مقصر مصرف بالای برق، مزارع استخراج ارزهای دیجیتال نیستند

دبیر انجمن بلاک چین:

محمد شرقی دبیر انجمن بلاکچین ایران، با اشاره به اعتراضات اخیر درباره افزایش مصرف برق کشور در مزارع استخراج ارزهای دیجیتال گفت: در روزهای اخیر به علت بالا رفتن میزان مصرف برق این گونه ادعا شده که مشکلات کمبود برق ناشی از فعالیت مزارع استخراج ارزهای دیجیتال است.عده ای تلاش می کنند که مشکل مصرف بالای برق و احتمال کمبود و قطع برق را به گردن مزارع استخراج ارزهای دیجیتال بیندازند اما ما همه ساله با مشکل مصرف بالای برق در فصل تابستان مواجه بوده ایم در حالی که مزارع استخراج ارزهای دیجیتال بیش از دو سال است که در کشور گسترش یافته اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، صنعت استخراج ارزهای مجازی به تازگی به عنوان متهم افزایش مصرف برق در کشور معرفی شده، اما برخی کارشناسان می گویند این صنعت نه تنها باعث کمبود انرژی نیست بلکه از ظرفیت های آن می توان علاوه بر دور زدن تحریم ها برای کاهش اتلاف انرژی، پرداخت بدهی های برقی، توسعه نیروگاه ها و حتی کاهش قیمت برق مشترکان نیز استفاده کرد.

موضوع ماینینگ (استخراج ارزهای مجازی) که موضوعی ناشناخته در کشور به شمار می رود، در روزهای اخیربه دلیل نگرانی از افزایش مصرف برق و احتمال کمبود این حامل انرژی مورد توجه قرار گرفته است.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در این باره گفته است: برای تولید هر واحد ارز مجازی «بیت کوین» نیاز به مصرف ۷۲ هزار کیلووات برق بوده و به اندازه مصرف ۲۸ مشترک، برق استفاده می‌شود که ادامه چنین روندی خطرناک است.

«همایون حائری» هشدار داده است: اگر روند استخراج ارزهای مجازی به همین نحو ادامه یابد پیش بینی می‌شود مصرف آنها به بیش از ۲ هزار مگاوات برسد.

نکته مهم درباره ارزهای مجازی این است که این نوع ارزها به دلیل ماهیت غیر متمرکزی که دارند خارج از دامنه تحریم های آمریکا هستند، بنابراین در زمان تحریم از ابزارهای کارآمد برای دور زدن تحریم های واشنگتن هستند.

نقش ارزهای دیجیتال در دور زدن تحریم ها، بحثی مفصل می طلبد که باید در جای خود بدان پرداخت.

به سراغ «محمد شرقی» دبیر انجمن بلاکچین ایران رفته و نظر وی را درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر افزایش بی رویه مصرف برق کشور توسط مزارع استخراج ارزهای دیجیتال جویا شدیم.

وی برخلاف ادعاهای مطرح شده می گوید: ساماندهی و توسعه مزارع استخراج ارزهای مجازی نه تنها باعث افزایش مصرف برق کشور نشده، بلکه در صورت ساماندهی و توسعه شهرک های ماینینگ می توان از آن برای احداث نیروگاه های جدید، پرداخت بدهی های سنگین این صنعت، کاهش اتلاف انتقال و توسعه شبکه برق کشور استفاده کرد.

مزیت های استفاده از ارزهای مجازی در زمان تحریم

دبیر انجمن بلاکچین ایران گفت: کشورمان که از یکسو دچار تحریم است و از سوی دیگر دارای حجم گسترده واردات و صادرات و می تواند بخشی از کمبود ارز را از این طریق جبران کرده و تا حدی تحریم ها را دور بزند.

محمد شرقی خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی و حتی آمریکایی برخی ارزهای مجازی به رسمیت شناخته شده اند که می‌توان به جای مبادله مستقیم از طریق بانک‌ها با استفاده از این نوع ارزهای دیجیتال، اقدام به پرداخت پول و تامین کالا کرد.

