نام نویسی بیش از یک میلیون نفر از فعالان بازار سرمایه در سامانه سجام

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی اوراق مطرح کرد؛

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی از نام نویسی بیش از یک میلیون نفر از فعالان بازار سرمایه در سامانه سجام در سال 97 خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حسین فهیمی در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، در نشست خبری خود از طراحی سامانه توزیع سود در شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه خبر داد و گفت: این سامانه که با به کارگیری پیمانکاران داخلی و ظرفیت‌های شرکت طراحی شده، ظرف یکی دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و این سامانه قادر خواهد بود سود اوراق بهادار، یونیت‌های صندوق‌ها، صکوک و اسناد خزانه را دریافت و به صورت متمرکز در حساب بانکی منتخب فرد واریز کند.

وی با بیان اینکه به عنوان یک پیش نیاز، سامانه سجام را طراحی و پیاده سازی کرده ایم که ضمن شناسایی دقیق مشتریان بتوانیم خدمات گسترده‌ای را ارائه کنیم، افزود: سال گذشته این سیستم راه اندازی شد و تا به امروز بیش از یک میلیون نفر از فعالان بازار سرمایه در سامانه ثبت نام کرده اند و اطلاعات به روزی از سرمایه گذاران در اختیار داریم. این در حالی است که برای اولین بار در ایران خدمت شناسایی مشتری را به صورت الکترونیک فراهم کرده ایم که در هیچ بخشی مانند بانک و گمرک این الگو وجود ندارد.

فهیمی گفت؛ در مرحله بعد در ۲۷ اسفند ۹۷ با تصویب هیأت مدیره سازمان بورس اعلام شد در صورتی که سرمایه گذاران در سامانه ثبت نام کنند دیگر نیازی به شناسایی مجدد در بازار سرمایه ندارند و مشتری بعد از درخواست خدمات می‌تواند از همه سرویس‌ها استفاده کند.

مدیرعامل سمات اعلام کرد؛ بخش دوم تمرکز سپرده گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه بر این مبنا تعریف شد که با توجه به محدودیت‌های جهانی بر اساس تحریم و نوسان ارز به بومی سازی پلتفرم‌های داخلی روی بیاوریم؛ در این میان اولین پلتفرم سامانه جامع تسویه معاملات بورس‌های کالایی در سال ۹۷ راه اندازی شد که بخش انرژی آن فعال شد و ارتباط سیستم با بانک‌ها و سازمان مرتبط برقرار است.

وی با بیان اینکه تا به امروز بیش از ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار کد سهامداری از سوی سپرده گذاری مرکزی صادر شده که ۵۵ هزار کد آن مربوط به فروردین ۹۸ بوده است، اظهار داشت: در سال جاری نیز بهره برداری از سایر بخش‌ها در بورس‌های دیگر انجام می‌شود؛ بر این اساس راه اندازی قرارداد آتی سبد سهام طی مباحثات طولانی شرعی و قانونی نیز یک اتفاق مهم بود که اجرایی شد و در سپرده گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه، کلیه عملیات تسویه معاملات این ابزار در سامانه انجام شد.

فهیمی با بیان اینکه سال گذشته در زمینه فعالیت‌های جاری نیز سپرده گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه فعالیت‌های زیادی همانند ارتباط با مراجع ثبتی، قضائی را شکل داد تا فرآیندها تسهیل شود، تصریح کرد: تا به امروز ۲۸ هزار میلیارد تومان بین ۱۴۰ هزار شخص حقیقی و حقوقی سود پرداخت شده و ۹۰ هزار میلیارد تومان خالص تسویه انجام شد. در کنار بزرگترین دستاوردهای سال ۹۷ باید از سامانه جامع تسویه معاملات بورس‌های کالایی نام برد که از بخش انرژی آن بهره برداری عملیاتی صورت گرفت و زیر بار رفت؛ در سال جاری بقیه معاملات بورس‌های کالایی نیز به این سامانه خواهند پیوست.

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه در خصوص برنامه‌های سال ۹۸ هم اظهار داشت؛ حدود هزار دفتر کارگزاری و دفاتر پیشخوان احراز هویت را انجام  خواهیم داد تا شفاف سازی و شناسایی دقیقی صورت بگیرد و در سال جاری قصد داریم دفاتر را به ۲ هزار دفتر رسانده تا دسترسی بهتری برای سرمایه گذاران شکل گیرد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  7