افسانه های یک استارتاپ/بازار بدون رقابت

بدون شک رقابت برای هر کسب‌وکاری چالش محسوب می‌شود؛ اما همه‌ی استارتاپ‌ها نباید لزوما از رقابت فرار کنند. شاید در مسیر شما رقیبی سختکوش با منابع بی‌شمار مالی و نیروی انسانی باشد، اما اگر ایده و راهکاری عالی برای اجرا دارید، نباید از رقابت با آن فرار کنید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در روزهای ابتدایی تأسیس کسب‌وکار، ایده‌ی پیدا کردن بازاری که دست‌نخورده و بکر باشد، قطعا جذاب به‌نظر می‌رسد. استارتاپ پدیده‌ی حساسی است و پیدا کردن فضایی بدون تنش و ضربه‌های رقابتی می‌تواند بسیاری از چالش‌های مسیر را برای شما از میان بردارد؛ چالش‌های رقابتی که عموما منجر به شکست و خارج شدن شرکت‌های نوپا از بازارها می‌شوند.

جست‌وجو برای پیدا کردن بازاری بدون رقیب و چالش،‌ شبیه به رفتار کردن با کودکان است. درواقع با چنین رویکردی شبیه به والدینی می‌شوید که تا حد امکان فرزندان را از خطرات فیزیکی محیط حفاظت می‌کنند. چنین رفتارهایی باعث ایجاد انواع سوءتفاهم‌ها و تصورات غلط می‌شود که در تربیت کودکان به وفور شاهد آن‌ها هستیم.

ظاهر ورود ساده به بازاری بدون رقیب، می‌تواند به‌قدری جذاب شود که شما را از تمامی چالش‌های روبه‌رو غافل کند. درواقع به‌قدری مجذوب بکر بودن بازار می‌شوید که متوجه مشکلات ذاتی مسیر مورد نظر و ماهیت کسب‌وکار نخواهید بود.

کسب‌وکارهای بسیاری تلاش کردند تا با فعالیت در بازاری بدون رقیب به موفقیت‌های بزرگ برسند، اما به‌خاطر عدم آگاهی از مشکلات مسیر بکر (چون فرد دیگری به آن پای نگذاشته بود) به‌راحتی شکست خوردند.

درواقع چنین افرادی تصور می‌کردند که با دوری جستن از رقابت، همه‌ی مشکلات مسیر کارآفرینی حل می‌شود. درحالی‌که هر بازار و مسیری، موانع اختصاصی خود را دارد که می‌توانند ضربه‌های سنگینی به شما وارد کنند.

بدون شک رقابت برای هر کسب‌وکاری چالش محسوب می‌شود؛ اما همه‌ی استارتاپ‌ها نباید لزوما از رقابت فرار کنند. شاید در مسیر شما رقیبی سختکوش با منابع بی‌شمار مالی و نیروی انسانی باشد، اما اگر ایده و راهکاری عالی برای اجرا دارید، نباید از رقابت با آن فرار کنید.

هر کارآفرینی باید به‌دلیل باور به خود، ایده‌اش و توانایی‌های تیمش وارد فضای کسب‌وکار شود. همین اعتماد و ایده‌های نهفته در آن باید همیشه در مسیر استارتاپ استفاده شوند تا بالاخره جایی مشتریان را به انتخاب ترغیب کنند.

رقابت به‌معنای تأیید ایده

شرکت‌های رقیب، نیروهای خارجی روبه‌روی شما محسوب می‌شوند. به‌علاوه آن‌ها تأییدی بر مناسب و منطقی بودن ایده‌ی شما هستند. خصوصا اگر رقبا با قدرت یا در مدت طولانی فعالیت داشته‌اند، یعنی ایده‌ی موردنظر آینده‌ی مناسبی در پیش دارد.

