آیا پاس بانک صادرات را کسی گل خواهد کرد/پرداخت الکترونیک سپهر چگونه متولد شد

مرور تغییر مالکیت در مبناکارت آریا؛

تصمیم به ثبت‌نام تجاری «پاس» که مخفف پرداخت الکترونیک سپهر هست در 18 مهر سال 97 گرفته و درخواست آن به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شد اما تقریباً 5 ماه طول کشید که پاس رسماً ثبت شود.طی این مدت یعنی شش‌ماهه دوم سال 97 چند اتفاق افتاد یکی مجوز تغییر نام از بانک مرکزی ابلاغ شد و دیگر اینکه شرکت خدمات مبنا فرتاک منحل شد، سوم بابک رهنما پور مدیرعامل پاس شد و از همه مهم‌تر علامت تجاری پرداخت الکترونیک سپهر یا همان پاس نیز ثبت رسمی شد.

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در نظر دارد با توجه به سال جدید گزارش‌های جداگانه از شرکت‌های پرداخت تهیه و منتشر کند. روال گزارش‌ها بر اساس حروف الفبا ولی از آخر به اول و مبنا فهرستی است که در درگاه اینترنتی شرکت شاپرک ثبت‌شده است. لذا اولین گزارش به شرکت پرداخت الکترونیک سپهر مربوط است.

ایده ایجاد شرکت پرداخت الکترونیک سپهر احتمالاً به نیمه دوم سال 93 برگردد. زمانی که مذاکرات برای تغییر ترکیب هیات مدیره شرکت مبنا کارت آریا مطرح شد و درنهایت در مجمع عمومی فوق‌العاده 25دی‌ماه همان سال نامهای کریم خمسه،محمد، رضا محمودیان و محمدحسین خاکی در لیست هیات مدیره شرکت مبنا کارت آریا قرار گرفت. بر اساس صورت‌جلسه این مجمع مدیرعامل شهرام رشتی است و کلیه اسناد و اوراق تعهدآور تنها با امضای وی و مهر شرکت معتبر است.

نامه اما  شش ماه بعد در تاریخ 27 خرداد 94 در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت و در چهارم تیرماه 94 از طریق روزنامه رسمی منتشر شد.
به نظر می‌رسد حضور سه عضو هیات مدیره جدید که در مجموعه شرکت‌های گروه اینفوتک بی‌سابقه تلقی می‌شد زمینه بروز ایده تشکیل شرکت پرداخت الکترونیک سپهر(پاس) از طریق خرید بخشی از سهام شرکت مبنا کارت آریا توسط بانک صادرات شکل گیرد.

اما نزدیک چهار سال طول کشید تا در مبنا کارت آریا تغییر مالکیت صورت گیرد و سپس نام آن نیز بعد از طی کردن مراحل اداری نفس‌گیر رسماً به شرکت پرداخت الکترونیک سپهر تغییر یابد.

خرید 60 درصدی سهام مبنا کارت توسط بانک صادرات

بانک صادرات درواقع در سال 94 نوعی بازگشت به عرصه بازار پرداخت را تجربه کرد. این بانک در سال 92حدود 40 درصد سهامی را که تقریباً حدود 10سال از مالکیت ایران کیش در اختیار داشت-به بانک تجارت واگذار کرد.

اما تفاوت تجربه جدید با قدیم میزان سهام بود که از ابتدا روی داشتن آن تأکید داشت و آن خرید سهم بالای 60 درصد شرکت مبنا کارت بود. شاید یکی از دلایلی که فرایند معامله کمی طولانی شد بحث میزان سهم بوده است. اگرچه انتقال مالکیت عملاً در سال 94 شکل گرفت ولی در مجمع عمومی عادی فوق‌العاده 23 فرودین 95 این انتقال رسمیت یافت. درباره قیمت مبادله اعداد زیادی گفته‌شده است.

اما حتی اگر 200میلیارد تومان هم که بالاترین قیمت یک شرکت پرداخت در آن سال بود را پرداخت کرده باشد الان برنده است چون قیمت این شرکت‌ها تا دو هزار میلیارد تومان هم در بازار قیمت‌گذاری شده است.

لذا از این رو بانک صادرات را باید برنده معامله دانست. درهرحال در سال مورد اشاره شرکت های گروه مالی سپهر، شرکت گسترش انفورماتیک ایران و شرکت فناوری و راه‌حل‌های هوشمند سپهر در کنار دو سهامداران حقیقی یعنی شهرام رشتی و شهریار رشتی به‌عنوان اعضای جدید هیات مدیره معرفی شدند.

در همین جلسه محمدحسین فتحعلی زاده کاکرودی، به نمایندگی از گروه مالی سپهر رئیس هیات مدیره، شهرام رشتی به سمت نایب‌رئیس،بابک برزگری مولان به نمایندگی گسترش انفورماتیک ایران ، غلامرضا طالبان به نمایندگی فناوری و راه‌حل‌های هوشمند سپهر و شهریار رشتی به‌عنوان سه عضو دیگر هیات مدیره بودند و مرتضی حسینی نیز از سوی هیات مدیره به‌عنوان مدیرعامل معرفی شد.

