بانک ها در باتلاق رمز یکبار مصرف

در حالی که تنها 7 روز به پایان ضرب العجل بانک مرکزی در خصوص مهاجرت بانک ها به زیساخت ارائه رمز یکبار مصرف باقی مانده، اما هنوز نزدیک به 25 بانک معادل 65 درصد بانکها در اینباره یا اقدامی نکرده یا دست کم هیچگونه خبر یا اطلاع رسانی ویژه ای صورت نداده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بخشنامه پیاده سازی بستر ارائه رمز یکبار مصرف در خصوص تراکنش های مالی اینترنتی و کارتی در سال اوایل سال 97 به بانک ها ابلاغ شد، اما به دلیل ضعف زیرساختی و فناوری و نبود عزم جدی نزد شبکه بانکی، کمتر از نیمی از بانک ها(35 درصد) این امکان را برای مشتریان خود تا کنون فراهم کرده اند.

بنا بر این گزارش طبق برنامه ریزی بانک مرکزی، بانک ها می بایست بر اساس برنامه های اعلامی بانک مرکزی، مهاجرت به پروتکل EMV را در دستور کار قرار می دادند ولی به دلیل هزینه بالا و مسائل مرتبط با تحریم ها این امر عملا به زمانی در آینده موکول شد و تنها استفاده از رمز یکبار مصرف در مبادلات بانکی  بخصوص تراکنش های مبتنی به کارت در دستور کار قرار گرفت و طی ابلاغیه هایی پیاده سازی بستر OTP  تا اخر اردیبهشت الزامی شد.

با این وجود به دلیل ضعف نظارت بانک مرکزی در خصوص کیفیت زیر ساخت فنی و الکترونیک، بانک ها در حال حاضر قادر به ارائه این خدمت بسیار مهم  در استفاده از رمز یکبار مصرف برای ارائه به مشتریان خود نیستند.

بانک هایی که امکان ارائه رمز یکبار مصرف را دارند

از مجموعه 42 بانک و موسسه دارای مجوزی که نامشان در پورتال بانک مرکزی قرار داد تنها 15 بانک در خصوص ارائه خدمت رمز یک بار مصرف اطلاع رسانی کرده اند.

البته در برخی آمارهای غیر‌رسمی تعداد این بانک‌ها ۲۰ بانک اعلام شده، اما در اطلاعات ارائه شده در تبلیغات بانکی آمار ۱۵ بانک به دست می‌آید که پیش از موعد اعلام شده بانک‌ مرکزی این خدمت را راه‌اندازی کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، بانک‌های ملی، سامان، سپه، تجارت، ایران‌زمین، کارآفرین، سرمایه، پاسارگاد، سینا، صادرات، ملت، کشاورزی، انصار، رفاه کارگران و پارسیان  در مجموع 15 بانکی هستند که هم‌اکنون می‌توانند رمز دوم یک‌بار مصرف را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

لیست بانکهای دارای مجوز از بانک مرکزی را اینجا ببنید

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. عبدالرسول اسکافی می گوید

    کارایی عملیاتی ندارد زیراتا رمز را وارد کنیم زمان سپری میشنودرمز یک بار مصرف باید داخل اپلیکیشن موبایل باشدوقابلیت وکپی
    paste
    راداشته باشد وقابل استفاده عامه باشد.

ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =