جدول تغییرات ۱۰ ماهه نرخ ارز و سکه/ رشد ۱۶۴ درصدی نرخ دلار

قیمت هر دلار در بازار طی ۱۰ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۴ درصد و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید نیز به ترتیب ۱۵۵.۲ تا ۱۶۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران خلاصه وضعیت قیمت در بازارهای مختلف را در ۱۰ ماهه سال گذشته با سال جاری با استفاده از آمارهای بانک مرکزی (فقط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی شهری استان تهران با استفاده از آمار مرکز آمار ایران استفاده شده) بررسی کرده است.

مقایسه خلاصه وضعیت قیمت در بازارها طی ۱۰ ماهه نخست سال های ۹۶ و ۹۷ نشان می دهد که میانگین نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم که یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در ده ماهه ۹۶ بوده به ۳ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان در ده ماهه سال جاری رسیده که رشدی ۱۵۵.۲ درصدی داشته است.

این مقایسه برای میانگین نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در مدت زمان مشابه نیز حاکی از رشد ۱۶۰ درصدی است. براین اساس در حالی که در ده ماهه ۹۶ قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده، میانگین قیمت این سکه در ده ماهه سال جاری به ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان افزایش یافته است.

آمار منتشر شده از سوی معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران همچنین نشان می دهد که میانگین نرخ هر دلار آمریکا در بازار آزاد شهر تهران در ده ماهه سال گذشته ۳ هزار و ۹۲۸ تومان بوده که برای ده ماهه سال جاری به ۱۰ هزار و ۳۸۸ تومان رسیده است. براین اساس قیمت هر دلار آمریکا ۱۶۴ درصد در ده ماهه سال جاری نسبت به سال قبل رشد داشته است.

اما این میانگین برای نرخ یورو در بازار آزاد شهر تهران در مدت زمان مشابه رشدی ۱۶۳.۲ درصدی را نشان می دهد. براین اساس میانگین قیمت هر یورو در ده ماهه سال قبل ۴ هزار و ۶۱۲ تومان بوده که در ده ماهه سال جاری به ۱۲ هزار و ۱۳۹ تومان رسیده است.

اما بررسی بهای هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در تهران نیز نشان می دهد که میانگین قیمت هر متر واحد مسکونی در شهر تهران در ده ماهه سال قبل ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بوده که در ده ماهه سال جاری به ۷ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان افزایش یافته است. براین اساس میانگین قیمت هر متر واحد مسکونی ۶۶.۸۸ درصد افزایش داشته است.

براساس آمار منتشر شده شاخص ارزش سهام معامله شده در بازار سهام (۱۰۰=۱۳۹۵) بالاترین درصد تغییر را با رشدی ۱۸۱ درصدی به خود اختصاص داده است. خلاصه وضعیت قیمت ها در شاخص ارزش سهام معامله شده در بازار سهام براساس ۱۰۰=۱۳۹۵ نشان می دهد که شاخص قیمت از ۹۱.۴ در ده ماهه ۹۶ به ۲۵۶.۶ در دهه ماهه ۹۷ رسیده است.

از سوی دیگر شاخص تعداد سهام معامله شده در بازار سهام نیز براساس ۱۰۰=۱۳۹۵ نیز در مدت زمان مشابه از ۸۶ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم به ۲۰۰ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم افزایش یافته که رشدی ۱۳۲.۲ درصدی را ثبت کرده است.

همچنین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی شهری کشور بر اساس ۱۰۰=۱۳۹۵ نشان می دهد که قیمت ها از ۱۱۰.۹ درصد در ده ماهه ۹۶ به ۱۵۴.۷ درصد در ده ماهه ۹۷ رسیده که ۲۸ درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی شهری استان تهران نیز که از سوی معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با استفاده از داده های مربوط به این شاخص از اطلاعات مرکز آمار ایران استخراج شده نیز حاکی از آن است که قیمت ها از ۱۱۱.۳ در ده ماهه ۹۶ به ۱۵۷.۴ در ده ماهه ۹۷ رسیده که ۴۱.۱ درصد رشد را ثبت کرده است.

براین اساس شاخص بهای تولید کننده براساس ۱۰۰=۱۳۹۵ از ۱۰۸.۸ به ۱۵۰.۵ در مدت زمان مورد بررسی افزایش یافته که ۳۸.۴ درصد تغییر را نشان می دهد. این آمار برای شاخص بهای کالاهای صادراتی براساس ۱۰۰=۱۳۹۰ اما حکایت از رشدی ۱۶۰.۱ درصدی دارد. براین اساس شاخص بهای کالای صادراتی از ۲۵۷.۴ درصد در ده ماهه ۹۶ به ۶۶۹.۴ در ده ماهه ۹۷ رسیده است.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  ⁄  5  =