افزایش سود ‌بانکی منتفی شد /واکنش اعضای شورای پول و اعتبار

بر اساس گفته معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهور

معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهور طرح افزایش سود بانکی را منتفی دانست و گفت: موضوع افزایش نرخ سود سپرده اصلاً در شورای پول و اعتبار مطرح نشده است این در حالی است که اعضایشورای پول و اعتبار چیز دیگری می گویند. البته پی بینی می شد که با بازگشت احمدی نژاد از امریکای جنوبی این مصوبه عملیاتی نشود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک علی آقا محمدی در گفتگو با فارس  گفت: فعلا چارچوب مصوبه شورای پول و اعتبار مشخص نیست و اصلا موضوع افزایش نرخ سود سپرده در این شورا نشده بلکه مصوبه درخصوص نرخ سود عقود مشارکتی بوده و اینکه آیا می‌شود حداکثر نرخ سود عقود مشارکت را افزایش داد و این موضوع مباحث فقهی هم دارد.
 
معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: باید چارچوب‌های مصوبه مشخص شود و آنچه در رسانه‌ها مطرح شده با مباحث مطروحه در شورای پول و اعتبار تفاوت دارد؛ در شورا حداکثر نرخ سود عقود مشارکتی مورد بحث قرار گرفته اما در این عقود نمی‌توان حداکثر نرخ سود را تعیین کرد زیرا اگر طرح اقتصادی سود بیشتری داشته باشد باید پرداخت شود.

این در حالی است خبر افزایش نرخ سود بانکی به 21 درصد، نه بر اساس برداشت رسانه ها که طبق اعلام صریح عضو ناظر شورای پول و اعتبار منتشر شد و یک هفته نیز از اعلام ان گذشت بی آن که بانک مرکزی موضوع را تکذیب کند.

حتی در هنگام اعلام این خبر مصوبه ، مطرح شد که محمود بهمنی ، رئیس کل بانک مرکزی اصرار داشته که برای کنترل بازار ارز و طلا باید نرخ سود بانکی افزایش یابد و الا او کناره گیری خواهد کرد.
 

شورای پول و اعتبار: تکذیب می کنیم

در همین حال مهر نوشت:در حالی در روزهای اخیر مصوبه رسمی شورای پول و اعتبار افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی و نرخ سود اوراق مشارکت بیش از نرخ تورم (20.6 درصد) اعلام شده که علی آقامحمدی معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهوری موض‌گیری متفاوتی در این باره داشته است.

وی می گوید: اصلا موضوع افزایش نرخ سود سپرده در این شورا مطرح نشده بلکه مصوبه در خصوص نرخ سود عقود مشارکتی بوده است.

این در حالی است که محمود بهمنی، محمد نهاوندیان، کاظم دلخوش و هادی قوامی اعضای شورای پول و اعتبار از افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی براساس مصوبه شورای پول و اعتبار خبر داده‌اند. 

محمود بهمنی رئیس شورای پول و اعتبار و رئیس کل بانک مرکزی محمود بهمنی گفته است: "در جلسه شورای پول و اعتبار که از ساعت 16 تا 22 دیشب سه شنهب گذشته ادامه داشت، گزارش مسائل پولی و بانکی کشور و همچنین عملکرد بسته سیاستی و نظارتی سال جاری ارزیابی  و مقرر شد نرخ سود سپرده ها و اوراق مشارکت با توجه به میزان نرخ تورم افزایش یابد."

کاظم دلخوش عضو شورای پول و اعتبار در گفتگو با مهر تایید کرده است که شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی را به بیش از نرخ تورم موجود کشور (20.6 درصد) تصویب کرده است.

محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و عضو شورای پول و اعتبار هم مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی را آغازی برای تک نرخی کردن نرخ ارز عنوان کرده است.

به نظر می رسد علی آقامحمدی معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهوری یا از مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی اطلاع ندارد و یا اینکه این موضع‌گیری نوعی مخالف رئیس جمهور با مصوبه شورای پول و اعتبار باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1