مروری بر دستاوردها و فعالیت‌های بانک مسکن در سال ۹۷/ از اجرای طرح کیف پول الکترونیکی پایانه‌های حمل‌ونقل تا برنامه گسترش همکاری‌‌ با فین‌تک‌ها

در حال حاضر بانک مسکن با شبکه گسترده خود در سطح کشور به عنوان بنگاه اقتصادی معتبر علاوه بر تولید واحدهای مسکونی، در جهت اعطای تسهیلات و خدمات بخش مسکن شامل تسهیلات ( مضاربه ، اجاره به شرط تملیک در امر تهیه مطب ، دفترکار و خرید تجهیزات پزشکی ) افتتاح حساب جاری ، صدور انواع ضمانت نامه‌ها ، حوالجات، خدمات چک فاکس ، چک مسافرتی، انواع امور ارزی و اعتبار اسنادی و انواع خدمات الکترونیکی سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) ، تلفنبانک ، مسکن کارت ، pin pad، دستگاه خود دریافت اقساط ، دستگاه خود پرداز ، pos ، محاسبه سود سپرده‌ها ( در محیط وب ) کارت هدیه و پایگاه‌های شبانه‌روزی فعالیت می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک رهنی، سال ۱۳۱۷ با مشارکت وزارت دارایی وقت و بانک ملی ایران با سرمایه دویست میلیون ریال به عنوان بانکی تخصصی در امر مسکن و ساختمان تأسیس شد. در ادامه  بانک مسکن در سال 1358 براساس طرح ادغام بانک ها از ادغام بانک های رهنی ایران، ساختمان، ‌شرکت سرمایه گذاری های ساختمانی بانک های ایران و 13 شرکت پس انداز و وام مسکن تشکیل شد.
 
در حال حاضر بانک مسکن با شبکه گسترده خود در سطح کشور به عنوان بنگاه اقتصادی معتبر علاوه بر تولید واحدهای مسکونی، در جهت اعطای تسهیلات و خدمات بخش مسکن شامل تسهیلات ( مضاربه ، اجاره به شرط تملیک در امر تهیه مطب ، دفترکار و خرید تجهیزات پزشکی ) افتتاح حساب جاری ، صدور انواع ضمانت نامه‌ها ، حوالجات، خدمات چک فاکس ، چک مسافرتی، انواع امور ارزی و اعتبار اسنادی و انواع خدمات الکترونیکی سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) ، تلفنبانک ، مسکن کارت ، pin pad، دستگاه خود دریافت اقساط ، دستگاه خود پرداز ، pos ، محاسبه سود سپرده‌ها ( در محیط وب ) کارت هدیه و پایگاه‌های شبانه‌روزی فعالیت می کند.
 
در ادامه نگاهی داریم به مهمترین اتفاقات و دستاوردهای این بانک در سال 97 و همچنین برنامه‌های آتی در سال 1398.
 
بانک مسکن و اجرای طرح «کیف پول الکترونیکی پایانه‌های حمل‌ونقل»
 
بانک مسکن در اواخر سال 97 با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از اجرای‌ طرح «کیف پول الکترونیکی پایانه‌های حمل‌ونقل»‌ خبر داد.
 
اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن اعلام کرد در راستای توسعه و افزایش کاربرد برچسب پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی (ETC)، بانک مسکن در اقدامی مشترک با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور طرح «کیف پول پایانه‌های حمل‌ونقل» را با بهره‌گیری از زیرساخت‌های سامانه برچسب الکترونیک عوارض پیاده‌سازی کرده است.
 
بانک مسکن با توجه به توسعه کسب‌وکارهای الکترونیکی و حرکت به سمت تسهیل ارائه خدمات به مشتریان با دقت و کیفیت بالاتر، ارائه راهکارهای مبتنی بر نقل و انتقالات خرد با بهره‌گیری از «کیف پول الکترونیکی» را به عنوان یک راهکار فراگیر و تسهیل گر دنبال کرده است.
 
برداشت و انتقال وجه بدون نیاز به کارت
 
مشتریان بانک مسکن در سال 97 توانستند به دو طریق حضوری و اینترنتی از امکان «برداشت بدون کارت» بانک مسکن تا سقف روزانه ۲۰۰ هزار تومان بهره‌مند شوند.
 
به دنبال پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه ارایه خدمات بانکی در مجموعه شبکه بانکی کشور، بانک مسکن نیز با طراحی ابزارهای متنوع به ویژه در حوزه پرداخت و دریافت وجوه در این زمینه گام‌های موثری برداشته و بر ارایه سرویس‌های جدید متمرکز شده است. یکی از این سرویس‌ها «برداشت بدون کارت» است که بانک مسکن برای اولین بار در سطح کشور آن را راه‌اندازی کرد. با استفاده از سرویس برداشت بدون کارت می‌توان بدون همراه داشتن مسکن‌کارت از حدود 1900 دستگاه‌ خودپرداز فعال بانک مسکن در سراسر کشور برداشت وجه کرد.
 
بخشودگی سود وام‌های مسکن زیر ۱۰۰ میلیون تومان
 
بانک عامل بخش مسکن در سال 97 از بخشودگی سود تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی و کمتر، متعلق به قبل از سال ١٣٩٥، در صورت پرداخت یکجا و نقدی خبر داد.
 
این بانک دولتی در اطلاعیه ای، امکان بخشودگی سود تسهیلات اعطایی ۱۰۰ میلیون تومانی و کمتر را که وام گیرنده قبل از سال ١٣٩٥ دریافت کرده است، اعلام کرد.
 
برگزاری 2 کارگاه در ITE 2018
 
بانک مسکن و شرکت ناواکو وابسته به این بانک ضمن چهارمین حضور در نمایشگاه تراکنش ایران در ITE 2018 که در آبان ماه سال 97 برگزار شد، دو کارگاه معرفی محصول با عنوان‌های «پرداخت الکترونیکی عوارض راه‌ها» و «PKI و کارت هوشمند ملی» برگزار کرد.
 
بانک مسکن برای نخستین بار در ایران، به همت وزارت راه و شهرسازی اقدام به راه‌اندازی سیستم پرداخت الکترونیک عوارض در برخی از مسیرهای بزرگراهی کشور کرده است. این بانک با توجه به ارتباط موضوع به پرداخت الکترونیک و هوشمندسازی، در حاشیه ITE 2018، کارگاهی را برای معرفی هر چه بیشتر این طرح و مزیت‌های آن برگزار کرد.
 
از اجرای مجموعه سیاست‌های اعتباری تا کاهش نرخ سود مسکن
 
افزایش سقف‌های تسهیلاتی در بانک مسکن، اعطای تسهیلات در قالب‌های مختلف ترکیبی و تجمیعی، افزایش سقف تسهیلات جعاله به ۲۰ میلیون تومان، راه‌اندازی صندوق مسکن یکم، کاهش نرخ سود مسکن یکم از ۱۴ درصد در خرداد ۹۴ به ۶ درصد در بافت فرسوده و ۸ درصد در سایر بافت‌ها و ایجاد شرکت تامین سرمایه تخصصی مسکن از جمله اقدامات بانک مسکن در سال 96 و 97 به شمار می رود.
 
مدیرعامل بانک مسکن همچنین در این باره گفت: برنامه راهبردی بانک مسکن در سال ۱۴۰۰ منطبق بر برنامه ششم توسعه در سال گذشته تدوین شد و همچنین برای اولین بار مجموعه سیاست‌های اعتباری در سال ۹۷ را در حوزه بانکداری خرد، بانکداری شرکتی، بانکداری سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و بانکداری توسعه‌ای تدوین کرده و به مرحله اجرا گذاشتیم.
 
مجهز شدن اینترنت بانک مسکن به امکان «حسابداری شخصی»
 
یک سرویس ارزش افزوده جدید در اینترنت بانک مسکن در حوزه کنترل درآمد–هزینه شخصی از سوی مشتریان در سال 97 در بانک مسکن راه اندازی شد.
 
در این سرویس امکانی وجود دارد که هر تراکنش بانکی انجام‌شده بر اساس نوع آن به شکل هوشمند به جداول درآمد و هزینه مشتری بانک منتقل می‌شود و می‌توان در هر زمان، سرجمع درآمدها و هزینه‌ها را مشاهده کرد. این سرویس یک بسته ویژه برای مدیریت کامل تمام درآمدها و هزینه‌های فرد که از طریق حساب بانک مسکن انجام می‌شود.
 
همچنین مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن از برنامه‌ریزی برای توسعه این سرویس نیز خبر داد و گفت: «طبعاً این سرویس یک سیر بلوغ را در ماه‌های آتی طی خواهد کرد و امکانات آن پس از گذشت مدتی از زمان بهره‌برداری و کسب بازخورد از مشتریان، تقویت خواهد شد.»
 
"بانک مسکن" بدهکارترین بانک کشور
 
جزییات و ترکیب میزان بدهی بانک‌ها در سال 97 نشان می‌دهد که بانک‌های خصوصی و خصوصی شده یا غیردولتی با ۱۰۱هزار میلیارد تومان، بانک‌های تخصصی با بیش از ۴۵هزار میلیارد تومان و بانک‌های تجاری با ۳۹۰۰میلیارد تومان، به ترتیب از بیشترین بدهی به بانک مرکزی برخوردار بوده‌اند.
 
بر همین اساس، بیشترین رقم این بدهی متعلق به بانک مسکن است که نزدیک به ۴۱هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است و بزرگ‌ترین بانک بدهکار به بانک مرکزی محسوب می‌شود. به نظر می رسد هنوز آثار مسکن مهر و تسهیلات اعطایی در این خصوص بر بانک مسکن سایه انداخته است.
 
برنامه‌ بانک مسکن برای همکاری با فین‌تک‌ها در سال 98
 
مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن از برنامه‌ریزی این بانک برای سرویس‌دهی در حوزه خدمات پرداخت از طریق برخی از اپلیکیشن‌های تلفن همراه در سال 98 خبر داد.
 
ساسان شیردل، مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن با بیان اینکه امنیت مبادلات بانکی مشتریان بانک مسکن برای این بانک در اولویت اصلی قرار دارد، تاکید کرد: بانک مسکن بر این باور است که باید خارج از مسائل رقابتی با اولویت دادن به امنیت مشتریان وارد چنین فضایی شود.
 
وی تاکید کرد: در سال 98  با به سرانجام رسیدن برنامه‌های امنیتی جدید برای حضور در برخی از اپلیکیشن‌های متعلق به شرکت‌های دارای مجوز ارائه خدمات پرداخت، برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

 

منبع: فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

47  +    =  54