حضور فعالان بورسی،قدم اول برای ایجاد فرهنگسازی در بازار سرمایه/پرچم صنعت بورس نباید زمین بماند

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد عنوان کرد؛

در کشور ما ضریب سهامداری به عنوان یک شاخصه نفوذ خدمات بازار سرمایه در بین مردم به نسبت کشورهای پیشرفته پایین است.این در حالی است که از نظر بازده، شفافیت، کارایی و موارد کیفی دیگر،صنعت بورس در کشور ما شرایط مطلوبی نسبت به بازارهای رقیب دارد.در این میان هر چند که عوامل مختلف باعث پایین بودن این شاخص است،اما نقش فرهنگسازی از سایر این عوامل بالاتر و پررنگ تر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک؛ حمیده قاسمی: دوازدهمین نمایشگاه بانک،بورس و بیمه با حضور شرکت ها و فعالان صنعت بورس کشور اوایل اردیبهشت ماه امسال در تهران برگزار می شود.یکی از شرکت کنندگان پر و پا قرص این نمایشگاه،کارگزاری بانک پاسارگاد است.در ادامه به گفت و گویی نمایشگاهی با مجتبی شهبازی؛مدیر معاملات این کارگزاری پرداخته ایم.

-لطفا به طور مختصر کارگزاری بانک پاسارگاد را معرفی کنید و بفرمایید که این کارگزاری امسال چندمین حضور خود را در نمایشگاه بانک،بورس و بیمه تجربه می کند.

کارگزاری بانک پاسارگاد،کارگزاری رده الف بازار سرمایه است که سال گذشته نیز توانسته است در رده بندی کارگزاری ها، رتبه چهارم را از نظر حجم معاملات از آن خود کند.این کارگزاری تمامی خدمات بازار سرمایه اعم از اوراق،کالا و انرژی را ارائه می دهد.همچنین این کارگزاری امکان ارائه خدمات پذیرش شرکت ها را نیز دارد و مفتخریم که اعلام کنیم در تمام ادوار برگزاری این نمایشگاه کارگزاری بانک پاسارگاد نیز حضور داشته است.

-دلیل این حضور مستمر شما در نمایشگاه بانک،بورس و بیمه چیست؟

هدف ما این بوده است که پرچم صنعت بازار سرمایه روی زمین نماند؛چراکه بورس ویترین صنعت کشور است و در چنین رویدادی باید تمام فعالان بازار سرمایه نیز حضور داشته باشند.این در حالی است که در سال های اخیر بین شرکت های کارگزاری و برخی فعالان بازار سرمایه بحث های مبنی بر عدم حضور به دلایل مختلف مطرح بوده است که به عقیده بنده هیچ یک از دلایل مطرح شده نمی تواند دلیلی برای عدم حضور و صف آرایی پر قدرت فعالان بورسی باشد.به همین دلیل در شرایطی که حتی از مجموعه پاسارگاد ،بانک پاسارگاد و بیمه پاسارگاد در این نمایشگاه حضور نداشته اند،کارگزاری بانک پاسارگاد همواره در این نمایشگاه حضور فعال داشته است.

-چه مسائلی در بین شرکت ها برای عدم حضور در نمایشگاه مطرح بوده است؟

مواردی همچون بالارفتن هزینه های برگزاری نمایشگاه و یا استقبال کم مردم از این نمایشگاه مهمترین دلایل مطرح شده بوده است،در حالی که هیچ یک از این موارد به عقیده مدیران کارگزاری بانک پاسارگاد نمی تواند دلایل قانع کننده ای برای عدم حضور در نمایشگاه اختصاصی صنعت بورس کشور باشد.

-هر چند که بحث هزینه ها انکار ناپذیر است،چه تدابیری می تواند دغدغه دیگر این شرکت ها یعنی استقبال مردم را برای حضور در نمایشگاه بانک،بورس و بیمه مرتفع کند؟

در این زمینه باید روی مباحثی همچون فرهنگسازی برای استقبال از نمایشگاه و یا بهره برداری از اهداف نمایشگاه صورت گیرد.اما همه این مباحث زمانی مطرح است که دراولین قدم، شرکت ها و فعالان بورسی در این رویداد شرکت کنند.بعد از آن می توان بر روی برنامه ریزی،اجرای برنامه های مختلف و دستیابی به هدف نهایی که همان فرهنگسازی است دست یافت.

-به عقیده شما دلیل استقبال کم مردم از نمایشگاه بانک،بورس و بیمه چیست؟

باید بپذیریم که در کشور ما ضریب سهامداری به عنوان یک شاخصه نفوذ خدمات بازار سرمایه در بین مردم به نسبت کشورهای پیشرفته پایین است.این در حالی است که از نظر بازده، شفافیت، کارایی و موارد کیفی دیگر،صنعت بورس در کشور ما شرایط مطلوبی نسبت به بازارهای رقیب دارد.در این میان هر چند که عوامل مختلف باعث پایین بودن این شاخص است،اما نقش فرهنگسازی از سایر این عوامل بالاتر و پررنگ تر است.

-آیا می توان با تکیه بر بازدهی بازار سرمایه به جذب مردم به سهامداری در بورس دست یافت؟

از نظر بازدهی می توان گفت که بازار سرمایه در بلندمدت همیشه دارای بیشترین بازدهی بوده است.البته این بازار ویژگیهای خود را دارد و خالی از ریسک نیست،اما این ریسک بیشتر در سرمایه گذاری کوتاه مدت است.البته با توجه به این مزیت ها و ویژگیهای خوب می توان گفت بورس در کشور ما همواره مورد غفلت واقع شده است،چون مردم ما بیشتر درگیر سکه،طلا و ارز بوده اند و بازار سرمایه به دلیل تخصصی تر بودن و نیاز به دانش اولیه،مورد غفلت قرار گرفته است.

-در نمایشگاه امسال چه برنامه هایی را برای ایجاد انگیزه یا بهبود دانش اولیه سرمایه گذاری در بورس برای بازدیدکنندگان دارید؟

کارگزاری بانک پاسارگاد در نمایشگاه امسال همچون سال های گذشته اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی برای آشنایی بازدیدکنندگان نمایشگاه با مفاهیم اولیه معاملات و همچنین انجام معاملات آنلاین دارد که به صورت رایگان این خدمات را ارائه می دهد.

-و صحبت آخر…

برگزاری چنین نمایشگاههایی در شرایط فعلی اقتصادی می تواند سرمایه های کوچک و بزرگ سرگردان را به سمت تولید هدایت کند؛چراکه این بازار،مانند بازار ارز و طلا، بازار سفته بازی نیست و مولد است.وقتی فرهنگسازی مناسب صورت گیرد، سرمایه های سرگردان به جای سوق به سمت بازارهای ناکارا و غیر مولد،به بازارهای کارا و مولدی همچون بورس می آید تا بتواند به اقتصاد کشور کمک کند.البته یکی از راههای فرهنگسازی خوب حضور پرقدرت شرکت های فعال بازار سرمایه در نمایشگاه و یا برگزاری نمایشگاههای خوب در تهران یا شهرهای دیگراست.

در دوازدهمین نمایشگاه بانک،بورس و بیمه (فاینکس2019) که 2 تا 5 اردیبهشت در محل نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود، کارگزاری بانک پاسارگاد در سالن میلاد(31B) غرفه 19 پذیرای علاقمندان و بازدیدکنندگان است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  ⁄    =  24