پیش به سوی گسترش رمزارزها و پرداخت غیر نقدی

امروزه کشورهای توسعه یافته و بانک‎دارهای قدرتمند به‎این باور رسیده‎اند که نوآوری‎های تکنولوژیکی مانند بلاکچین و اینترنت اشیاء، رفته رفته پول نقد را نابود خواهد ساخت. آنها آگاه هستند که این فنآوری فرصت‎های جدید و راه‎حل‎های نوآورانه کسب‎وکار را تا چند سال آینده غیرقابل تصور میکند.ازاین‎رو، صنعت بانکداری درحال‎حاضر در بطن یک انقلاب مهندسی مجدد برای خلاصی از معاملات مبتنی بر پول نقد است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، صنعت بانکداری این حقیقت را می‌پذیرد که رمزارزها و سایر سیستم‌های پرداخت الکترونیک و فاقد پول نقد به‌عنوان راه‎حل‎های پرداخت در آینده هستند. اکنون، نهاد سنتی و قدرتمند بانک امریکا (Bank of America) نیز به یک جنبش غیرقابل توقف برای ایجاد یک جامعه پرداخت الکترونیک و فاقد پول نقد پیوسته است.

دومین بانک بزرگ امریکا خواهان شکل‌گیری جامعه پرداخت بدون پول نقد

ظهور بیتکوین و تکنولوژی زیربنایی آن یعنی بلاکچین، گویای این حقیقت است که ترکیب یک نهاد قدیمی مانند بانک و یک نظام پولی سه هزار ساله با یک مدل اقتصادی سریع، دیجیتال و فرامرزی ناسازگار است.

امروزه کشورهای توسعه یافته و بانک‎دارهای قدرتمند به‎این باور رسیده‎اند که نوآوری‎های تکنولوژیکی مانند بلاکچین و اینترنت اشیاء، رفته رفته پول نقد را نابود خواهد ساخت. آنها آگاه هستند که این فنآوری فرصت‎های جدید و راه‎حل‎های نوآورانه کسب‎وکار را تا چند سال آینده غیرقابل تصور میکند.

ازاین‎رو، صنعت بانکداری درحال‎حاضر در بطن یک انقلاب مهندسی مجدد برای خلاصی از معاملات مبتنی بر پول نقد است.

به‎عنوان مثال، برایان موینیهان، یکی از قویترین بانکداران در ایالات‎متحده و مدیرعامل بانک امریکا، تصدیق کرد که بانک او درحال پیوستن به روند معاملات غیرنقدی است. موینیهان در گفت و گو با بخش اقتصادی وبسایت یاهو اظهار داشت:

ما یک جامعه فاقد پول نقد می خواهیم

موینیهان اشاره کرد که صنعت بانکداری به حرکت به سمت مدل‌های دیجیتالی، ارزان‌تر و کارآمدتر از روش‌های سنتی ادامه خواهد داد. حرکت به سوی جامعه کش‌لِس (cashless) یا همان جامعه غیرنقدی درحال انجام است و آهسته آهسته شتاب می‌گیرد.

در واقع موینیهان تصدیق می‌کند که با گسترش رمزارزها، و پلتفرم‎های پرداختی مانند پی‎پال و کیف‎پول‎های دیجیتال، هم الان هم بیش از نیمی از تمام تراکنش‎های مالی به‎صورت الکترونیکی انجام میشوند.

کشورهای پیشرو در استفاده از سیستم غیرنقدی

نه تنها صنعت بانکداری مصمم به ساخت یک جامعه پرداخت غیر نقدی است بلکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته در جهان نیز به‎دنبال محقق نمودن این موضوع هستند. به‎عنوان مثال سوئد را میتوان رهبر پیاده‌سازی یک جامعه کش‌لِس دانست. پس از آن استرالیا، کره‌جنوبی و چین به‎دنبال اجرایی نمودن این طرح حرکت نموده‌اند.

سنگاپور نیز در نظر دارد اولین کشور کش‌لِس در آسیا باشد. شهروندان سنگاپوری هم اکنون نیز از چندین روش پرداخت غیرنقدی مانند کدهایQR، سیستم‌های پرداخت‌ تلفنی و چندین برنامه کاربردی دیگر تلفن همراه استفاده می‌کنند. به‎علاوه سنگاپور یکی از بیتکوینی‎ترین محیط های کسب‎و‎کار در جهان است.

اما برای ایجاد یک جامعه به‎غایت غیرنقدی، روش پرداخت باید دموکراتیک، مقاوم در برابر اصطکاک، تورم و سانسور بوده و البته عمومیت نیز داشته باشد که فقط بیتکوین است که تمام این صفات را توامان داراست.

 

منبع:  bitcoinist

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  3  =