رئیس بانک مرکزی آلمان آب سردی بر روی ارزهای دیجیتال ریخت

رئیس بانک مرکزی آلمان، جنس وایدمن، با اظهاراتش راه‌اندازی بانک مرکزی ارزهای دیجیتال موسوم به CBDC را مورد انتقاد قرار داد. او مدعی است که بکارگیری رمزارزها باعث بی‎ثباتی سیستم‎های مالی فعلی شده و سیستم بانکی موجود را مختل میکند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، برپایی بانک‎ مرکزی ارزهای دیجیتال اخیراً به یک موضوع محبوب در محافل رمزارزی تبدیل شده‌است. از این رو رئیس بانک مرکزی آلمان در سخنرانی خود در فرانکفورت گفت که استفاده گسترده از ارزهای دیجیتال میتواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد.

ویتاس واسیلیاسکاس از بانک مرکزی لیتوانی، به تازگی در یک سخنرانی به قابلیت بکارگیری CBDC‎ها برای انجام پرداخت‎های بین‎المللی و کمک به فعالیت‎های مالی و اقتصادی بانک‎های مرکزی اشاره کرد.

بااین وجود مطرح نمودن موضوع پرداخت‎های بین‎المللی با استفاده از کریپتوها از سوی واسیلیاسکاس در راستای تایید قابلیت‎ توکن‎های دیجیتال بوده و شامل حال رمزارزهای غیرمتمرکزی همچون بیتکوین نبوده و به شدت آن را محکوم میکند.


رئیس بانک مرکزی آلمان، جنس وایدمن

آسیب‎پذیری ثبات اقتصادی

بانک‎ مرکزی ارزهای دیجیتال به‎عنوان یک پیشنهاد جدید و کارآمد نسبت به بانک‎های مرکزی فعلی معرفی شده است که نسل سوم پول را تشکیل می‎دهند. CBDC میتواند علاوه بر دسترسی آسان بین‌المللی، با بهره‌گیری از دفترکل توزیع شده، بدون واسطه عمل نماید.

واسیلیاسکاس در رابطه با این موضوع شرح میدهد که در مواردی CBDCها میتوانند از طریق بکارگیری و انتقال توکن‎های دیجیتال به‎عنوان جایگزین یا حتی متمم ذخایر بانک‎های مرکزی استفاده شوند.

توکن دیجیتال در واقع یک دارایی سیال است. دارایی سیال به این معنی است که طی یک تراکنش، فرستنده مقداری دارایی را بدون واسطه به گیرنده انتقال میدهد. این چیزی است که اساساً با سیستم فعلی بانکی متفاوت است. در تراکنش‎های فعلی، بانک‌های مرکزی حساب‌ها را بدون اینکه ارزش واقعی مبلغ تراکنش را انتقال دهند بدهکار یا بستانکار میکنند.

استدلال مخالفان

این مزایا توسط واسیلیاسکاس طی یک سخنرانی در کنفرانسی در واشنگتن مطرح گشت. بااین‏‌حال، وایدمن در مورد این ارز جدید هشدار داده است.

او میگوید: با برپایی CBDCها، ثبات مالی در یک بحران اقتصادی، آسیب پذیرتر از همیشه خواهد بود. چراکه جایگزینی تحت عنوان بانک مرکزی ارز دیجیتال وجود دارد که بستری امن برای نگهداری دارایی‎ها به‎شمار میرود. بنایراین داشتن حس امنیت میتواند موجب تسریع در راه‎اندازی بانک‎های دیجیتال شود و افزایش تقاضا برای استفاده CBDC‎ها میتواند فراتر از نقدینگی باشد که با تأثیراتی بر روی ترازنامه بانک‎های مرکزی همراه خواهد بود.

رئیس بانک مرکزی آلمان بار دیگر بر هشدارش درخصوص این بانک‎ها صحه گذاشته و اظهار داشت که آنها معتقدند در بروزرسانی‌های آتی قصد دارند بیشتر دیجیتالی باشند.

وی افزود: ما خودمان را موظف به ارائه خدماتی سریع، پیشرفته و قابل دسترسی در اینترنت بخصوص در زمینه پرداخت میدانیم. ایده این است که به توسعه راه‏‌حل‌هایی بپردازیم که بدون آنکه خطرات غیرضروری برای ثبات مالی بهمراه داشته باشند با فناوری جدید به‏‎روز میشوند.

منبع: ccn

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  35  =  36