بر اساس اینفوگرافی که روی سایت شرکت پرداخت الکترونیک سپهر(مبنا کارت آریای سابق) درج شده زمان آغاز همکاری با بانک صادرات و تغییر در ترکیب مالکیت را سال 94 عنوان کرده که در همان سال نیز تعداد پایانه‌های فروشگاهی این شرکت نیز به  200 هزار دستگاه رسید.

سابقه مبنا کارت آریا

شرکت مبنا کارت آریا یک شرکت نسبتاً خانوادگی بود که در 23 بهمن  سال 86  با سرمایه 100 میلیون تومان تأسیس شد. اعضای هیات مدیره شرکت را شهرام رشتی رئیس هیات مدیره، فاطمه عرب زاده نایب‌رئیس هیات مدیره و مهرداد حیدر پور به‌عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل تشکیل دادند.

این شرکت طی سال‌های فعالیت علاوه برداشتن مجوز پی اس پی گری طبق اساسنامه خود فعالیت‌های دیگر مرتبط را نیز انجام می‌داد بر همین اساس خانواده رشتی در سال 93 و در دوران آماده شدن برای واگذاری فعالیت‌های پی اس پس گری، شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا را  با همان سهامداران و ترکیب هیات مدیره سال 86 شرکت مبناکارت آریا در 24 آبان 93 تاسیس کرد.

این اقدام درواقع گام مهمی بود که خدمات پی اس پی گری در مبناکارت آریا بماند و فعالیت‌های غیر پی اس پی گری به شرکت دیگری منتقل شود. یک سال بعد در 27مهرماه سال 94 شرکتی تأسیس شد تا حوزه پرداخت های خرد و کیف پول مبنا کارت آریا به این شرکت منتقل شد. اعضای هیات مدیره این شرکت را شهرام و شهریار و بهرام  رشتی به‌عنوان اعضای هیات مدیره و خانم فاطمه عرب زاده به‌عنوان مدیرعامل تشکیل می‌دادند.

این شرکت اما در تیرماه 95 ترکیب سهامداری خود را به ترکیب سهامداری مبنا کارت آریا جدید  تغییر داد و محمدرضا مدیری به نمایندگی از شرکت فناوری و راهکارهای هوشمند سپهر رئیس هیات مدیره ،شهرام رشتی مدیرعامل و  نایب‌رئیس، جعفر صدری به نمایندگی از شرکت گسترش انفورماتیک ایران ، بابک رهنماپور از گروه مالی سپهر و شهریار رشتی هم سه تن دیگر هیات مدیره را تشکیل دادند.

اما عمر این شرکت چندان زیاد نپایید و در مجمع عمومی فوق‌العاده 24 شهریور 97 یعنی کمتر از سه سال تصمیم بر انحلال این شرکت گرفته شد

البته شرکت مبنا فرتاک آریا که شبیه نام شرکت بالاست هم اکنون به عنوان زیرمجموعه گروه اینفوتک از سال 93 فعال است و امور کیف پول فرتاکسی را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌ کند. این شرکت در کیش، اصفهان، قزوین ، اهواز و سمنان کیف پول فرتاکسی را در حوزه سیستم حمل‌ونقل شهری(تاکسی‌ها) ی این شهرها پیاده‌سازی کرده است.

 15 سالگی شرکت اینفوتک نیز  در روز 27 آبان 97  نیز برگزار شد و منصور رشتی به عنوان پدر معنوی  مجموعه به بیان خاطرات خود پرداخت.کلیک کنید

همچنین نشانی «پرداخت الکترونیک سپهر» قبل از تغییر نام  از پاسداران به میرداماد خ دفینه پ 440 در طبقه اول تغییریافته بود.

پرداخت الکترونیک سپهر چگونه رسمی شد

در روز 29 مهر سال 97 طی مجمع عمومی فوق‌العاده،  سهامداران شرکت مبنا کارت درخواست تغییر نام شرکت به پرداخت الکترونیک سپهر را نهایی و امضا کردند. قبل از ارسال این درخواست به بانک مرکزی، شرایط لازم مهیا شده بود. به همین دلیل در جلسه هفتم آذر 97 بانک مرکزی مجوز تغییر نام را صادر کرد. و این‌گونه بود که پاس متولد شد.زمینه تغییر علامت تجاری را فراهم کرده بودند. در ترکیب هیات مدیره تغییرات را ایجاد کرده بودند. آن‌ها می‌خواستند یک پاس گل خوب به صنعت پرداخت بدهند که (دسته) گل به‌یادماندنی برای مشتریان اهدا کند.

تولد پاس و علامت تجاری پرداخت الکترونیک سپهر

تصمیم به ثبت‌نام تجاری «پاس» که مخفف پرداخت الکترونیک سپهر هست در 18 مهر سال 97  گرفته و درخواست آن به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شد اما تقریباً 5 ماه طول کشید که پاس رسماً ثبت شود.

