افت چشم‌انداز رشد اقتصادی آمریکا/ صعود بیت‌کوین همگام با طلا

گزارش جدید فدرال‌رزرو شعبه نیویورک نشان می‌دهد که با توجه به داده‌های ضعیف‌تر از حد انتظار فعالیت‌های تجاری، رشد اقتصادی ایالات‌متحده نزولی است.بیت‌کوین که در معاملات روز جمعه با ۶ درصد افزایش به قیمت ۱۰ هزار دلاری نزدیک شده بود، در معاملات شنبه با یک جهش دیگر از سطح ۱۰ هزار دلاری نیز عبور کرد تا ارزش آن از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون حدود ۳ برابر شده باشد.روز گذشته هر بیت‌کوین تا نزدیکی مرز ۱۱ هزار دلاری مبادله شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بازار سهام آمریکا و بازار اوراق خزانه‌داری هر دو به آستانه‌های کلیدی خود رسیدند. وال‌استریت رکورد جدیدی را تجربه کرد و بازدهی اوراق خزانه با سررسید ۱۰ ساله به زیر مرز ۲ درصدی ریزش داشت. با این حال بازار سهام چین، اونس طلا و نفت خام بازدهی فراتر از کلیدی‌ترین دارایی‌های جهانی رقم زدند. سرمایه‌گذاران تمرکز ویژه بر تصمیم‌گیری «کمیته بازار باز» آمریکا داشتند که نتیجه آن ثابت ماندن نرخ بهره هدف بود. فدرال رزرو همزمان با ثابت نگه داشتن این نرخ، سیگنال احتمال کاهش نرخ‌های بهره در آینده را به بازارها مخابره کرد.

بر اساس نتیجه این نشست شاخص S&P۵۰۰ اولین سقف خود از اواخر ماه آوریل را به ثبت رساند؛ درحالی‌که نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری برای نخستین بار از نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به زیر سطح  ۲ درصدی افتاد. ریزش بازدهی اوراق بلندمدت از نظر درصدی تغییر چندان محسوسی نیست، اما از حیث مدت ریزش قابل‌توجه است. این اوراق برای هفتمین هفته متوالی افت کردند اتفاقی که از سال ۲۰۱۲ میلادی رخ نداده بود.اونس طلا به‌دلیل ترکیبی از تنش‌های ژئوپلیتیک و رویکرد بانک‌های مرکزی مطرح دنیا در راستای اجرای برنامه انبساطی از قیمت ۱۴۰۰ دلاری نیز فراتر رفت که از سپتامبر سال ۲۰۱۳ میلادی بی‌سابقه بود. به این ترتیب، فلز گرانبها برای پنجمین هفته متوالی مثبت بسته شد و در هفته اخیر با ثبت رشد ۴ درصدی بهترین هفته خود را از ماه آوریل ۲۰۱۶ تجربه کرد.

افت چشم‌انداز رشد اقتصادی آمریکا

گزارش جدید فدرال‌رزرو شعبه نیویورک نشان می‌دهد که با توجه به داده‌های ضعیف‌تر از حد انتظار فعالیت‌های تجاری، رشد اقتصادی ایالات‌متحده نزولی است. پیش‌بینی این شعبه ایالتی برای ۳ ماهه سوم امسال از رشد ۲۹/ ۱ درصدی اقتصاد آمریکا حکایت دارد که کمتر از آن‌چه قبل از این تخمین زده شده بود، برآورد شده است.مدل اقتصادی این شعبه منطقه‌ای فدرال‌رزرو نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا در ۳ ماه سوم کمتر از ۳/ ۱ درصد رشد خواهد کرد. این در حالی است که تنها یک هفته قبل، پیش‌بینی شده بود که رشد اقتصاد ی سه ماه سوم آمریکا ۷/ ۱ درصد خواهد بود. پیش‌بینی سالانه این نهاد نیز رشد ۲ درصدی را برای ۲۰۱۹ در نظر گرفته است که باوجود کاهش ارزیابی فصلی ممکن است با تغییر نزولی همراه شود.از سوی دیگر پیش‌بینی این مدل برای رشد اقتصادی سه ماه دوم آمریکا ۳۶/ ۱ درصد اعلام شده بود، اما حالا به ۳۹/ ۱ درصد ارتقا یافته است.

صعود بیت‌کوین همگام با طلا

بیت‌کوین که در معاملات روز جمعه با ۶ درصد افزایش به قیمت ۱۰ هزار دلاری نزدیک شده بود، در معاملات شنبه با یک جهش دیگر از سطح ۱۰ هزار دلاری نیز عبور کرد تا ارزش آن از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون حدود ۳ برابر شده باشد.روز گذشته هر بیت‌کوین تا نزدیکی مرز ۱۱ هزار دلاری مبادله شد. این در حالی است که در نخستین روز از آغاز سال‌جاری میلادی ارزش هر بیت‌کوین تنها ۳۶۸۹ دلار بود. برخی از معامله‌گران معتقد هستند که روند صعودی روزهای اخیر می‌تواند معامله‌گران بیشتری را برای ورود به این بازار تشویق کند و روزهای خوب دیگری را رقم بزند؛ اما برخی دیگر عقیده دارند نوسانات بیت‌کوین بیش از حد بالا است و ورود به آن کار عاقلانه‌ای برای معامله‌گران باتجربه نیست.

ورود شرکت‌های پیشتاز فناوری به بازار رمزارزها

با آغاز دور جدید روند صعودی رمزارزها، برخی از شرکت‌های بزرگ به‌دنبال معرفی و عرضه ارز مخصوص خود برآمده‌اند. شرکت سازنده تلفن همراه اچ‌تی‌سی به تازگی اعلام کرده در حال بررسی توانایی‌های ارزهای مجازی برای خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان خود است. فیس‌بوک نیز از عرضه ارز مجازی خود در سال آینده خبر داده است. این ارز مجازی که به نام گلوبال‌کوین عرضه خواهد شد نخستین ارز مجازی عرضه شده توسط غول‌های فناوری آمریکایی محسوب می‌شود و طبق اعلام مسوولان شرکت فیس‌بوک، انتظار می‌رود این ارز در کشورهای زیادی از جهان مورد استقبال قرار گیرد.

 

 

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  2