ایران کیش و به پرداخت دو شرکت برتر در عرصه سودآوری

سودآوران صدرنشین؛

یکی از راه‌های بررسی عملکرد شرکت‌ها در مقایسه با سایر شرکت‌های گروه استفاده از نسبت‌های مالی است. یکی از این نسبت‌ها حاشیه سود خالص است.در میان گروه پرداخت در سال 96 شرکت کارت‌های اعتباری ایران‌کیش از منظر حاشیه رتبه نخست را از آن خود کرد. در این میان شرکت آسان پرداخت پرشین در رتبه آخر ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نسبت‌های مالی، همواره یکی از بهترین معیارها برای ارزیابی عملکرد شرکت‌ها به شمار می‌روند. مقایسه نسبت‌های مالی مختلف در طی زمان می‌تواند مسیر رشد یا افول یک شرکت را نمایش دهد؛ همچنین مقایسه این نسبت‌ها با شرکت‌های هم‌گروه نیز می‌تواند نقاط قوت و ضعف یک شرکت را به سهامداران، مدیران و سایر ذی‌نفعان نشان دهد.

یکی از مهم‌ترینِ این نسبت‌ها نسبت حاشیه سود خالص شرکت است که از تقسیم سود خالص بر درآمدهای شرکت به دست می‌آید. این نسبت نشان می‌دهد مدیریت برای درآمدهای کسب‌شده در یک دوره چه میزان هزینه کرده و در نهایت چند درصد سود عاید سهامداران شده است. این گزارش بر آن است تا عملکرد شرکت‌های پرداخت در سال 96 را از این حیث بررسی کند.

در میان شرکت‌های پرداخت که اطلاعات آنها در سامانه کدال بورس منتشر شده تنها صورت‌های مالی مربوط به سال 96 تعداد هفت شرکت منتشر شده است؛ بنابراین دامنه بررسی این گزارش تنها این هفت شرکت را در برمی‌گیرد.

بر اساس اطلاعات منتشرشده شرکت کارت‌های اعتباری ایران‌کیش با حاشیه سود خالص حدود 29 درصدی بهترین عملکرد را از این حیث در میان شرکت‌های پرداخت به ثبت رسانده است. این رقم در میان کل شرکت‌های بورس اوراق بهادار نیز رقمی بالا و قابل قبول محسوب می‌شود. نکته جالب توجه اینکه حاشیه سود عملیات اصلی این شرکت حدود 55 درصد است که بازدهی کم نظیر در میان شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس محسوب می‌شود. با این وجود هزینه‌های عمومی و اداری، هزینه مالی و مالیات منجر به کم‌رنگ شدن این عملکرد درخشان شده است.

شرکت به‌پرداخت ملت نیز که بالاترین سهم بازار را در میان شرکت‌های پرداخت دارد در میان شرکت‌های این گروه با حاشیه سود حدود 18 درصدی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

بر اساس صورت‌های مالی، اغلب درآمدها و هزینه‌های این شرکت، عملیاتی است هر چند کاهش هزینه‌های اداری و مالی می‌تواند حاشیه سود شرکت را اندکی بهبود بخشد. دو شرکت تجارت الکترونیک سامان و پارسیان نیز به ترتیب با 16 و 15 درصد در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. نکته قابل توجه آنکه شرکت تجارت الکترونيک پارسيان نتوانسته از مزیت صفر بودن هزینه‌های مالی خود برای افزایش حاشیه سود خود استفاده کند.

اما نکته قابل تأمل در این میان، عملکرد نه چندان مطلوب شرکت آسان پرداخت پرشین است به گونه‌ای که حاصل فعالیت‌های این شرکت در سال 96 حاشیه سود خالص شش درصدی بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد درآمد این شرکت در قیاس با سایر شرکت‌ها حداقل سه برابر بیشتر است، رشد هزینه‌های شرکت به همین میزان موجب شده آپ نتواند از این درآمد بالا، سود قابل قبولی به دست آورد.

بر اساس صورت‌های مالی، درآمدهای مربوط به درگاه تلفن همراه که بیش از 70 درصد از کل درآمدهای شرکت را به خود اختصاص می‌دهند فقط سود سه درصدی برای این شرکت داشته و همین موضوع سودآوری کل شرکت را تحت‌الشعاع قرار داده است.

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 39

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  14