طراحی اولین یخچال مبتنی بر فناوری بلاک چین توسط شرکت آلمانی بوش

شرکت آلمانی بوش (Bosch) به همراه شرکت اتریشی وین انرژی (Wien Energie) موفق به طراحی یخچالی شده است که به کاربران امکان پایش و کنترل مصرف انرژی را با استفاده از فناوری بلاک چین می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این دستگاه نمونه‌ای از لوازم خانگی آینده است که کاربران را قادر می‌سازد به شکلی ایمن و شفاف بر فرآیند مصرف انرژی دستگاه نظارت داشته باشند. از این یخچال مبتنی بر فناوری بلاک چین به تازگی در نشست بلاک چینی آنون (ANON) در شهر وین اتریش رونمایی شده است.

این یخچال را می‌توان از طریق یک اپلیکیشن هوشمند کنترل کرد. کاربر می‌تواند دمای بخش یخچال و نیز فریزر آن را به دلخواه تعیین کند و بر مصرف انرژي آن نیز نظارت داشته باشد. این اپلیکیشن همچنین اطلاعاتی درباره یخچال هم به کاربر می‌دهد. برای نمونه در صورت باز ماندن در، هشداری به گوشی هوشمند کاربر ارسال می‌شود. همچنین اطلاعات دقیقی درباره مصرف انرژی و نیز ردپای کربنی (میزان آلایندگی کربنی ناشی از تولید برق مصرفی) یخچال به کاربر داده می‌شود.

اما جذاب‌ترین قابلیت این یخچال ایناست که کاربر می‌تواند نقش فعالی در بازار انرژی داشته باشد. کاربر با استفاده از قرارداد هوشمند می‌تواند از میان منابع مختلف ارائه‌دهنده برق دست به انتخاب بزند و ارزان‌ترین منبع مورد نظر را انتخاب کند.

به ازای هر کیلووات ساعت انرژی مصرف توسط این یخچال، تراکنش مربوطه بر روی شبکه بلاک چین تایید شده و یک گواه مبدا (proof of origin) ارائه می‌شود. منظور از گواه مبدا این است که مشخص می‌شود برق از یک نیروگاه برقی کوچک از خانه همسایه آمده است و یا نیروگاه‌های بادی دوردست. کاربر می‌تواند از میان منابع موجود، دست به انتخاب بزند.

این دو شرکت آلمانی و اتریشی قصد دارند این دستگاه را طی چند ماه آینده در اختیار چندین کاربر قرار دهند. در فاز بعدی نیز قرار است یک زیرساخت بلاک‌ چین نیز راه‌اندازی شود. در مرحله آزمایشی حدود ۱۰۰ خانوار از این یخچال استفاده کرده و به ارزیابی اثربخشی آن می‌پردازند.

پیتر گونیتر (Peter Gönitzer) که مدیرعامل شرکت وین انرژی است می‌گوید:

«زیرساخت بلاک چین امکان تعریف مدل‌های جدید کسب‌وکار را در بازار انرژی فراهم می‌سازد. برای نمونه، ایستگاه‌های شارژ برقی می‌توانند از یک پروتکل بر روی شبکه بلاک چین و نیز قراردادهای هوشمند برای خرید برق از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی و یا واسطه‌های بزرگ استفاده کرده و سپس این برق را به خودروهای برقی بفروشند.»

منبع:  coindesk.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

17  +    =  27