۹۵ درصد دستگاه‌های ماینر قاچاقی وارد شده است

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران:

سیدمهدی میرمهدی کمجانی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان این‌که دولت باید هرچه سریع‌تر نسبت به تدوین قوانین مرتبط با تعرفه واردات دستگاه‌های ماینر اقدام کند، گفت: آمار مشخصی از تعداد دستگاه‌های ماینر وارد شده به ایران وجود ندارد، اما بررسی اتحادیه این است که بالغ بر ۹۵ درصد دستگاه‌های ماینرموجود در بازار ایران به صورت قاچاق و صرفا ۵ درصد از حجم دستگاه‌های وارد شده به کشور از طریق گمرک با عنوان اظهار کالای دیگر از جمله سرور یا پاور کامپیوتر وارد شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این روزها برخی از افراد به استخراج بیت‌کوین روی آورده‌اند، درواقع به نظر می‌رسد افرادی که بهترین روش برای حفظ سرمایه و سودآوری را سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین می‌دانند، دیگر تنها به خرید و فروش این ارز دیجیتالی اکتفا نکرده و خودشان اقدام به استخراج بیت‌کوین کرده‌اند و برای استخراج ارزهای دیجیتالی هم نیاز به دستگاه‌های ماینر است.

اما در حالی که هنوز هم تصمیم قطعی برای برخورد با بیت‌کوین‌ها گرفته نشده و در حالی که از طرفی دولت استخراج بیت‌کوین را نوعی صنعت برشمرده و از طرف دیگر بانک مرکزی اعلام کرده فعالیت در این بخش غیرمجاز است و با متعاملان آن برخورد می‌شود، دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال در سایت‌های آنلاین هم خرید و فروش می‌شود.

لزوم تدوین قوانین مرتبط با دستگاه‌های ماینر

در این راستا سیدمهدی میرمهدی کمجانی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان این‌که دولت باید هرچه سریع‌تر نسبت به تدوین قوانین مرتبط با تعرفه واردات دستگاه‌های ماینر و استخراج ارزهای دیجیتال اقدام کند، گفت: اتحادیه فناوران رایانه از سال ۱۳۹۶ در نامه‌های جداگانه‎ای به بانک مرکزی و اتاق اصناف تهران خواستار ساماندهی و قانونمند کردن روند اجرایی این فعالیت در کشور شد. اما متأسفانه مسؤولان طبق روال معمول، هیچگاه با تکنولوژی‌های روز دنیا همگام نیستند و در خصوص قوانین مرتبط با آن به موقع اقدام نمی‌کنند. این موضوع موجب شده اکنون نیز در زمینه قاچاق تجهیزات ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال دچار چالش‌های جدی شویم.

وی افزود: سال گذشته در نامه‎ای به اتاق اصناف تهران درخواست کردیم تا جهت ساماندهی بازار خرید و فروش، خدمات پس از فروش و تأمین قطعات ماینر در کشور، این رسته زیر نظر اتحادیه فناوران رایانه قرار گیرد تا واردکنندگان رسمی و خریداران در صورت مواجه با مشکل بتوانند مسائل خود را پیگیری کنند. اما کماکان کد تعرفه‌ای در رابطه با تجهیزات ماینینگ در گمرک یا سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد نشده و کالاهای مذکور عمدتاً به صورت غیرقانونی وارد می‌شوند.

وی افزود: آمار مشخصی از تعداد دستگاه‌های ماینر وارد شده به ایران وجود ندارد، اما بررسی اتحادیه این است که بالغ بر ۹۵ درصد دستگاه‌های استخراج رمز ارز موجود در بازار ایران به صورت قاچاق و صرفا ۵ درصد از حجم دستگاه‌های وارد شده به کشور از طریق گمرک با عنوان اظهار کالای دیگر از جمله سرور یا پاور کامپیوتر وارد شده که با توجه به نبود تعرفه گمرک خاصی برای ماینر از تعرفه گمرکی کالای دیگر استفاده شده که این موضوع نیز دور زدن دولت و نوعی قاچاق به شمار می‌رود.

میرمهدی خاطر نشان کرد: فروش دستگاه‌های ماینر در فروشگاه‌های آنلاین به صورت گسترده انجام می‌شود و این دستگاه‌ها به صورت قاچاق و بدون خدمات پس از فروش از کشور چین وارد ایران می‌شود که حجم زیادی از آنها را دستگاه‌های کارکرده تشکیل می‌دهند که سود بالایی برای واردکنندگان آنها دارد و فروشگاه‌های فیزیکی به صورت بسیار محدود اقدام به فروش ماینرها می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه برخی افراد فعال در حوزه صنعت نسبت به تولید دستگاه‌های استخراج ارز رمزنگاری شده اعلام آمادگی کرده‌‎اند، گفت: برخی از فعالین در بخش تولید صنعت سخت افزار و رایانه آماده هستند تا دستگاه‌های ماینر و تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز این بخش را در داخل تولید کنند که می‌تواند نقش مهمی در هزینه تمام شده و سودآوری ارزی کشور داشته باشد؛ هم اکنون چین مبدا اصلی دستگاه‌های استخراج رمز ارز به کشور است که برق زیادی مصرف می‌کنند اما با مهیا شدن شرایط می‌توان دستگاه‌های جدید با مصرف برق به مراتب پایین‌تر را وارد کرد تا سودآوری ماینینگ افزایش پیدا کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  −  7  =