رشد ۸۶ درصدی شاخص کل و هم وزن در سال ۹۷

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران خبر داد

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران از رشد 86 درصدی شاخص کل و هم وزن به عنوان یکی از نماگرهای بورس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، صحرایی در نخستین نشست خبری خود در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس بانک و بیمه که امروز صبح در سالن 35 این نمایشگاه برگزار شد گفت؛ افزایش شاخص کل و هم وزن نشان دهنده رشد هماهنگ تمامی شرکت ها و افزایش تولید است.

مدیر عامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران با اشاره به رشد 78 درصدی ارزش بازار سهام در سال 97 به نسبت مدت مشابه سال قبل گفت: این در حالی است که تنها 62 درصد ارزش بازار در این سال مربوط به 30 شرکت بزرگ بوده است.

این مدیرعامل با اشاره به رشد 86 درصدی شاخص کل بورس تهران در سال97 تصزیح کرد:

بورس ایران در بین سایر اعضای عضو فدراسیون بورس‌های دنیا رتبه دوم را به لحاظ ارزشی کسب کرد و درسال گذشته نیز این شاخص معادل ۶۲درصد رشد داشته است.

صحرایی با اشاره به افزایش مقدار ارزش اسمی از 150 هزار میلیارد تومان بورس تهران به 173 هزار میلیارد تومان در سال 97 اشاره و خاطرنشان کرد؛ ارزش اسمی بورس تهران در سال گذشته ۲۵درصد افزایش یافته است که مجموع عملکرد شرکت بورس تهران در سال ۹۷، به اندازه سه سال گذشته یعنی سال های 94، 95 و 96 ، سودآوری داشته است.

وی ادامه داد؛ همچنین بازار بورس در فروردین ماه به واسطه ویژگی‌های متعدد خود، با رشد چشمگیری رو به رو بود و یکی دیگر از علل رجوع مردم به بورس، میزان نقدشوندگی آن است که در مقایسه با سایر بازارها بیشتر است.

گفتنی است؛ در زمینه نقد شوندگی شاخص کل در فروردین ماه ۱۴ درصد و شاخص هم وزن رشدی ۲۳ درصدی را داشته است این در حالی است که از ابتدا تا انتهای سال 97 شاخص هم وزن 91 درصد رشد داشته است.

صحرایی درباره بازار بدهی نیز گفت؛ در بازار بدهی هفت اوراق درج شده و یک صندوق قابل معامله به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان درج و معامله شده است.

وی افزود؛ در سال ۱۳۹۷ ابزار آتی سبد سهام را راه‌اندازی کردیم که معمولاً ۶۰ درصد معاملات مشتقه در جهان مربوط به این ابزار است. این محصول جدید در هفت نماد معاملاتی مورد استفاده قرار گرفت.

وی توضیح داد:

تعداد کدهای معاملاتی صادر شده در سال 98 بیش از ۳۲۷ هزار کد بوده است که درآمد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس ۶۲۷ هزار میلیارد ریال بوده و سود تقسیم شده نسبت به سال قبل ۵۳ درصد افزایش یافته است.

مدیر عامل بورس تهران در پایان به برنامه های پیش رو این سازمان اشاره و خاطرنشان کرد؛  آموزش 18 هزار و 500 نفر ساعت ، پذیرش حدود 15 شرکت عرضه اولیه ، نقل و انتقال 8 شرکت کت و برگزاری 2 میز صنعت، تنوع سازی ابزارهای سرمایه و راه اندازی ابزار فروش استقراضی و اطلاع رسانی به روش بومی سازی و تقویت زیرساخت های فنی از مهم ترین برنامه های بورس تهران در سال جاری است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =