داده، مهمترین چالش حوزه تشخیص تقلب در ایران

روز گذشته (سه‌شنبه) میزگردتشخیص تقلب Fraud Detection در مرکز فابا و با همکاری انجمن آشنا برگزار شد و سخنرانان میزگرد ضمن بررسی شرایط کنونی کشور در زمینه تشخیص تقلب، به ارائه راه‌کارهایی در زمینه تشخیص تقلب پرداخته و بر لزوم مقابله و تعیین ساختاری برای آن تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از فابانیوز، دومین میزگرد مشترک مرکز فابا و انجمن آشنا با موضوع تشخیص تقلبFraud Detection)  روز گذشته –سه‌شنبه- در محل مرکزفابا برگزار شد.

«سیدمرتضی مهدوی» عضو هیات‌مدیره دو انجمن‌ شرکت‌های نرم‌افزاری (آشنا) و شرکت‌های امنیتی (افتا)، دبیری این میزگرد را برعهده داشت و «مرتضی ترک‌تبریزی» مدیر فناوری بانک ملت، «جلا‌ل‌الدین نصیری» رئیس گروه سامانه مدیریت تقلب شرکت خدمات انفورماتیک، «بهنام بهرک» استادیاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، «علیرضا اطهری‌فر» مدیر طرح و برنامه شرکت کاشف، و «احمدرضا نوروزی» مدیر پایش امنیت شرکت پیام‌پرداز نیز اعضای این پنل تخصصی را تشکیل می دادند.
 
خلاصه ای از این میزگرد در ادامه آمده است و مشروح کامل آن را می توانید در روزهای آینده در فابانیوز بخوانید:
 
محمدمراد بیات، مدیرعامل مرکز فابا در سخنانی پیش از آغاز میزگرد تشخیص تقلب در مرکزفابا  ضمن عرض سلام و خوش آمدگویی به حاضران و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، گفت: موضوع تشخیص تقلب موضوع با اهمیت و اساسی در پایداری امنیت صنعت بانکداری و پرداخت کشور محسوب می شود و تشخیص تقلب متناسب با پیچیدگی دیتاها و شبکه های مالی بسیار اهمیت دارد.
 
وی تاکید کرد: برگزاری این نشست ها و میزگردها با هدف هم فهم کردن و هم گرا کردن دستگاه ها و سازمان های مختلف مانند شبکه بانکی و دستگاه های نظارتی اهمیت قابل توجهی دارد.
 
در ادامه «سیدمرتضی مهدوی» عضو هیات‌مدیره دو انجمن‌ شرکت‌های نرم‌افزاری (آشنا) و شرکت‌های امنیتی (افتا) به عنوان دبیر این میزگرد از حاضران خواست تا نظر خود را در خصوص تشخیص تقلب و راه های جلوگیری از آن عنوان کنند.


 
مرتضی ترک تبریزی به عنوان اولین سخنران این میزگرد گفت: اگر بانک ها به تکنولوژی سامانه های تشخیص تقلب مجهز نشوند بی اعتمادی زیادی برای مردم در نظام بانکی ایجاد می شود و ریسک خدمات بانکی نیز افزایش پیدا می کند.
 
وی افزود:‌برای استفاده از این تکنولوژی باید از محصولات داخلی استفاده کنیم چرا که محصولات خارجی دردسرزا هستند.
 
در ادامه جلال الدین نصیری گفت با بیان اینکه در ایران الگوهای خاص فرهنگ ایرانی داریم و نمی توانیم از سیستم های بین المللی تشخیص تقلب استفاده کنیم، چرا که اقلام اطلاعاتی در سامانه های ما با اقلام اطلاعاتی در سامانه های بین المللی متفاوت است.
 
وی تاکید کرد:‌در جهان 90 درصد از کارت اعتباری استفاده می کنند و برعکس در ایران 90 درصد کارت های بدهکاری در جریان و در اختیار مردم هستند.
 
وی همچنین افزود: قدم اول مشکلات در زمینه تشخیص تقلب مربوط به داده است، اگر دیتا و اطلاعات در اختیار نداشته باشیم کشف الگوهای تشخیص تقلب نیز امکان پذیر نخواهند بود. هیچ ساختاری برای تشخیص تقلب وجود ندارد و این موضوع مهم متولی ندارد.
 
مهدی آزادی‌مطلق، نماینده شرکت کاشف با بیان اینکه 5 درصد از اقتصاد دنیا دچار ریسک تقلب است، تاکید کرد: 50 درصد از تراکنش متقلبانه جهان در آمریکا صورت می گیرد و 30 درصد از اقتصاد جهان در اختیار آمریکا است؛ هرچه اقتصاد بزرگتر خطر تقلب بیشتر است.
 
وی افزود: اگر می خواهیم با این موضوع مقابله کنیم نیازمند اراده جمعی هستیم و باید در جایگاه خود به آن رسیدگی کنیم. در شرکت کاشف تعداد زیادی ابزارهای پرداخت فیشینگ شده هر ماه گزارش می شود و همین ابزارهای مقدمه تقلب هستند.
 