۲ شیوه تهیه ارزهای مجازی‌

دبیر انجمن بلاکچین ایران ادامه داد: برای اینکه ایران بتواند از رمز ارزها برای دور زدن تحریم و مبادلات بین المللی استفاده کند باید این ارزها را داشته باشد که برای دسترسی به آنها یا باید این ارزها را از خارج از کشور خریداری کند یا اینکه به تولید آنها در داخل (ماینینگ) اقدام کند.

وی افزود: خرید ارزهای دیجیتال از طریق فروشنده های خارجی، محدودیت های دارد و باعث خروج پول و ارز فیزیکی از کشور می شود، اما استخراج این نوع ارزها در داخل نه تنها از خروج پول از کشور جلوگیری کرده بلکه باعث ارزآوری در شرایط سخت تحریم نیز می شود.

ماینینگ و مزارع استخراج رمز ارزها

دبیر انجمن بلاکچین ایران اضافه کرد:

به فرایند استخراج ارزهای دیجیتال، صنعت «ماینینگ» و به مراکز تولید این ارزها، مزرعه یا «فارم» گفته می شود.

شرقی افزود: در صنعت ماینینگ، نفت و گاز به انرژی برق و در نهایت به محصول ارز دیجیتال تبدیل می شود که به عنوان یک پول مجازی می توان برای مبادلات مالی از آن استفاده کرد.

مزیت اقتصادی ایران در تولید ارزهای مجازی‌

وی با بیان اینکه تولید ارزهای دیجیتال در کشور به عنوان خام فروشی یا هدر دهنده برق و منابع انرژی نیست، گفت: متاسفانه برخی از صنعت استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان هدر دهنده برق و انرژی نام برده و تلاش می کنند که مشکل کمبود برق کشور را به گردن این صنعت بیندازند. اما باید توجه داشت که ارزهای دیجیتال به عنوان یک محصول نهایی در چرخه تولید انرژی به شمار می روند که بازده و سودآوری بسیار بالایی برای کشور به دنبال دارند.

دبیر انجمن بلاکچین ایران به مزیت اقتصادی بخش انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: ایران دارای بزرگترین منابع گازی و نفت دنیاست که به جای خام فروشی باید آن را به محصول با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کرد و در شرایط کنونی که فروش انرژی با مشکلات زیادی رو به رو است، ارزهای دیجیتال می تواند یکی از مهمترین، با ارزش ترین و پرکاربردترین این محصولات با ارزش به شمار رود.

مقصر مصرف بالای برق، مزارع استخراج ارزهای دیجیتال نیستند

این کارشناس ارزهای دیجیتال به اعتراضات اخیر درباره افزایش مصرف برق کشور در مزارع استخراج ارزهای دیجیتال اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر به علت بالا رفتن میزان مصرف برق این گونه ادعا شده که مشکلات کمبود برق ناشی از فعالیت مزارع استخراج ارزهای دیجیتال است.

شرقی افزود: عده ای تلاش می کنند که مشکل مصرف بالای برق و احتمال کمبود و قطع برق را به گردن مزارع استخراج ارزهای دیجیتال بیندازند اما ما همه ساله با مشکل مصرف بالای برق در فصل تابستان مواجه بوده ایم در حالی که مزارع استخراج ارزهای دیجیتال بیش از دو سال است که در کشور گسترش یافته اند.

وی تاکید کرد: در واقع، این درست نیست که صنعت ماینینگ به عنوان مقصر کمبود برق معرفی شود زیرا در سال های دور نیز همواره معضل ناپایداری شبکه برق در کشور در فصل تابستان وجود داشته است.

کمک ارزهای مجازی برای رفع مشکل کمبود برق در کشور

این کارشناس ارزهای دیجیتال گفت: مزارع استخراج ارزهای دیجیتال نه تنها باعث هدر رفتن منابع انرژی نمی شود بلکه می توانند به رفع بیماری مزمن صنعت برق یعنی کمبود پول کمک کرده و این صنعت را توسعه دهند.

