مقایسه میزان تقاضای بیت کوین، طلا و نقره

آیا بیتکوین از طلا بهتر است

هیچ شکی وجود ندارد که پادشاه رمزارزها در چند هفته گذشته خوش درخشیده است. دراین ماه بیت کوین به تنهایی ۲۶% افزایش قیمت داشت که ارزش آن را از حدود ۸۰۰۰ دلار به بیش از ۱۰ هزار دلار رساند. باتوجه به تشدید تنش‎های سیاسی و اقتصادی، بحث مقایسه‌ طلا و بیت کوین به‌عنوان یک منبع ذخیره ارزش از سرگرفته شده است. اما کدام یک در این زمینه برتری دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آخر هفته برای بیت کوین فراموش نشدنی بود. دیروز قیمت این رمزارز به بالاترین میزان خود در سال جاری یعنی چیزی حدود ۱۱۲۵۰ دلار رسید. بعد از آن آتش این رمزارز کمی سرد شده و درحال‎حاضر در حدود ۱۰۷۰۰ دلار معامله میشود.

چرا بیت کوین میتواند از طلا پیشی بگیرد؟ آیا بیت کوین از طلا بهتر است ؟

گمانه‌زنی‌های فراوانی پیرامون عملکرد درخشان بیت کوین در وضعیت فعلی شکل گرفته است. تنش‎های سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان درحال افزایش است. این موضوع مردم را به سرمایه‎گذاری در دارایی‎های امنی مانند طلا و بیت کوین ترغیب میکند.

در جریان اعتراضات هنگ‎کنگ معاملات بیت کوین به شکل فوق‎العاده‎ای افزایش یافت. این یک نمونه از واکنش مردم است برای زمانیکه از سوی دولت‎ها و بانک‎ها مورد تهدید قرار میگیرند.

قیمت طلا در هفته‎های اخیر و از ابتدای سال با افزایش همراه بوده است. ارزش این کالا تقریباً ۱۰% بیشتر شده است. جهش قیمت به ۱۴۰۰ دلار حد نصاب جدیدی در ۶ سال اخیر به ثبت رساند. این موضوع نشانگر آن است که اعتماد به ارزهای فیات و روش‎های سنتی سرمایه‎گذاری مانند بورس کاهش پیدا کرده است.

بیت‌کوین نیز رشد قیمت فراوانی را از ابتدای سال تجریه کرده‌است و تا امروز در حدود ۱۸۵% رشد داشته است. بااین‎حال تفاوت‎های شاخصی بین طلا و بیت کوین وجود دارد. بیتکوین ارزش خالص پولی دارد، درحالیکه طلا باتوجه به ارزشش به‎عنوان یک ذخیره ثروت، تقاضای صنعتی دارد.

دلیل عمده ارزش طلا این است که این فلز گران‌بها در حکم وثیقه و تضمین قراردادها عمل می‎نماید و درست مانند بیت کوین قابلیت آن را دارد که هر لحظه به پول تبدیل شود. تقاضا و استفاده صنعتی به‌هیچ وجه حافظ این تضمین نیست، بلکه قابلیت نقد شدن طلا و تبدیل آن به پول نقد آن را به یک تضمین و ذخیره ارزش بدل میکند. و این دقیقاً همان جایی است که بیت کوین از طلا پیشی میگیرد.

بیت کوین حرکت صعودی خود را شروع کرده است و به‎نظر می‎رسد این رمزارز در مرحله چهارم حرکت سهمی‎وار خود قرار گرفته است. سلامت شبکه باتوجه به تعداد تراکنش‎ها، میزان هشریت و درآمد استخراج در این بالاترین سطح ممکن قرار دارد.

منتقدانی مانند نوریل روبینی اخیراً سکوت کرده‎اند. پیشگویی‎های آنها از فروپاشی دنیای رمزارزها محقق نشده است. چراکه بیت کوین همچون آتشی که زیر خاکستر افت قیمت ۸۴ درصدی مدفون بوده است سر بر آورده است و تنها در سه ماه بیش از ۵۰% قیمتش افزایش یافت.

جنگ تجاری و فشار ژئوپولتیک میان ابر قدرت‎ها درحال افزایش است. این مسئله مردم را به سوی سرمایه‎گذاری بر روی دارایی‎های امنی مانند طلا و بیت کوین سوق میدهد. بنظر میرسد هم طلا و هم بیت کوین در آینده نزدیک رشد قیمت قابل توجهی داشته باشند.

 

منبع:  bitcoinist

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  −    =  68