بسته تشویقی ۷۸۰ میلیارد تومانی صادرکنندگان در انتظار ابلاغ

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: بسته تشویقی ۷۸۰ میلیارد تومانی برای صادرکنندگان تدوین شده که در صورت موافقت توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدرضا مودودی در حاشیه همایش ملی تامین مالی صادرات در پاسخ به خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: امسال در بودجه سازمان توسعه تجارت نزدیک به ۷۸۰ میلیارد تومان از محل مشوق‌های صادراتی می‌توان بسته تشویقی پرداخت کرد که این بسته تدوین شده و برای رییس سازمان برنامه و بودجه و وزرای اقتصاد و صمت فرستاده‌ایم تا از طریق معاون اول ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۴ مشوق‌های صادراتی دوباره احیا شد اما فاصله عمیقی بین آنچه اعلام می‌شود و آنچه پرداخت می‌شود وجود دارد و از سال ۱۳۸۴ تقریبا نزدیک به ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم که فقط ۱۰۵ میلیارد تومان پرداخت شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت یادآور شد: سال گذشته با افزایش یک درصد بر نرخ موثر تعرفه واردات اقلام غیر ضروری بسته‌ای را در حد ۳۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم که البته ممنوعیت‌ها مقداری از آن را کاهش داد که ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان باید از این محل در صندوق جمع شده باشد ولی ۲۰ میلیارد تومان بیشتر پرداخت نشد.

مودودی تاکید کرد: باید بتوانیم از محل این بسته هزینه تسهیلات بانکی را کاهش دهیم و صدور ضمانت نامه ها را تسهیل کنیم همچنین در بحث نمایشگاه‌ها و آموزش و ثبت برندها به شرکت‌ها کمک کنیم که نیازمند تحویل به موقع اعتبار است.

مودودی در ادامه درباره بحث رسوب کالاها در گمرک گفت: بخشی از رسوب کالا مربوط به سامانه‌ها است و بخشی مربوط به واردکنندگان است که فرآیند تشریفات را کامل نکردند. وی افزود: هیچ یک از بخش‌های دولت در خصوص کالاهای فاسدشدنی مانع‌تراشی نمی‌کنند مگر اینکه فرآیند تشریفات کامل نشده باشد، بخشی از این کالاها نیز ممکن است جزو کالاهای غیرضروری یا ممنوع باشد که به دنبال ورود آنها به کشور نیستیم و ممکن است با هجمه‌ای که ایجاد می‌کنند بخواهند واردات این کالاها را انجام دهند که باید مراقب این تاکتیک باشیم.

وی در مورد صادرات مجدد مواد اولیه که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود نیز اظهار داشت: احتمال انجام این کار وجود دارد اقلامی مانند آبنبات که ۱۲۰ میلیون دلار صادر شده و یا بخشی از محصولات مانند شکلات، بیسکویت و ماکارونی می‌توانند از ارز ارزان استفاده کرده باشند.

مودودی تصریح کرد: طبق آمارها ۱۵ میلیارد دلار واردات قاچاق داشتیم یعنی مرزهای ما این امکان را دارد که به همان نسبت نیز صادرات غیرقانونی و قاچاق داشته باشیم، بنابراین عقیده ما این است که باید سیاست‌های ارزی و سیاست‌های تجاری اصلاح شود تا این اتفاقات نیفتد.

وی افزود: وقتی ارز ارزان قیمت در اختیار ساختار تولیدی و توزیعی قرار می دهیم همیشه این احتمال وجود دارد که خطاها صورت گیرد، در نتیجه باید منشأ را تصحیح کرده و سیاست‌های ارزی را بازنگری کنیم.

مودودی تاکید کرد: افرادی که این اقدام را انجام داده‌اند منابعی را که در اختیار مردم و دهک‌های پایین می‌توان قرار داد، مورد سوء استفاده قرار داده‌اند که در حال پیگیری این موضوع هستیم، اما متاسفانه عوارض تعریف نشده و شورای اقتصاد این اقدام را انجام نداده و این مشکل رو صورت گرفته است.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  ⁄    =  2