مقایسه پلتفرم قرارداد هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز تزوس و اتریوم

تزوس یک بلاکچین است که می‌تواند خود را ارتقا داده و تکامل یابد و ویژگی‌هایی از قبیل خود اصلاح‌گری بدون نیاز به انشعاب سخت، مدیریت درون زنجیره‌ای، اجماع با اثبات سهام نیابتی و امنیت بالا دارد که این پلتفرم را از سایر پلفرم‌های مشابه، متمایز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در سال‌های اخیر شاهد ظهور بسیاری از پلتفرم‌های قرارداد هوشمند معروف مانند اتریوم ، ای او اس  و لیسک  بوده‌ایم. اما پلتفرم تزوس  با یک رویکرد متفاوت در حال جایگرینی اتریوم است. در این یادداشت ویژگی‌هایی را بررسی می‌کنیم که تزوس را از سایرین متمایز کرده است.

پروژه بلاکچین تزوس با یک راه حل دفترکل داینامیک  به عنوان جایگزینی برای اتریوم راه‌ اندازی شد. تزوس به عنوان نسل جدید پلت‌فرم غیر متمرکز با به‌روز رسانی منحصر به‌فرد شبکه و قابلیت‌های قراردادهای هوشمند ایجاد شده است و یک‌ پلتفرم برای توسعه برنامه‌های غیر متمرکز (DApps) است.

مدیریت درون زنجیره ای

تیم توسعه دهندگان تزوس پس از تجزیه و تحلیل اتریوم، تصمیم گرفتند از طریق معرفی یک پروتکل، که بتواند خود اصلاحگر باشد، از انشعاب سخت جلوگیری کنند. از اینرو تزوس، مدیریت درون زنجیره ای  را معرفی کرد که در آن صاحبان توکن‌ها می‌توانند در توسعه بلاکچین سهیم باشند. ساز و کار مدیریت درون زنجیره‌‌ای با پروتکل خود اصلاحگر، امکان به روز رسانی خودکار پلتفرم را همزمان با کاهش هزینه هماهنگی پروتکل، فراهم می‌کند.

یکی از تفاوت‌های اصلی تزوس و اتریوم زبان برنامه نویسی مورد استفاده جهت اجرای قراردادهای هوشمند در این دو پلتفرم است. در حالیکه اتریوم از زبان برنامه نویسی سولیدیتی استفاده می‌کند، تزوس از زبان برنامه نویسی مایکلسون استفاده می‌کند که مراحل تأیید رسمی در بلاکچین را انجام می‌دهد. امنیت قراردادهای هوشمند تزوس با زبان برنامه نویسی مایکلسون تضمین شده است.

 ابزارهای اجرا کننده تزوس در اُکمل نوشته شده‌اند. این مزیت در کنار هسکِل  یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای چنین پروژه ای است. اُکمل منبع باز و سریع است و ویژگی‌های شی‌گرا و کاربردی دارد واغلب در پروژه‌های بسیار حساس و با امنیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اُکمل توسط یک موسسه تحقیقاتی که در زمینه علوم کامپیوتری و اتوماسیون کار می‌کند و یکی از حامیان اصلی تزوس است، پشتیبانی می‌شود.

بر خلاف دیگر سیستم‌های محبوب مانند بیتکوین و اتریوم که از الگوریتم های اثبات کار  برای صحت سنجی تراکنش‌های مالی استفاده می‌کنند و وابستگی بالا به منابع سیستمی و مصرف بالای  انرژی دارند، تزوس از اثبات سهام  برای دستیابی به توافق و اجماع استفاده می‌کند.

در واقع پروتکل مورد استفاده در  شبکه تزوس اثبات سهام نیابتی  (DPoS) است  در روش اثبات سهام، اعتبار سنجی‌ها بیشتر به صورت نرم افزاری انجام شده و افراد صرفا با داشتن سهام بلاکچین تزوس می‌توانند در این سیستم‌ها شرکت کنند. در اثبات سهام نیابتی سهامداران بلاکچین تزوس در صورت لزوم می‌توانند، افراد دیگری را برای اعتبار سنجی تراکنش‌ها به نمایندگی انتخاب کنند. اثبات سهام نیابتی اجازه انجام تراکنش‌های بیشتری را نسبت به اثبات کار و اثبات سهام در یک بلوک می‌دهد.

