سیاست های ارزی دولت در سال ۹۸ بازنگری شود

رئیس کنفدراسیون صادرات:

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: دولت در سال 98 باید بازنگری در سیاست های ارزی اعم از واردات و صادرات را سرلوحه کار خود قرار دهد و از طریق تعامل با بخش خصوصی امکان حل بهتر مشکلات را فراهم آورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «محمد لاهوتی» روز یکشنبه در نشست خبری افزود: در ماه گذشته تسهیلاتی برای واردات در مقابل صادرات اتفاق افتاد و جلساتی در کمیته کارشناسی با حضور نمایندگانی از بانک مرکزی، کنفدراسیون صادرات، اتاق بازرگانی و … شکل گرفت تا موانعی که وجود دارد برطرف شود.

وی افزود: به نظر می رسد سال 98 را بهتر از سال 97 تجربه می کنیم و انسجام بیشتری در سیاست های ارزی داشته باشیم.

لاهوتی با اشاره به اینکه ارز 4200 تومانی اتلاف منابع است، تاکید کرد: در تخصیص و توزیع کالاهایی که با ارز دولتی وارد می شود، باید حقوق بگیران و اقشار ضعیف مورد توجه دولت باشند.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، پخش کردن منابع ملی در جامعه با ارز ارزان قیمت و کالاهای ارزان قیمت تنها نتیجه ای که دارد، افزایش قاچاق خواهد بود.

لاهوتی گفت: اگر قیمت 4200 تومانی برای ارز رسمی اعلام نمی شد و دولت اجازه می داد نرخ ارز در بازار به صورت شناور تعیین شود، قیمت ها به مراتب پایین تر از قیمت های فعلی بود.

وی با اشاره به اینکه در مواردی دخالت ها به جای اینکه کار را مدیریت کند، تاثیر معکوس دارد، ادامه داد: ارز 4200 تومانی نمی تواند مطلوب باشد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: از زمان ابلاغ بخشنامه ارز 4200 تومانی در ابتدای امسال، کمیته ای در اتاق بازرگانی شکل گرفت و نسبت به برخی سیاست ها مانند الزام برگشت ارز در مدت سه ماه، سطح بندی صادرکنندگان براساس حجم صادرات و الزام به عرضه ارز در سامانه نیما نقدهایی مطرح شد حال امروز بعد از 11 ماه به این نتیجه رسیده اند که ارز 4200 تومانی باید به صورت دیگری برای تامین کالاهای اساسی تخصیص پیدا کند.

لاهوتی تاکید کرد: بازار تا قیمت 10 هزار تومان را برای دلار پدیرفت اما در قیمت های بالاتر بازار قفل شد. وی با اینکه قیمت های فعلی در بازار قیمت واقعی نیست، گفت: اگر عرضه ارز بیشتر شود و شرکت هایی که ملزم به عرضه ارز در نیما هستند فعال تر عمل کنند، قیمت ها واقعی خواهد شد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: بر اساس بسته تشویقی آخر سال بانک مرکزی، شرکت ها می توانند 40 درصد از ارز خود را در بازار آزاد به فروش برسانند.

وی به برگزاری نشستی با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و گفت: محتوای این جلسه برای مقام معظم رهبری ارسال شد و بعد از آن بود که رهبری تاکید کردند تا نظر اتاق بازرگانی ایران دیده، شنیده و خوانده شود.

به گفته لاهوتی، جزئیات آمار تجارت خارجی از بهمن ماه منتشر نشده اما در این مدت 40 میلیارد دلار صادرات و 38.5 میلیارد دلار واردات صورت گرفته و به نظر می رسد رقم صادرات تا پایان سال به 43 میلیارد دلار برسد.

35 درصد ارز صادراتی در نیما عرضه شد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اعلام اینکه 35 درصد از ارز صادراتی به سامانه نیما برگشته است، ادامه داد: از 65 درصد باقیمانده بخشی مربوط به بحث ارزش گمرکی پایه کالاهای صادراتی است و بخشی نیز به این موضوع باز می گردد که عملاً ثبت سفارش در کشور قفل شده بود که باعث کاهش واردات به کشور شد.

لاهوتی افزود: اکنون علاوه بر آنکه عرضه ارز صادراتی به کشور بیشتر شده، همچنین شاهد افزایش ثبت سفارش واردات هستیم.
به گفته لاهوتی یکی از مهمترین دلایل برنگشتن ارز صادراتی به میزان مورد انتظار، محدودیت های وارداتی بوده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث رانت می‌شود و بزرگترین رانت اقتصاد کشور را ایجاد کرد و عملا شاهد بودیم کالاهایی که با این ارز وارد می‌شوند، بسیار گران‌تر از ۴۲۰۰ تومان به سر سفره مردم می‌رسد.

وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز تنها جایی که می‌توانست اثر گذاری مثبت داشته باشد صادرات بود اما آنطور که باید در این زمینه افزایش نداشتیم و از این فرصت استفاده نکردیم.

لاهوتی تاکید کرد: صادرکننده نمی‌تواند ارز خود را به کشور برنگرداند اما در مورد روش‌های بازگشت ارز با دولت اختلاف نظر وجود دارد.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  ⁄  6  =