بازار سرمایه، دروازه تولید

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده عنوان کرد:

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه را بهترین روش تامین مالی بنگاه های اقتصادی داتست و گفت:بورس دروازه رونق تولید است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، احمد اشتیاقی ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به سال رونق تولید، گفت: اکنون، بهترین زمان بهره برداری از ظرفیت های بازار سرمایه در تامین مالی کم هزینه و بلند مدت بخش مولد اقتصاد است. چراکه بانک ها نیز با کمبود جدی منابع برای اعطای تسهیلات مواجهند و در این شرایط بازار سرمایه به عنوان اصلی ترین رکن بازار بدهی می تواند نقش آفرینی تاریخی کند.

بازار سرمایه بازوی دولت در ایجاد تراز بودجه است

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده به ایجاد تراز بودجه از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: دولت با انتشار اسناد خزانه از طریق بازار بدهی می تواند با کاهش حجم نقدینگی، بودجه سالیانه خود را تراز کند،یعنی کسری بودجه خود را به جای انتشار پول از طریق انتشار اوراق جبران کند و با این روش همزمان هم تراز بودجه ای را تنظیم کند و هم به توسعه پروژه های عمرانی بپردازد.

اشتیاقی با تاکید به اهمیت رونق پروژه های عمرانی به عنوان موتور محرک سایر کسب و کارها، افزود: با استفاده از بازار بدهی و اسناد خزانه فعالیت پروژه های پیمانکاری میسر می شود و از این راه نیز می توانیم به  رونق کسب و کار تولید دست یابیم.

آیا همه بنگاه های تولیدی می توانند از بازار سرمایه تامین مالی کنند؟

این کارشناس بازار سرمایه تامین نقدینگی کم هزینه از طریق بازار سرمایه را برای همه بنگاه های تولیدی امکان پذیر دانست و گفت: در حال حاضر امکان انتشار اوراق برای همه بنگاه های تولیدی مهیا است . بنگاه ها می توانند چنانچه با تنگنای نقدینگی در سیستم مالی خود مواجه هستند به بازار سرمایه مراجعه کنند و از طریق شرکت های تامین سرمایه عهده دار بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی، تمام یا بخشی از نیاز مالی خود را از طریق بازار بدهی تامین کنند.

وی مقررات بازار سرمایه برای حضور بنگاه ها را ساده ارزیابی کرد و یادآور شد: به عقیده من شرایطی که بازار سرمایه از طریق بازار بدهی برای ناشران و متقاضیان تسهیلات ایجاد کرده مناسب است و این امر سبب رفع موانع پیش روی بنگاه ها و در نهایت تحقق رونق تولید در کشور می شود.

اشتیاقی در تشریح روش های تامین مالی بنگاه ها از طریق بازار سرمایه خاطرنشان کرد: چنانچه شرکتی از قبل در بورس پذیرفته شده باشد می تواند از طریق انتشار اوراق بدهی تامین مالی کند.اما درباره شرکت های سهامی خاص و یا شرکت های سهامی عامی که قبلا در بورس پذیرفته نشده اند نیز راهکارهای مناسبی در نظر گرفته شده  که می توانند با مراجعه به کارگزاری ها و دریافت مشورت از فعالان بازار راهکار مناسب خود برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه را پیدا کنند.

ابزارهای مالی در بورس متنوع است

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با اشاره به ابزارهای مالی مختلف ایجاد شده در بورس برای تامین نیاز شرکت ها و لحاظ کردن مسائل شرعی در تعریف این ابزارها گفت: این ابزارها اکنون در انواع اوراق یا همان صکوک اعم از صکوک اجاره، صکوک مرابحه، صکوک استصناع، صکوک منفعت و … در اختیار متقاضیان قرار دارد تا از طریق نیازسنجی خود و انتخاب روش متناسب به تامین مالی از طریق بورس بپردازند.

وی استقبال صنایع مختلف از ابزارهای مالی بورس را تا به امروز مثبت ارزیابی کرد و افزود: تاکنون شرکت های بزرگی همچون ایران خودرو،سایپا،مخابرات،شرکت هواپیمایی ماهان و … از این طریق تامین مالی کرده اند،این در حالی است که اخیرا شرکت ملی نفت نیز از طریق اوراق سلف موازی 1500میلیارد تومان از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین مالی استفاده کرده است.

اشتیاقی با تاکید بر کارکردهای این اوراق و ابزارها از طریق تکیه بر ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری تصریح کرد: این صندوق ها همواره با منابعی که جمع می کنند این آمادگی را در خود ایجاد می کنند که بتوانند به عنوان متقاضی این اوراق حاضر شوند و پول این اوراق نیز در اختیار بنگاه تولیدی قرار گیرد.بر این اساس می توان گفت که شرایط تامین مالی از طریق بورس برای بنگاه های تولیدی از لحاظ زیرساختی و تدوین ابزارهای مناسب کاملا مهیا است.

لزوم شناسایی ظرفیت های بازار سرمایه به صاحبان بنگاه های اقتصادی

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده دلیل استقبال کم فعالان صنعت از ظرفیت های بازار سرمایه را نبود شناخت کافی آنان از بستر این بازار عنوان کرد و گفت: دور ماندن صنعتگران از بازار بدهی سبب شده است که امروز تولید در کشور از رونق کافی برخوردار نباشد و بنگاه های تولیدی برای تهیه مواد اولیه و تجهیزات خود با مشکلات جدی مواجه باشند.در حالی که کافی است با شناخت و تکیه بر بازار سرمایه ضمن رفع مشکلات مالی خود چرخه اقتصاد کشور را نیز به حرکت درآورند.

وی با تاکید بر تداوم رشد این بازار به ورود روز افزون نقدینگی به بورس در سایه سیاست های ارزی و انسجام بازارهای موازی یادآور شد:با یک بررسی ساده می توان به جاماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها رسید،به این معنی که چنان چه صنایع اقدام به افزایش سرمایه و یا تامین سرمایه از طریق این بازار کنند،می توانند این اطمینان را داشته باشند که بورس همچنان توانایی جذب نقدینگی را دارد و این ویژگی را نیز می تواند با تکیه بر سیاست گذاری و فرهنگسازی تصمیم گیرندگان اقتصادی کشور تقویت کرده و بهبود دهد.

 

 

 

منبع: سنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  9  =  1