دبیر انجمن بلاکچین ایران ادامه داد: مزارع استخراج ارزهای دیجیتال می توانند درآمدزایی صنعت برق را افزایش داده حتی قیمت برق تولیدی برای مردم و مصرف کنندگان نهایی را کاهش دهند.

شرقی با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم در صنعت برق ضریب بار (نسبت مصرف و تولید برق) است، اضافه کرد: اوج مصرف برق کشور مربوط به تعداد محدودی از روزهای گرم فصل تابستان است که حتی مصرف برق به حدود ۵۵ هزار مگاوات نیز افزایش می یابد، این در حالی است که میانگین مصرف سالانه برق کشور حدود ۳۳ هزار مگاوات است که نشان می دهد که بالغ بر ۳۷ درصد از ظرفیت تولید این صنعت در طول سال بدون استفاده باقی می ماند.

وی ادامه داد: وزارت نیرو می تواند شرایطی را فراهم کند تا از ظرفیت خالی نیروگاه ها در طول سال برای ماینینگ و درآمدزایی برای صنعت برق استفاده کند.

«ماینینگ»، مرهمی برای بیماری مزمن بدهکاری صنعت برق

دبیر انجمن بلاکچین ایران اضافه کرد: دولت هزینه بسیار بالایی را صرف تولید برق می کند که به صورت یارانه در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و این موضوع باعث بدهکاری حدود ۴۲ هزار میلیارد تومانی صنعت برق شده است. اما در صورت ایجاد مزرعه های استخراج ارز دیجیتال در کنار نیروگاه ها می توان سودآوری صنعت برق را بالا برده و بدین تریب مشکل بدهکاری صنعت برق نیز بهبود بیابد.

امکان کاهش قبض برق مشترکان عادی

شرقی اضافه کرد: با افزایش سودآوری صنعت نیروگاهی از طریق ایجاد مزارع ماینینگ، سرمایه گذاران جدید برای احداث نیروگاه های جدید ترغیب خواهند شد و بدین شکل، موج نیروگاه سازی تجدیدپذیر در مقیاس کوچک که متاسفانه اکنون حدود یک درصد از کل تولید برق کشور را تشکیل داده در کشور به راه افتاده و هزینه تولید هر چه بیشتر کاهش خواهد یافت.

این کارشناس ارزهای دیجیتال ادامه داد: بر اساس آمار حدود یک ماه و در بعضی از ساعات تابستان، پیک مصرف برق وجود دارد اما در سایر روزهای سال و ساعات با کاهش مصرف برق مواجه هستیم که می‌شود در آن روزها به تولید ارزهای دیجیتال اقدام کرد.

وی اضافه کرد: در صورت افزایش بهره وری و سودآوری نیروگاه ها حتی می توان نسبت به کاهش بهای برق مصرفی مشترکان عادی و مردم اقدام کرد.

احداث شهرک‌های استخراج ارزهای مجازی در کنار نیروگاه ها

دبیر انجمن بلاکچین ایران با ارایه پیشنهادی گفت: از جمله راهکارهایی که پیشنهاد می شود ایجاد شهرک ها و مزرعه های استخراج ارزهای دیجیتال در کنار نیروگاه هاست.

شرقی اضافه کرد: راه اندازی این شهرک ها و مزرعه ها می تواند ضریب بار بیشتری را برای صنعت برق کشور ایجاد کرده که با ضریب بار بالاتر، میزان سودآوری افزایش، زمان بازگشت سرمایه در صنعت برق کاهش و نرخ بازگشت سرمایه در صنعت برق افزایش می یابد.

وی افزود: ساماندهی مزارع استخراج ارزهای دیجیتال، افزایش درآمدزایی برای سرمایه گذاران و افزایش درآمد ارزی برای کشور از مزیت های احداث این شهرک هاست.

این کارشناس ارزهای دیجیتال اضافه کرد: این شهرک ها می تواند در قالب شهرک های فناوری احداث شود که هزینه برق، خدمات و پشتیبانی از دستگاه های تولید ارز دیجیتال در آنها مشخص است.