طی این مدت یعنی شش‌ماهه دوم سال 97 چند اتفاق افتاد یکی مجوز تغییر نام از بانک مرکزی ابلاغ شد و دیگر اینکه شرکت خدمات مبنا فرتاک منحل شد، سوم بابک رهنما پور مدیرعامل شد و از همه مهم‌تر علامت تجاری پرداخت الکترونیک سپهر یا همان پاس نیز ثبت رسمی شد.

مدیرانی که عوض شدند

طی سه‌ساله فروردین 95 تا اسفند 97 اعضای هیات مدیره و مدیران عامل زیادی در پرداخت الکترونیک سپهر جابجا شده‌اند. به‌طوری‌که طی 95 تا 97 در شرکت پاس سه مدیرعامل و بیش از ده نفر عضو هیات مدیره تغییر کردند.

مرتضی حسینی در فرودین سال 95 مدیرعامل مبنا کارت آریا شد. اعضای هیات مدیره آن دوره در ابتدای این گزارش نام‌برده شدند. محمدحسین فتحعلی زاده کاکرودی، به نمایندگی از گروه مالی سپهر رئیس هیات مدیره، ،بابک برزگری مولان به نمایندگی گسترش انفورمایتک ایران ، غلامرضا طالبان به نمایندگی فناوری و راه‌حل‌های هوشمند سپهر سه تغییر در عضو هیات مدیره بودند. آن‌ها جایگزین خمسه، محمودیان و خاکی شدند.

 در مهر همان سال مجتبی عزیزیان، معاون فناوری بانک صادرات و صدیق عضو هیات مدیره بانک و رادمنش جایگزین سه نماینده شرکت‌های گسترش انفورماتیک ایران، گروه مالی سپهر و شرکت فناوری و راهکارهای هوشمند سپهر شدند. این تغییرات اما بازهم ثابت نماند. 23 فرودین سال 96 مجتبی عزیزیان جای خود را به محمد پاریاب در هیات مدیره داد.

هیات مدیره در سال 96 بازهم تغییر کرد و راهنماپور در نیمه دوم سال به هیات مدیره پیوست و صدیق از هیات مدیره مبنا رفت. در پاییز همین سال مرتضی حسینی جای خود را به مجید افرا داد. اما هنوز نامه ثبت شرکت‌های افرا خشک نشده بود که در 24 تیرماه سال 97 پاریاب جای خود را به نجف نژاد داد و رهنما پور هم به ریاست هیات مدیره برگزیده شد تا مقدمات برای پذیرش مسئولیت مدیرعاملی وی آماده شود.

یک ماه بعد یعنی در 29 مرداد رادمنش ریاست هیات مدیره  بر عهده گرفت و رهنماپور  به عضویت خود در هیات مدیره بازگشت و درعین‌حال مسئولیت مدیرعاملی را نیز بر عهده گرفت. و بدین‌سان افرا خیلی زود از مبنا کارت آریا رفت.

درواقع جابجایی‌های قبل از پاییز 97 شاید برای آماده‌سازی تغییر نام، نشان تجاری، گرفتن مجوز تغییر نام از بانک مرکزی بوده باشد.
درهرحال طی سال‌های 94 تا اکنون نامه های زیادی با سمت‌های مختلف ازجمله هیات مدیره بانک صادرات در هیات مدیره شرکت مبنا کارت آریای سابق و شرکت پرداخت الکترونیک سپهر دیده می‌شوند.

یکی از شرکت‌هایی که به نظر بیشترین رفت آمد و اثرگذاری را بر پاس دارد شرکت فناوری و راهکارهای هوشمند سپهر است که رهنما پور به نمایندگی از این شرکت  وارد مجموعه پرداخت سپهر شد. شرکت مذکور (راهکارها) در سال 94 باهدف گسترش فعالیت‌های بانکداری باز در بانک صادرات تأسیس شد.

این شرکت تاکنون کمتر فعالیت‌های خود را نشر داده است. حتی به سایت این شرکت که مراجعه می‌شود به نظر می‌رسد هنوز نتوانسته فعالیت‌های خود را به نقطه‌ای برساند که به‌عنوان پیشران نوآوری در بانک صادرات خود را مطرح کند. مدیرعامل شرکت فناوری و راهکارهای هوشمند سپهر فعلاً سینا سرشکی است.

آینده پاس

پاس شاید ایده‌های زیادی برای توسعه داشته باشد ولی قطع یقین جغرافیای پرداخت در کشور ما با دوره قبل از سال 92  بسیار تغییر کرده است… بانک صادرات تجربه پی اس پی داری را با ایران کیش از سال 82 آغاز کرده است.

اما اکنون جایگاه‌های شرکت‌های پرداخت بسیار تغییر کرده بازار متفاوت شده و برخی شرکت‌ها به‌عنوان پیشرو نام خود را در بازار تثبیت کرده‌اند. پاس طبعاً می‌داند که باید به دنبال اقیانوس آبی باشد.ریسک‌های موجود در بازار را باید خوب شناسایی کند و طبعاً تلاش نکند جای دیگران را بگیرد چون احتمالاً متضرر خواهد شد.

مقایسه سهم بازار تعداد تراکنش های پاس در اسفند 94 و فروردین 98 می تواند آیینه خوبی برای مسیر راه سخت پاس باشد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  3  =