حباب ارز در بازار طلا/سکه طرح جدید ۷۵۲ هزار تومان

رشد قیمت سکه در حال حاضر ناشی از نرخ ارز است ولی این بازار تک نرخی شده و دیگر حبابی نیست. اخرین قیمت سکه طرح جدید 752 هزار تومان مبادله شد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از خبرآنلاین در پی انتشار گزارش در مورد فروکش حباب در بازار سکه ، تعدادی از خوانندگان نسبت به این مطلب اعتراض کرده بودند، یکی از این خوانندگان نوشت: «یاد قضیه تعدیل قیمت های هاشمی افتادم که همیشه معنای افزایش قیمت می داد، فروکش کردن حباب یعنی که قیمت ها را با دلار 1700 تومانی حساب کردن وگرنه روی در صرافی ها نوشته که 1400 و بانک میگه 1200 این یعنی که حباب 30 درصدی وجود دارد».

یکی دیگر از خوانندگان نیز در پیام خود نوشته است:« یک سوال داشتم. آیا این نظر کارشناسی که حباب سکه فروکش کرده فارغ از رانتی که در زمان فروش بانکی سکه نصیب دوستان شد، با توجه به قیمت نابسامان دلار می تواند درست باشد؟ آیا اصولا می توان قیمت واقعی طلا را بدون وضعیت دلار به درستی تعیین کرد؟».

نکته ای که در گزارش مورد اشاره به پرداخته شده بود از بین رفتن حباب سکه در یک دوره چهار ماه است یعنی دوره ای که طی آن هر سکه بهار آزادی در بازار سه قیمت داشت،قیمت مبادلاتی، قیمت بانکی و در نهایت قیمت واقعی (بر مبنای قیمت طلای به کار رفته در سکه و هزینه های مربوط به ضرب و … آن).

تفاوت بین سه قیمت فوق در واقع حباب قیمتی بود که در بازار سکه وجود داشت و فضای رانتی برای تقاضای مبادلاتی در این بازار ایجاد کرده بود، اما می بینیم به محض خروج بانک مرکزی از بازار سکه و توقف خرده فروشی سکه بانکی، فاصله بین قیمت واقعی و مبادلاتی سکه از بین رفته است یعنی سکه دیگر آنچه به عنوان ارزش ناشی از سفته بازی بر قیمت سکه بار می شد از بین رفته است.

اما روند افزایش قیمت سکه از کجا ناشی می شود؟ همانطور که خوانندگان خبرآنلاین هم به درستی اشاره کرده اند آنچه محرک اصلی رسد قیمت سکه در بازار بوده قیمت دلار است، اگر شاخص قیمت دلار و طلا در بازار داخلی را در کنار شاخص قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ( بر مبنای قیمت 28 آذر برابر 100، یعنی آخرین روز فروش سکه بانکی) با هم مقایسه کنیم می بینیم که منحنی شاخص قیمت طلا دربازار داخلی کاملا با قیمت دلار در بازار آزاد منطبق است.

یعنی در حالی که منحنی شاخص قیمت طلا دربازار جهانی تقریبا افقی است، منحنی قیمت طلا در بازار داخلی با تبعیت از قیمت دلار آزاد با شیبی به نسبت تند در حال افزایش است.

به این ترتیب می توان گفت در حال حاضر اگرچه حباب قیمت در بازار سکه از بین رفته است سیر صعودی قیمت طلا در واقعی بازتاب حباب بازار ارز در بازار طلا به صورت سیر صعودی قیمت بروز کرده است.

در مورد محاسبه قیمت واقعی طلا فارغ از دلار هم که مورد سئوال خواننده محترم هست باید گفت مبنای قیمت ارز و طلا دربازارهای مختلف میزان عرضه و تقاضای آن است و در کشوری مانند ایران که بازار ارز در انحصار بانک مرکزی و دولت قرار دارد، قیمت واقعی در واقع همان چیزی است که با عرضه بانک مرکزی در بازار شکل می گیرد، البته مبانی دیگری نیز در محاسبه قیمت ارز وجود دارد که در محاسبات اقتصادی بر مبنای قدرت خرید محاسبه میشود ولی چون عینیت ندارد محاسبه آن نیز به جز برای مباحث نظری فایده ای ندارد و البته نحوه محاسبات آنهم بسیار پیچیده بوده و در توان علمی نگارنده نیز نیست، بر همین اساس هم نمی توان قیمت واقعی طلا را در بازار فارغ از نرخ برابری دلار با تومان محاسبه کرد.

بنابر گفته فاطمی امین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در دولت کارگروهی ویزه مسئول رسیدگی به وضعیت بازار ارز شده است، باید دید دستاورد این کارگروه چه خواهد بود، آیا این کارگروه می تواند رئیس جمهور را به افزایش نرخ سود بانکی راضی کند؟ آیا فضای امنیتی حاکم بر بازار ارز کاهش پیدا خواهد کرد؟ آیا دولت در نهایت تصمیم به اعمال محدودیت های بستر در بازار ارز و سکه خواهد گرفت؟

هر یک از این تصمیم ها می تواند در بازار بازتابی خاص پیدا کند ولی انچه مسلم است در مثلث بازارهای مورد توجه نقدینگی سرگردان دو مینوی رشد قیمت در حال حاضر تمایل به سمت بازار مسکن یعنی سومین ضلع گرفته است و اگر دولت بخواهد این هر سه ضلع را مهار کند یا باید به توسعه سرمایه گذاری کمک کند و یا تن به ایجاد بازار موازی دیگر بدهد، قبل از رسیدن امواج نقدینگی به بازار مسکن.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  9