پروژه‌ی لیبرای فیسبوک مدل کریپتوی یک شرکت بلاکچینی را دزدیده است

رازی که فاش شد؛

هِدِرا (Hedera)، شرکتی فعال در حوزه بلاکچین، صبح دیروز در قالب یک آگهی در وبسایت وال استریت ژورنال از فیسبوک بدلیل کپی برداری از مدل دولتی این شرکت تشکر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این اقدام هِدِرا ما را به یاد حرکتی که شرکت اپل برای خوش‌آمدگویی به IBM، جهت ورود به بازار کامپیوترهای شخصی در سال ۱۹۸۱ انجام داده بود انداخت.

 

فیسبوک از سال ۲۰۱۸ درحال سرقت لوگوها و مدل‎های دولتی است

لوگوی لیبرای فیسبوک نیز کپی‎برداری است

لییمون بیرد (Leemon Baird) از شرکت هِدِرا میگوید که در حدود یک سال قبل و پیش از آنکه طرح این شرکت در اختیار عموم قرار گیرد با مدیران فیسبوک جلسه‎ای داشتند. درآن جلسه مدیران فیسبوک در مورد کاری که هِدِرا درنظر داشت انجام بدهد، اطلاع زیادی نداشتند. تیم هِدِرا به‎منظور اینکه فیسبوک را به یک مشتری بالقوه خود تبدیل کند به ناچار تمام اطلاعات مربوط به محصولش را در اختیار فیسبوک قرار داد.

یکی از اولین ایده‎های هدرا، ایجاد انجمنی از شرکت‎های بزرگ در سراسر جهان بود. درحال‎حاضر انجمن هدرا دارای ۱۸‎عضو در سطح جهانی است. بیرد میگوید:

صادقانه من این موضوع را به‎عنوان یک سرقت درنظر نمیگیرم. اما تاکید میکنم که آنها متوجه شدند انجمنی که ما برای پشتیبانی از پروژه خلق کرده‎ایم ایده‎ی خوبی است. وقتی ما طرحمان را شروع کردیم همه میگفتند که این دیوانگی است و شکل‎گیری یک انجمن میسر نمیشود.

مدیران هِدِرا براین باورند که فیسبوک به‎طور قطع ایده‎ایشان را برای تشکیل یک انجمن از شرکت‎های بزرگ و مورد اعتماد جهانی جهت مدیریت یک پروژه بلاکچینی ربوده است. بیرد میگوید: جلسه ما با مدیران فیسبوک یک جلسه اولیه بود و ما به آنها گفتیم که درحال انجام چه کاری هستیم و آنها هم نظری نمیدادند و فقط به ما گوش میکردند.

اما بیرد همچنین میگوید که فیسبوک احتمالاً قانون را نقض نکرده است. شرکت هِدِرا امیدوار بود که با فیسبوک به یک همکاری دست یابد و پروژه کریپتوی خود را در غالب یک محصول ارائه دهد اما مدیران فیسبوک جلسه دیگری را با این شرکت ترتیب ندادند. بیرد در آخر افزود که این شرکت آماده است تا ادعاهای خود را در این رابطه اثبات کند.

فیسبوک همچنین متهم به سرقت لوگوی Libra شده است، اگرچه این سرقت بیشتر به آژانس مسئول طراحی لوگو برمیگردد تا خود فیسبوک.

 

منبع:  ccn

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  10  =  1