مهارت بالای ربات‌ها در تیتر نویسی

خبرنگاران تا قبل از این، به ایده «جایگزینی هوش مصنوعی برای شغل خبرنگاری» می‌خندیدند.اما واقعیت این است که یک سیستم هوش مصنوعی می‌تواند در این حیطه نیز وارد شده و خودی نشان دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از آی تی ایران، خبرنگاری، رشته سختی است. برای نوشتن یک خبر یا گزارش خوب خبرنگار باید ساعتها تحقیق و مطالعه کند.

متن تهیه شده توسط خبرنگاران همیشه باید ساده و قابل و درک و در عین حال جامع و کامل باشد.اما دستیابی به این مرحله کار سختی است. به خصوص، نوشتن «تیتر» خبر، بیشتر از دیگر قسمت‌ها مهارت و تمرکز می‌طلبد.

خبرنگاران تا قبل از این، به ایده «جایگزینی هوش مصنوعی برای شغل خبرنگاری» می‌خندیدند.اما واقعیت این است که یک سیستم هوش مصنوعی می‌تواند در این حیطه نیز وارد شده و خودی نشان دهد.یک ربات هوش مصنوعی می‌تواند وقایع را سریع‌تر تحقیق کرده و آن را سریع به یک متن بدون نقص تبدیل کند.

بر خلاف تصور بسیاری، مهارت هوش مصنوعی در این حیطه بسیار بالاست اما با این وجود خلاقیت کمی در آن دیده می‌شود.

پرایمر(Primer) یک شرکت حوزه هوش مصنوعی است.این شرکت جدیدا ابزاری ساخته که می‌تواند تیترهایی دقیقا مشابه دست نوشته یک انسان بنویسد.

صد البته که این تیترها عالی و کامل نیستند اما در بیشتر موارد، تمام نکات تیتر نویسی در آنها رعایت شده است.

گزارش ابزار جدید شرکت پرایمر، اولین بار در وبسایت Axios منتشر شد.یکی از خبرنگاران این وب سایت، این سیستم را تحت آزمایش قرار داد. اکثر گزارش‌های آزمایش شده، از خبر های قبلی منتشر شده در Axios بودند.

سیستم پرایمر در تمام موارد موفق شد، ایده جدید و منحصر به فرد خود را برای تیتر ارائه دهد.دو تیتر اول ایجاد شده این سیستم، چندان چشم گیر نبود اما دو تیتر سوم و چهارم آنقدر قوی بودند که این وب سایت بخواهد آنها را منتشر کند.

طبق بررسی Axios، در دو تیتر آخر تولید شده، تمام موارد تیتر نویسی رعایت شده است.سیستم هوش مصنوعی پرایمر برای اینکه در این آزمایش سربلند بیرون بیاید، میلیون ها تیتر و مقاله‌های خبری خوانده بود.

از خواندن همین خبرها و بررسی داده‌های قبلی بود که یاد گرفت چگونه بهترین کلمات را به بهترن شیوه ممکن کنار یکدیگر بچیند.در آزمایشی که Axios  از این سیستم ترتیب داد، هوش مصنوی توانست تا 50 درصد، بهتر از انسان‌ها تیتر بنویسد.

البته فعلا درک و تولید زبان طبیعی انسان ها برای هوش مصنوعی کار سختی است. به علاوه، از «خلاقیت» در دستاوردهای این تکنولوژی، اثر زیادی نمی‌بینیم.این یعنی که خبرنگاران انسانی، تا اطلاع ثانوی در امن و امان هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  70  =  76