فضای رقابت PSPها چندان سالم نیست/ پرداخت‌یاران به سمت ارائه ابزارهای نوین و دیجیتال بروند

مدیرعامل شرکت فن‌آوا کارت:

مدیرعامل شرکت فن‌آوا کارت گفت: با وجودی که اکنون رقابت میان شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پرداخت الکترونیک چندان سالم نیست اما در همین فضا نیز عملکرد برخی از آنها قابل قبول است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از فابانیوز، این روزها در هر جلسه و نشستی که با حضور فعالان صنعت پرداخت برگزار شود، بدون شک پای بحث‌های گلایه‌آمیز در مورد رقابت ناسالم در این بازار نیز به میان می‌آید. مدیران شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، معتقدند رفتارهای رقابتی نادرستی در این صنعت شکل‌ گرفته و فضا را آلوده کرده است؛ رفتارهایی که به پدیده‌هایی مانند کارمزدخواهی دامن زده‌اند. علی نوروزی، مدیرعامل یکی از 12 PSP دارای مجوز، در گفت‌وگو با فابانیوز وجود این رقابت ناسالم را تایید و ابراز امیدواری کرد که افزایش نظارت شاپرک، بازار صنعت پرداخت را پالوده‌تر کند.
 
مدیرعامل شرکت فن‌آوا کارت گفت: با وجودی که در کل، رقابت میان شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پرداخت الکترونیک چندان سالم نیست اما در همین فضا نیز عملکرد برخی قابل قبول است و نمی‌توان همه را برای شکل‌گیری بازار کنونی این صنعت، متهم کرد.
 
نوروزی افزود: شاپرک، به عنوان مقام ناظر، به صورت دوره‌ای و تصادفی، نظارت خود را بر عملکرد PSPها اعمال می‌کند و به این منظور شاخص‌های سخت‌گیرانه‌ای در حوزه‌های فنی، زیرساختی و امنیتی دارد.
 
وی افزود: این نهاد نظارتی بر رفتارهای رقابتی شرکت‌ها در بازار که برخی ناسالم هستند ندارد و به نظر می‌رسد این مورد باید به شاخص‌های شاپرک افزوده شود؛ برای مثال تعداد دستگاه‌های کارتخوان نصب شده و تراکنش‌های غیرواقعی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.  
 
جنس PSPها یکی نیست؛ به تفاهم نمی‌رسند
 
مدیرعامل شرکت فن‌آوا کارت با اشاره به نبود تفاهم میان PSPها برای حل چالش‌های صنعت پرداخت گفت: برخی از شرکت‌های فعال در این حوزه از پشتیبانی یک بانک خاص بهره‌مند هستند و برخی دیگر به صورت مستقل عمل می‌کنند؛ در نتیجه می‌توان گفت آنها از یک جنس نیستند و به همین دلیل هم به تفاهم نمی‌رسند.
 
نوروزی افزود: PSPهای مستقل، رقابت سالم‌تری در بازار دارند و نوعی از تعامل جدی و در عین حال رقابتی را با بانک‌ها، برای دریافت سهم بیشتری از تراکنش‌ها برقرار کرده‌اند.
 
وی بیان کرد: جنس متفاوت این دو گروه باعث شده است رویکردهای آنها در برخی مسائل یکسان نباشد؛ برای مثال ورود پرداخت‌یارها به بازار ممکن است این تصور را برای PSPهای مورد حمایت بانک‌ها ایجاد کند که قرار است سهم آنها از سبد تراکنش‌ها کاهش یابد اما شرکت‌های مستقل با این دید به موضوع نگاه می‌کنند که  با بهره‌گیری از پرداخت‌یارها می‌توانند سهم خود را از بازار افزایش دهند.
 
افزایش 7 برابری قیمت رول کاغذی در یک سال/ بازار کارتخوان‌ها به اشباع رسیده است
 
این فعال صنعت پرداخت از جمله مشکلات کنونی PSPها را افزایش هزینه‌ها دانست و افزود: برای مثال قیمت رول کاغذی نسبت به سال گذشته پنج تا هفت برابر بیشتر شده است. با توجه به نوسانات قیمت ارز، شرایط آینده چندان قابل پیش‌بینی نیست اما به نظر می‌رسد هزینه‌ها روز به روز افزایش یابد.
 
نوروزی گفت: این شرکت‌ها ناچارند هزینه‌های خود را کاهش دهند و پیشنهاداتی نیز برای حل این چالش ارائه شده است؛ برای مثال می‌توان به حذف رسید کاغذی یا اختیاری کردن آن اشاره کرد.
 
وی با اشاره به اشباع بازار در حوزه دستگاه‌های کارتخوان بیان کرد: سال گذشته تعداد این دستگاه‌ها در کشور نسبت به سال 95 حدود 41 درصد رشد داشت اما در سال جاری تعداد آنها نسبت به سال 96 تنها 8 درصد افزایش یافته است.
 
مدیرعامل شرکت فن‌آوا کارت ادامه داد: به نظر می‌رسد بازار کشش چندانی برای افزایش تعداد کارتخوان‌های نصب شده ندارد؛ به همین دلیل است که شاپرک و بانک مرکزی اعلام کرده‌اند، پرداخت‌یاران به عنوان بازیگران جدید این اکوسیستم به سمت نصب کارتخوان‌های جدید نروند؛ چرا که برای ورود هر یک از این دستگاه‌ها از ارز ملی استفاده می‌شود.
 
نوروزی افزود: البته استارتاپ‌های پرداخت‌یار می‌توانند وارد فضای به روز رسانی کارتخوان‌های موجود و نصب دستگاه‌هایی با کیفیت بهتر بشوند اما افزودن به تعداد آنها چندان منطقی نیست.
 
این فعال صنعت پرداخت گفت: ارائه ابزارهای نوین و دیجیتال به ویژه در حوزه پرداخت خرد، از جمله انواع پرداخت‌های موبایلی، درگاه‌های اینترنتی، کیف پول الکترونیکی و اپلیکیشن‌های پرداخت، حوزه دیگری است که پرداخت‌یاران می‌توانند به آن بپردزاند.
 
به گفته وی، سهم اینگونه ابزارها در دنیا به بیش از 30 درصد از تراکنش‌های مالی رسیده اما در ایران به صورت واقعی زیر 10 درصد است.
 
گفت‌وگو از: سارا اسلامی
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  2  =