مزایای قراردادهای هوشمند تزوس

بطور خلاصه مزایای قراردادهای هوشمند تزوس را می‌توان به شرح ذیل برشمرد:

یک مجموعه تخصصی از ابزارهای ایجاد اپلیکیشن های غیرمتمرکز برای کسب و کار
بازده معامله بالا
پروتکل اجماع مناسب
زبان قدرتمند
توانایی تجزیه و تحلیل کدهای قرارداد
عدم نیاز به کامپایلرها برای ترجمه برنامه‌ها

اما علاوه بر این مزایا، تزوس معایبی نیز دارد. بطور مثال برخی از کیف پول‌های تزوس در مقابل حملات امضای کور آسیب پذیر هستند. این کیف پول‌ها  قبل از امضای تراکنش، کد باینری سرور را بررسی نکرده‌ و در مواردی هکرها به راحتی توانسته‌اند منابع مالی کاربران را تخلیه کنند.

در هر صورت توسعه دهندگان تزوس پشتیبانی قوی خود را از پلتفرم ارائه داده و به این آسیب پذیری‌ها رسیدگی شده است. برای جلوگیری از این آسیب ها برخی از دستورالعمل های رایج که باید برای قراردادهای هوشمند تزوس اعمال شود را می‌توان به شرح ذیل برشمرد:

اجتناب از عملیات دسته‌ای ، زمانی که کاربران می‌توانند اندازه دسته‌ها را افزایش دهند: این کار می‌تواند منجر به حمله DoS شود و اگر یک کاربر خرابکار، قرارداد را با بسیاری از معاملاتِ کوچک اسپم کند، قرارداد غیر قابل استفاده می‌شود.
اطمینان از اینکه یک پیام فقط یکبار معتبر باشد: عدم انجام بعضی از پارامترهای منحصر به فرد ممکن است منجر به تکرار تراکنش‌هایی شود که امکان حملاتی مانند خرج مجدد  پول را فراهم می‌کند.
اجتناب از ذخیره یا انتقال داده‌های خصوصی محافظت نشده: تمام اطلاعات در بلاکچین عمومی در معرض دید عموم است بنابراین باید از رمزنگاری یا هش یا هرگونه اطلاعات حساس اطمینان حاصل نمود.

با توجه به مباحث فوق، تزوس قطعا دارای نوآوری‌های تکنولوژیکی جذاب است و یک پلتفرم بلاکچین جدید با چشم انداز روشن برای توسعه قرارداد هوشمند است که نه تنها توان رقابت با اتریوم را دارد بلکه در بسیاری از موارد مانند پروتکل اجماع، بهتر از سایرین عمل کرده است اما مزیت اساسی آن این است که سیستم قادر است خود را در طول زمان و بوسیله مدیریت جمعی بهبود بخشد.

در تزوس ارتقا مداوم پروتکل از طریق مدیریت روی زنجیره باعث می‌شود که به تغییراتی بنیادینی که منجر به ایجاد انشعاب سخت و شکاف در شبکه شود، نیاز نداشته باشد.
   

مقایسه تعداد کاربران فعال (متوسط در  ۳۰ روز)


 

طبق نمودار فوق اتریوم همچنان بیشترین تعداد روزانه کاربران فعال را حفظ کرده است.


 
در نمودار بالا داده های مربوطه برای پلت فرم تزوس در دسترس نیست، اما بر اساس ظرفیت فعلی TPS می‌توان تخمین زد که در جایی بین ترون و اتریوم قرار دارد. خروجی کلیدی از داده‌های معامله تراکنش این است که فعالیت اقتصادی اتریوم در حال حاضر بدلیل توان TPS خود محدود شده است.


 
نمودار بالا سه معیار را مقایسه می کند. محور x نشان دهنده تعداد کل dapp ها است، محور Y نشان دهنده درصد کل فعالیت های درون زنجیره ای مربوط به dapps است و حجم حباب ها نشان دهنده تعداد کل معاملات است.

 

زهرا لطیفی
پژوهشگر گروه بانکداری دیجیتال پژوهشکده پولی و بانکی

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  5  =