ها و به سرقت رفتن هویت‌مان خسته شده‌ایم و چنین اتفاق‌هایی تا حدود زیادی نتیجه  ذخیره شدن داده‌های‌ هویتی‌مان هستند.»

او اضافه کرد:

«هیجان پدیدآمده حول محور هویت دیجیتالی با حمایت تکنولوژی بلاک‌چین و بیومتریکس به این خاطر است که حالا راهکاری شکل گرفته که کاربران بر طبق آن می‌توانند کنترل داده‌های خود را در اختیار بگیرند. آنها می‌توانند تصمیم بگیرند که می‌خواهند این داده‌ها را با چه کسی به اشتراک بگذارند، برای چه مدتی به اشتراک بگذارند و هر وقت می‌خواهند می‌توانند دسترسی را حذف کنند.»

 

در حال حاضر، داده‌های شخصی ما روی تعداد بالایی از ساختارهای داده‌ای سیلویی ذخیره شده‌اند که پارامترهای ظاهراً امن از آنها محافظت می‌کنند. اما اگر هکرها بتوانند وارد آنها شوند، چنان‌که این اتفاق بسیار رخ می‌دهد، می‌توانند به تمام داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

هر بار که یک بلیت هواپیما رزرو می‌کنید، از یک چک‌پوینت امنیتی فرودگاهی عبور می‌کنید یا یک هتل رزرو می‌کنید یا در آن اقامت می‌کنید، داده‌های فردی‌تان جایی ذخیره می‌شود. تا پایان سفر، اطلاعات شما ممکن است در نهایت در دست ده‌ها مکان ذخیره سیلویی داده بیفتد که شاید این داده‌ها بدون محدودیت زمانی آنجا باقی بماند.

تریت می‌گوید:

«مسافران هیچ کنترلی بر این مساله ندارند. آنها عملاً مجموعه‌ای از داده‌ها را تقدیم می‌کنند و دید خیلی وسیعی هم نسبت به اتفاقات بعدی برای داده‌ها ندارند.»

اما در مورد برنامه KTDI، ممکن است مسافری برای یک بازه زمانی کوتاه، تکه‌هایی خاص از اطلاعات شخصی خود را در اختیار ایرلاین یا در نهایت یک هتل یا شرکت کرایه ماشین قرار دهد. وقتی تراکنش مورد نظر به پایان می‌رسد دسترسی هم حذف می‌شود.

تریت می‌گوید: «چنین چیزی نسبت به دنیای فعلی بسیار متفاوت است که ایرلاین‌ها یا هتل‌ها با گذر زمان داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و نگه می‌دارند تا بتوانند یک مجموعه بزرگ از اطلاعات کسب کنند.»

تریت گفت به جای چنین پروسه‌ای، فلسفه پشت KTDI تراکنشی‌تر است و اطلاعات فقط در بازه‌های زمانی تاییدشده توسط کاربر ذخیره می‌شود. او گفت: «وقتی دیگر نیازی به اطلاعات نیست، نیازی به ذخیره کردن آن هم نیست.»

بنابراین، در آینده، برای مسافری که از KTDI  استفاده می‌کند سفر چطور خواهد بود؟

در ابتدا، باید یک کیف پول موبایلی دانلود کنید، برای نخستین بار در آن ثبت‌نام کنید و پروفایل خود را بسازید. بعد، پیش از اینکه بخواهید وارد یک پرواز بین‌المللی شوید، ممکن است تصمیم بگیرید اطلاعات شخصی‌تان را با مسئولان مرزی و ایرلاین‌ها به اشتراک بگذارید. حالا فرودگاه و ایرلاین در انتظار شماست. وقتی وارد فرودگاه شدید می‌توانید از چک‌پوینت امنیتی عبور کنید و با استفاده از بیومتریک برای تایید هویت و بدون نیاز به پاسپورت فیزیکی وارد هواپیما شوید. بعد از اینکه پرواز شما به مقصد رسید، ممکن است تصمیم بگیرید دسترسی ایرلاین به اطلاعات شخصی خود را حذف کنید.

در عین حال، با گذر زمان، یک دفترکل دیجیتالی غیرقابل دستکاری از طریق جمع‌آوری تراکنش‌های موثق توسط شرکای قابل اعتماد شما، از جمله سازمان‌های مرزی و ایرلاین‌ها، درست می‌شود. این یک «وضعیت مسافر شناخته‌شده» ایجاد می‌کند که در اصل هویت دیجیتالی قابل استفاده دوباره است که باعث می‌شود بتوانید در آینده فعل‌و‌انفعالات راحت‌تری با دولت‌ها، ایرلاین‌ها و دیگر شرکا داشته باشید.

این مفهوم فقط یک مفهوم تئوریک نیست. در کنار دولت‌های کانادا و هلند، شرکای دیگری از جمله ایر کانادا، ایرلاین کی‌ال‌ام رویال داچ، فرودگاه بین‌المللی مونترآل-ترودو، فرودگاه بین‌المللی پیرسون تورنتو و فرودگاه شیپخول آمستردام ابتکار KTDI را در سراسر سال 2019 به آزمون می‌گذارند.

 

 

 

 

 

منبع: اعتمادآنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =