هر وقت اراده کنیم در بازار ارز مداخله می‌کنیم

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد،

عبدالناصر همتی در پایان نشست با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: هر وقت اراده کنیم در بازار ارز مداخله می‌کنیم و به دلیل اینکه نوسانات این بازار، بیشتر تحت تاثیر عوامل سیاسی است بارها به مردم توصیه کرده ایم که وارد آن نشوند تا متضرر نشوند و همه دیدیم که نرخ برابری دلار در دو هفته گذشته، بیش از دو هزار تومان کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عبدالناصر همتی در پایان نشست با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران ، افزود:  بانک مرکزی در دو ماه نخست امسال بیش از ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا تامین کرده که نیمی از آن برای واردات کالاهای اساسی و دارو بوده است

وی اظهار داشت: این کالاها شامل برنج، روغن، مواد اولیه، نهاده‌های دامی، تجهیزات پزشکی و انواع دارو بوده است و همچنان برای تامین و تخصیص ارز برای واردات کالاها، هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: هر وقت اراده کنیم در بازار ارز مداخله می‌کنیم و به دلیل اینکه نوسانات این بازار، بیشتر تحت تاثیر عوامل سیاسی است بارها به مردم توصیه کرده ایم که وارد آن نشوند تا متضرر نشوند و همه دیدیم که نرخ برابری دلار در دو هفته گذشته، بیش از دو هزار تومان کاهش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه دشمن تلاش می‌کرد با ایجاد جو روانی، اقتصاد ایران را تحت فشار قرار دهد و از دلار ۴۰ یا ۵۰ هزار تومانی سخن می‌گفت، افزود: امروز کشور ما قله مقاومت را رد کرده و شرایط کشور برخلاف تلاش دشمنان، خوب و رو به بهبود است و این برای دشمنان رویایی بیش نبود.

وی افزود: مهم برای ما، حل مشکلات اقتصادی مردم است که تمام تلاش دولت، کاستن از این فشار روی دوش مردم است.

همتی همچنین از صدور یک بخشنامه جدید برای صادر کنندگان خبر داد و افزود: با توجه به اینکه در سال ۹۸، بیش از ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارز ناشی از صادرات به کشور برگشته و ثبت شده است روند خوبی پیش بینی می‌کنیم و به همین دلیل یک انتخاب جدید برای صادرکنندگان قائل شدیم که آن، واردات در مقابل صادرات بود.

وی افزود: صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را برای واردات ثبت سفارش شده تخصیص دهند و به صادرکنندگان پتروشیمی که عمده‌ترین صادرکنندگان غیرنفتی هستند، ابلاغ شده ۶۰ درصد ارز را در سامانه نیما عرضه کنند و بقیه را یا بصورت اسکناس به بازار عرضه کنند و یا برای خرید تجهیزات مورد نیاز خود، هزینه کنند.

همتی افزود: بقیه صادرکنندگان هم می‌توانند ۵۰ درصد صادراتشان را در سامانه نیما عرضه کنند و بقیه را بصورت اسکناس یا بصورت واردات در مقابل صادرات خود یا دیگران اختصاص دهند.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های معاملاتی صادرکنندگان در شرایط تحریم افزایش می‌یابد افزود: پیشنهاد بانک مرکزی این بود که برای استهلاک هزینه‌های معاملاتی صادرات، ۲۰ درصد کل هزینه تخصیص یابد و هر صادر کننده مجاز باشد بر اساس اطلاعات ثبت شده در گمرک، ۸۰ درصد ارز را بازگرداند.

وی همچنین با اشاره به بهبود شرایط ارزی کشور در سال جاری در مقایسه با سال گذشته از صادرکنندگان خواست شرایط کشور را همچنان مد نظر قرار دهند و به دولت برای گذراندن شرایط کنونی کمک کنند.

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  ⁄    =  2