ایده‌ی بدون رقیب شاید ایده‌ی خوبی نباشد

ایده و الهام‌های ناگهانی همیشه با شک و تردید همراه هستند. شما در لحظه‌ی کشف یک ایده‌ی ناب و بدون رقیب، نمی‌دانید که آیا با پدیده‌ای جذاب و عالی روبه‌رو هستید، یا ایده‌ای دارید که نتیجه‌‌ای نخواهد داشت. اگر به رقبا به‌ چشم تأییدی بر مناسب بودن ایده نگاه کنید، بسیاری از شک و تردیدهای ابتدایی برای شروع یا عدم شروع کسب‌‌وکار از بین می‌روند.

ایده‌های رقیب به‌عنوان ابزارهای بهینه‌سازی

حضور رقبا می‌تواند ابزاری باشد که ما را به سمت کارکرد بهتر سوق دهد. اکثر ما کمی روحیه‌ی رقابت‌طلبی داریم و تلاش می‌کنیم بهتر از دیگران باشیم. چنین روحیه‌ای در افرادی که وارد دنیای کارآفرینی می‌شوند، قطعا شدیدتر و گسترده‌تر است.

رقبا به ما امکان می‌دهند که رخدادها و عناصر موجود در بازار را کشف کنیم. با دیدن چنین مواردی تلاش می‌کنیم تا با محصولات، بازاریابی و خدمات مشتریان، بهتر از آن‌ها باشیم. ایده‌ها و نوآوری‌های دیگران، نقاط ضعف ما را نیز گوشزد می‌کنند و بهتر می‌توانیم آن‌ها را اصلاح کنیم. به‌هرحال هیچ چیز به‌اندازه‌ی یک تهدید موجود مانند رقبای بازار، به افزایش انگیزه کمک نمی‌کند.

درک فرصت‌ها

رضایت از خود می‌تواند به‌عنوان مهلک‌ترین آسیب برای هر کسب‌وکاری عمل کند. چنین رضایتی منجر به از دست دادن تمایل برای موفقیت می‌شود که مرگبار خواهد بود. همین نقطه‌ی ضعف می‌تواند به‌عنوان یک فرصت عالی برای دیگر بازیگرانی باشد که به فکر ورود به بازار هستند.

مجموعه‌ی بزرگی از مشتریان برای هر کسب‌وکاری مطلوب است، اما قطعا به‌اندازه‌ی مجموعه‌ای از مشتریان راضی و خشنود ارزشمند نخواهد بود.

به‌خصوص اگر محصول مورد نیاز آن مشتریان مدت‌ها بدون بهینه‌سازی و تغییر مانده باشد، مجموعه‌ی بزرگ آن‌چنان ارزشمند نیست. چنین نارضایتی بالقوه‌ای می‌تواند برای بازیگران جدید حکم شانسی برای حضور قوی در بازار داشته باشد که با ارائه‌ی محصولات و خدمات بهتر نسبت به رقیب بزرگ‌تر، به‌دست می‌آید. باتوجه‌به همین موارد می‌توانید از موفقیت‌های قبلی چنین رقیب‌هایی برای خود بهره ببرید.

رقابت

همه‌ی ما مسیر آسان به سمت موفقیت را نسبت به چالش و رقابت ترجیح می‌دهیم. مسیری مستقیم و سریع که هیچ‌گونه مانعی اعم از رقیب یا موارد دیگر نمی‌تواند جلوی پیشرفت در آن را بگیرد.

به‌هرحال شاید بتوانیم چنین مسیری هم پیدا کنیم؛ اما فراموش نکنید که همان رقبا و موانع می‌توانند مهر تأییدی بر انتخاب ایده باشند.

رقابت می‌تواند نقش ابزاری برای ناامیدی را ایفا کند؛ اما اگر بتوانیم آن را مدیریت کرده و از آن استقبال کنیم، مسیری به سمت ساخت محصولات و خدمات بهتر می‌شود که درنهایت به جذب مشتریان ختم می‌شود.

منبع:  forbes

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  8  =