وی خاطر نشان کرد: بدین طریق، علاقه مندان و سرمایه‌گذاران می‌توانند دستگاه های استخراج خود (ماینر) را به این شهرک ها برده و نصب کنند و در نهایت پس از پرداخت هزینه تولید برق و هزینه‌های جانبی، ارز دیجیتال استخراج شده به حساب سرمایه گذاران واریز می شود.

کاهش اتلاف در خطوط انتقال برق

دبیر انجمن بلاکچین ایران به کمک ماینینگ برای حل مشکل اتلاف انرژی در شبکه توزیع اشاره کرد و گفت: مشکل دیگری که در کشور وجود دارد اتلاف بالای انرژی در خطوط انتقال برق است که احداث مزارع استخراج ارزهای دیجیتال در نزدیکی نیروگاه ها می تواند این مشکل را کاهش دهد.

شرقی یادآور شد: این راهکار در کشورهای در حال توسعه کاربرد دارد به طور مثال کشور چین از این راهکار استفاده می کند.

وی افزود: وجود هزاران کیلومتر خط انتقال برق که با هدف انتقال برق به روستاها و شهرهای دور دست احداث شده باعث هدر رفت هزاران مگاوات برق در طول مسیر می شود.

این کارشناس ارزهای دیجیتال با بیان اینکه بر اساس گزارش ها میزان اتلاف برق در خطوط انتقال اکنون به حدود ۱۱ درصد رسیده است، اضافه کرد: از طریق توسعه مزارع استخراج ارزهای دیجیتال می توان جلوی اتلاف انرژی را گرفت.

دبیر انجمن بلاکچین ایران اضافه کرد: سالهاست که موضوع احداث نیروگاه های برق کوچک مقیاس در مناطق دوردست کشور مطرح شده اما به دلیل صرفه اقتصادی پایین، سرمایه گذاران از آن استقبال نکرده اند.

شرقی خاطر نشان کرد: با توجه به مصرف پایین برق در مناطق حاشیه ای و دور دست، احداث نیروگاه ها در آن مناطق صرفه اقتصادی پایینی دارد، بنابراین سرمایه‌گذاران تمایلی برای ورود به این بخش را ندارند اما در صورت احداث مزرعه های استخراج ارزهای دیجیتال در کنار این نیروگاه های کوچک می توان سودآوری برای سرمایه گذاران را تضمین کرد بدین ترتیب آنها ترغیب خواهند شد تا در این مناطق سرمایه گذاری کنند.

بلاتکلیفی در صدور مجوز مزارع استخراج ارزهای مجازی‌

این کارشناس ارزهای دیجیتال با انتقاد از بلاتکلیفی و عدم اقدام نهادهای مسئول برای ساماندهی و صدور مجوز برای استخراج ارزهای دیجیتال گفت: از حدود یک سال پیش که موضوع گسترش این مزارع داغ شد بارها با نهادها و وزارتخانه‌های مختلف دولتی تماس گرفته و خواستار صدور مجوز برای آنها شدیم اما پاسخ همه دستگاه‌های دولتی این بود که فعلاً مجوزی برای این مزارع صادر نمی‌شود اما می توانید بروید و آنها را راه اندازی کنید. اما به یکباره در هفته های اخیر که میزان مصرف برق بالا رفته اقدام به تعطیلی این مزارع استخراج کرده اند که بلوکه شدن بیش از ۱۰۰ هزار سرمایه گذاری انجام شده در این بخش را به دنبال داشته است.

دبیر انجمن بلاکچین ایران تصریح کرد: اکنون بسیاری از مزارع استخراج ارزهای دیجیتال به ادعای غیر قانونی بودن توقیف شده اند. سوال این است که چرا در ماه های گذشته که خواستار صدور مجوز برای این مزارع بودیم به آنها مجوز نداده و تعلل کردند.

وی تصریح کرد: برخورد سلبی در این بخش، جواب نمی دهد و بهتر است به جای این نوع برخوردهای قهری، به ساماندهی این صنعت اقدام کرد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

19  −  17  =