کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا نیز به اینستکس ملحق می‌شوند

هلگا اشمید:

«هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تایید بر اینکه روند اجرایی شدن اینستکس پیشرفت‌هایی داشته است، افزود که کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا نیز به این سازوکار مالی خواهند پیوست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از آسوشیتدپرس، اشمید گفت: علاوه بر ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا که عضو اینستکس هستند، کشورهای خارج از اتحادیه اروپا نیز به آن ملحق خواهند شد.

وی همچنین اظهار داشت که روند اجرایی شدن این سازوکار مالی تجارت با ایران پیشرفت‌هایی داشته است.

هفت‌کشور اتریش، بلژیک، فنلاند، هلند، اسلوانی، اسپانیا و سوئد با صدور بیانیه مشترکی از تلاش‌ها برای عملیاتی کردن سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران موسوم به اینستکس در جهت متقاعدکردن ایران برای ادامه اجرای کامل تعهداتش در برجام حمایت کردند.

علاوه بر فرانسه، آلمان و انگلیس هفت کشور دیگر شامل اتریش، بلژیک، فنلاند، هلند، اسلوانی، اسپانیا و سوئد از تلاش‌ها برای عملیاتی کردن سازوکار اینستکس حمایت کردند.

این هفت کشور در بیانیه مشترکی اعلام کردند: ما از مشکلات اجرای بخش اقتصادی برجام آگاه هستیم و با انگلیس، فرانسه، آلمان، سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا همکاری می‌کنیم تا کانالی را برای تسهیل تجارت مشروع و عملیات مالی با ایران ایجاد کنیم.

کم کاری اروپا در ماه‌های گذشته و اجرایی نشدن اینستکس بارها مورد انتقاد مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. ایران پس از یک سال خویشتنداری و سیاست صبر راهبردی ۱۸ اردیبهشت ماه امسال و در سالروز خروج آمریکا از برجام اعلام کرد تعهدات خود در این توافق را کاهش خواهد داد.

«سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی گفت: ما امروز در موعد ۶۰ روز گام اول کاهش تعهدات برجامی خودمان هستیم و از آنجایی که خواسته‌های ما درباره برجام تحقق نیافت، گام دوم خود را برمی‌داریم.

وی افزود: در گام اول اعلام کردیم نسبت به ذخایر پایبندی به تعهد خود نداریم تعهد خود را نسبت به غلظت اعلام می‌کنیم. امروز نامه‌ای از سوی آقای ظریف به خانم موگرینی تهیه و نوشته شده است و بندهایی را که در برجام درباره غلظت غنی‌سازی آمده است، اعلام کردیم که دیگر رعایت نمی‌کنیم و غلظت غنی‌سازی را افزایش خواهیم داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  +    =  61