آزادی مطلب با اشاره به اینکه کسانی که از این بابت متضرر می شوند نمی توانند در مراجع قانونی طرح دعوی کنند ، به شاپرک گزارش می دهیم ودرگاه بسته می شود اما هیچ اتفاقی برای پیگیری انجام نمی شود و طرح دعوا امکان پذیر نیست، تاکید کرد: شب و روز با تبلغیات سرسام آور رسانه ها در زمینه مسابقات ستاره مربع مواجه هستیم و از سوی دیگر می خواهیم با تقلب مبارزه کنیم این موضوع امکان پذیر نیست.

 وی با تاکید بر اینکه اراده جمعی برای مبارزه با تقلب وجود ندارد، یادآور شد: هرچه به سمت استفاده از فناوری های روز دنیا می رویم تقلب افزایش و تشخیص تقلب سخت تر می‌‌شود.
 
آزادی مطلق گفت: در شرکت کاشف بحث الزامات احراز هویت قوی مشتریان را جلو برده ایم که بتوانیم مشتریان را دقیق تر شناسایی کنیم. الزامات رمز پویا انجام شده است و پروژه بزرگتری در دست شرکت کاشف است که بحث توانمند سازی شبکه جامع پرداخت کشور با مدیریت مخاطرات تقلب نام دارد و امیدواریم بار دیگر در اولویت نظام بانکی قرار بگیرد.
 
«احمدرضا نوروزی» مدیر پایش امنیت شرکت پیام‌پرداز نیز در ادامه گفت: دید سنتی این است که تقلب و امنیت هرکدام به صورت جداگانه باید مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرند.
 
وی افزود: سایت های قمار در پوشش های مختلف مجوز درگاه بانکی را از شرکت های پرداخت دریافت می کنند و باید دیتاهای مربوط به این سایت ها در اختیار بخش امنیت شرکت ها قرار بگیرند.
 
وی تاکید کرد: حوزه امنیت بالغ تر از تشخیص تقلب است. شرکت های خصوصی نتوانستند به دلیل محرمانه بودن این موضوع به طور کامل به آن رسیدگی کنند. میزان هم پوشانی میان حوزه امنیت و تقلب بسیار زیادی است.
 
مرتضی ترک تبریزی، مدیر فناوری اطلاعات بانک ملت در ادامه گفت:در حوزه سایت های قمار ، اغلب کشورها به ویژه کشور ما به شدت درگیر بحث تراکنش های متقلبانه هستند.
 
 
«بهنام بهرک» استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران نیز در ادامه این میزگرد گفت:  موضوع تشخیص تقلب همان دیتاماینینگ و داده کاوی است. تراکنش های متقلبانه در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است و تحولی در انواع آن ایجاد شده است، در حوزه تشخیص تقلب علاوه بر تشخیص پیشگیری آن نیز اهمیت زیادی دارد. هر تقلب از الگوی خاصی پیروی می کند و با شناخت این الگو می توانیم راحت تر از بروز آن پیشگیری کنیم.
 
وی با بیان اینکه تقلب به 2 دسته انفرادی و سازمان یافته و شبکه ای تقسیم می شود، تاکید کرد: مهم‌ترین مشکل در زمینه مطالعات تشخیص تقلب" داده " است چرا که از داده های لازم بهره مند نبودیم بنابراین معتقدم بزرگترین چالش در زمینه تشخیص تقلب دیتا است.
 
وی افزود: دیتاها هرچقدر غنی تر شوند روند تشخیص تقلب بهتر و دقیق تر و راحت صورت خواهد گرفت. امنیت محصول نیست یک فرایند است و تشخیص تقلب نیز همینطور.
 
بهرک گفت: ارزرمزها، بلاک چین و دیگر ارزرمزها زمینه گسترده ای برای تقلب ایجاد کرده اند و بیشترین تقلب ها در حوزه ارزرمزها صورت میگیرد. امروز از Deep Learning برای تشخیص تقلب استفاده می‌کنیم و در مقابل متقلبان نیز از همین فناوری برای ایجاد چالش های امنیتی استفاده می کنند و کاملا یک بحث 2 طرفه است.
 
وی همچنین در پایان میزگرد در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره تعریف دقیقی از تقلب گفت: هر تلاشی برای فریب دادن افراد و یا سازمان ها با هدف بهره برداری شخصی مالی و غیر مالی فراد (تقلب) است.
 
آزادی مطلق، نماینده شرکت کاشف نیز درباره ارتباط میان قمار و تقلب تاکید کرد: شرط بندی در کشور ما جرم است و اینها نمی توانند از درگاه های پرداخت قانونی استفاده کنند و سراغ درگاه هایی می روند که به صورت غیرمجاز قرار داده اند که قبل از پرداخت فیشینگ صورت می گیرد و تمامی اطلاعات مربوط به کارت شما دزدیده می شود. و نباید در یک زمین کثیف دنبال لباس تمیز بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

88  −  83  =