پنجره واحد استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی می‌شود

با مشارکت سازمان فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای و صندوق نوآوری و شکوفایی، پنجره‌ واحدی به منظور تسهیل فرآیند اخذ مجوز و فعالیت استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای با اعلام این خبر در حاشیه نشست پایان سال این سازمان گفت: «این درگاه فقط برای استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی خواهد شد و خدمات مختلفی همچون بیمه، مالیات، وام و استعلام را برای این کسب‌وکارها ارائه خواهد داد.»

او با یادآوری اینکه پیش‌تر هریک از نهادهای مذکور به صورت جداگانه اقدام به ارائه خدماتی برای این کسب‌وکارهای نوپا کرده بودند ادامه داد:

سازمان فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به نوعی خدمات خود در این زمینه را ارائه می‌دادند؛ اما حالا قرار است همه این خدمات در یک پلتفرم واحد تجمیع شود. به گفته اثنی عشری این پلتفرم تا خرداد ماه ۹۸ رونمایی خواهد شد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره مکانیزم عضویت استارت‌آپ‌ها در این سازمان اعلام کرد:‌ «با راه‌اندازی پنجره واحد استارت‌آپ‌ها، عضویت این کسب‌وکارهای نوپا در سازمان نصر نیز از طریق همین پنجره واحد انجام خواهد گرفت.»

مرداد ماه امسال محمدباقر اثنی عشری رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در نشست خبری مشترک با رئیس پیشین سازمان فناوری اطلاعات ایران پیش از برگزاری الکامپ ۲۴ از امکان عضویت استارت‌آپ‌ها در سازمان نصر خبر داده بود.

سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری برای ۶ شهر هوشمند

 در ادامه نشست خبری سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای، محمدباقر اثنی عشری از در نظر گرفتن ۲۵ میلیارد دلار برای هوشمندسازی ۶ شهر کشور خبر داد و گفت: «در نتیجه تفاهم‌نامه سازمان فاوای شهرداری و سازمان فناوری اطلاعات در زمنیه توسعه شهر هوشمند مقرر شد بخش‌‌های اجرایی این پروژه به عهده بخش خصوصی گذاشته شود.»

به گفته او بودجه ۲۵ میلیارد دلاری این پروژه که توسط بخش‌ خصوصی تامین می‌شود در طول پنج سال در ۶ شهر سرمایه‌گذاری می‌شود.
سهم آی‌سی‌تی در تولید ناخالص داخلی دو برابر می‌شود

در بخش دیگری از نشست پایان سال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، محمدباقر اثنی عشری، رئیس این سازمان مهمترین دستاورد سال گذشته را تصویب سند برنامه تحول سازمان به نام بیستون دانست و تاکید کرد:‌

تلاش ما در دهه دوم فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، ساماندهی بازار و حل مسائل کسب‌وکارهای این حوزه بوده و حالا بر مبنای این سند برنامه تحول سازمان می‌خواهیم اندازه بازار ICT را دو برابر کنیم.

او با یادآوری اینکه علی رغم بحران‌های اقتصادی ۴۰ سال گذشته، حوزه ICT به طور متوسط ۱۷ درصد رشد کرده، ادامه داد:‌ «سهم فعلی این صنعت در تولید ناخالص داخلی، یک و نیم درصد است. اما برنامه‌ریزی ما دو برابر کردن آن در چهار سال آینده‌ است.»

اثنی عشری در خصوص دیگر دستاوردهای صنف آی‌سی‌تی که در سال ۹۷ محقق شد نیز اعلام کرد: « هرچند موضوعاتی همچون قراردادهای مشمول نرخ ارز، مابه تفاوت نرخ ارز و ‌بحث تخصیص ارز روال منطقی‌تری پیدا کرده اما همچنان مسائل کلانتری همچون نرخ ارز یا کسری بودجه دولت و بدهی آن به بخش خصوصی و همچنین معضل انتقال پول به خارج از کشور، باقی مانده که همگی آنها نیاز به راه‌حل‌های کلان‌ دارند.»

بحران شرکت‌های اینترنتی با ادغام حل می‌شود

در بخش دیگری از نشست پایان سال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، رئیس این سازمان با بیان اینکه شرکت‌های اینترنتی در وضعیت بحرانی هستند تاکید کرد: «اینترنت ثابت بخشی از شبکه و توسعه زیرساخت کشور است. نمی‌توان صرفا با اینترنت موبایل نیاز کشور را برآورده کرد. »

او با اعلام اینکه در زمینه حل مشکل شرکت‌های اینترنتی، سازمان نصر جلسات متعددی با رگولاتوری و مخابرات داشته ادامه داد: «اشتباه رگولاتوری، ارائه ۱۷مجوز FCP به شرکت‌های اینترنتی بود و این در حالی بود که پیش از بازبینی پروانه شرکت‌های اینترنتی در سال ۹۴ قرار بود تنها  به ۵ شرکت اینترنتی مجوز فعالیت در این بازار اعطا شود.»

اثنی عشری با اشاره به اینکه راه‌حل معضل شرکت‌های اینترنتی،‌ ادغام و اکتساب (M&A) این شرکت‌ها است تاکید کرد: « از آنجایی که هریک از این شرکت‌ها، ساختارها، مدیریت و سرمایه‌گذاری متفاوتی دارند، تحقق این ادغام کار سختی است.» به گفته او راه حل پیشنهادی این سازمان، گرفتن مشاوره از اتحادیه جهانی مخابرات و رسیدن به روشی است که وزارت ارتباطات، رگولاتوری و بقیه ذی نفعان خود را متعهد به اجرای آن بدانند.

همچنین روز گذشته نیز وزیر ارتباطات، در حاشینه نشست سالانه عمومی سازمان نصر اعلام کرده بود که اگر طرح پیشنهادی ادغام شرکت‌های دارنده پروانه FCP از سمت این شرکت‌ها به نتیجه‌ای نرسد احتمال صدور پروانه‌های جدید برای هم‌افزایی بین اپراتورهای موبایل و ثابت وجود خواهد داشت.

الکامپ ۲۵ با شعار آینده بهتر

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور همچنین از برگزاری بیست و پنجمین دور نمایشها الکامپ از ۲۷ تا ۳۱ تیرماه ۹۸ خبر داد و گفت:

در الکامپ سال آینده که با شعار «آینده بهتر» برگزار خواهد شد، چند محور جدید از جمله الکام‌جابز و الکام ترندز را مدنظر قرار دادیم.

اثنی عشری با بیان اینکه الکام جابز با همکاری وزارت کار برگزار خواهد شد درباره جزئیات این بخش از نمایشگاه الکامپ اعلام کرد: «هدف از الکام‌جابز، کاریابی برای دانش‌آموختگان ICT است تا نیاز شرکت های فعال درا ین بخش به نیروی کار نیز برآورده شود.»

او با اشاره به اینکه در الکام ترندز نیز فناوری‌های جدیدی همچون بلاک چین، بیگ دیتا و اینترنت اشیا مورد توجه خواهند بود از اضافه شدن دو سالن به تعداد سالن‌های استارت‌آپ‌ها خبر داد و گفت: «در الکامپ ۲۵ تعداد سالن‌های الکام استارز به شش سالن افزایش می‌یابد.»

 

منبع: پیوست

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1