گذر بانک تجارت از بانکداری شعبه محور

بانک تجارت با شعار «بانک فردا» یکی از بانک های بزرگ و قدیمی کشور به شمار می رود که در سال های اخیر به دلایل مختلف از جمله وضعیت افزایش روز افزون سطح بدهی های دولت به این بانک با صدمات زیادی شده است. اما تلاش های این بانک در مسیر گذار به بانکداری کم هزینه و حرکت به سمت سرمایه گذاری در حوزه های مختلف فناوری باعث شده تا این بانک در 9 ماهه نخست سال جاری تا حدود زیادی درمسیر سود آوری قرار بگیرد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بررسی های اجمالی نشان می دهد که در بازه مورد بررسی افزایش توأمان رشد درآمد ها و کاهش چشمگیر هزینه ها مهم ترین دلیل پیشرفت در عملکرد بانک بوده است. اما بررسی های تفصیلی تر از نکات جالبی پرده برداری می کند. بر اساس بررسی ها بانک تجارت از نیمه سال 95 روندی را در پیش گرفته که در صورت تداوم نه تنها بانک را از زیان خارج و وارد ناحیه سود خواهد کرد بلکه در چشم انداز بلند مدت، بانک تجارت را تبدیل به یک بانک پیشرو خواهد نمود. این روند عبارت است از «کاهش هزینه ها و افزایش همزمان در آمدها از طریق گذار از بانکداری سنتی و شعبه محور به بانکداری الکترونیک».

بررسی ها نشان می دهد تعداد شعب و کارکنان بانک تجارت در طی دو سال اخیر با کاهش قابل توجه همراه شده است. کاهش هزینه های اجرایی و کارکنان بانک (با توجه به روند تورم و افزایش سطح حقوق) تاثیرات این اقدام در خور توجه را در صورت های مالی به وضوح نمایان ساخته است. بر طبق برنامه های اعلام شده بانک در نظر دارد تا پایان سال 97 به این روند ادامه دهد. در سال آینده نیز ادامه روند کاهشی و حتی الامکان ثابت بودن تعداد شعب و کارکنان در دستور کار بانک قرار دارد.

در سوی مقابل، بر اساس بررسی ها، بانک تجارت صرفه جویی حاصل از محل کاهش هزینه های اجرایی و حقوق و همچنین درآمدهای ناشی از فروش بنگاه های مازاد زیرمجموعه خود را به سمت تقویت بانکداری الکترونیکی و نوین هدایت می کند. این موضوع در بهبود وضعیت درآمدهای بانک در سال 96 نسبت به سال 95 بسیار مشهود است. بر این اساس تعداد اغلب ابزارها و خدمات الکترونیک بانک در این سال نسبت به سال 95 با رشد قابل توجه همراه شده است.

 

در حوزه تعداد تراکنش ها این پیشرفت ها بسیار جالب توجه تر است به گونه ای که نرخ رشد در این حوزه بسیار بیشتر از نرخ رشد تعداد ابزارهاست. این موضوع نشان می دهد بانک تجارت در سال 96 نه تنها رشد کمّی میزان خدمات را در برنامه داشته بلکه از ابزار ها و امکانات موجود حداکثر استفاده را در جهت رشد درآمدهای خود به عمل آورده است.

 

رونمایی از خدمات جدید الکترونیکی شامل POS-M  و  POS-Pاز مهم ترین فعالیت های بانک در حوزه فناوری اطلاعات در سال 96 بود. اهمیت مدیران به حوزه فناوری اطلاعات و ارتقا سیستم بانکداری الکترونیک باعث شد بانک در این سال موفق به دریافت گواهینامه انطباق سامانه مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) از سازمان فناوری اطلاعات ایران و تندیس زرین یازدهمین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک با رویکرد توریسم الکترونیک گردد.

بررسی های به عمل آمده نشان می دهد بانک تجارت در تداوم فعالیتهای خود در جهت بانکداری الکترونیکی حجم سرمایه گذاری های خود در حوزه نرم افزار را حدود 10 درصد افزایش داده است تا بدین ترتیب امید ها برای حفظ روند کاهش زیان و ورود به ناحیه سود بیشتر از قبل باشد.

 

برخی از خدمات بانک تجارت که اساس و پایه آنها بر بانکداری الکترونیکی بوده و بانک در سال های آینده برنامه ها گسترده ای برای بسط و گسترش آنها دارد به شرح زیر است:

کارت گروهی: کارت گروهی نوعی کارت نقدی است که چند کارت به یک حساب متصل می باشند بر اساس این مدل یکی از کارت ها، کارت اصلی (کارت سرگروه) محسوب شده و سایر کارتها به عنوان کارت زیر گروه تعریف می شوند. کارت های زیرمجموعه در مقاطع تعیین شده به میزان مشخص توسط کارت اصلی شارژ شده و دارنده کارت از موجودی این کارت استفاده می نماید. این محصول، پلتفرمی را جهت ارائه خدمات به طیف گستردهای از مشتریان خرد و شرکتی مهیا می نماید.

کارت مشترک: بر اساس این محصول کلیه مشتریانی که دارای حساب مشترک با حق برداشت هرکدام به تنهایی 100 %هستند می توانند با دریافت کارت و رمز جداگانه از کلیه خدمات کارت نقدی بهره مند گردند.

یاراکارت: یاراکارت نوعی کارت اعتباری می باشدکه امکان ارایه تسهیلات بانکی به پشتوانه یارانه واریزی به حساب خانوارها را فراهم می کند. این محصول مطابق بخشنامه ها و الزامات بانک مرکزی طراحی و پیاده سازی گردیده است.

کارت یارانه برنامه جهانی غذا: این کارت بنا به درخواست سازمان برنامه جهانی غذا جهت واریز یارانه نقدی پناه جویان افغانی و عراقی مستقر در کمپ ها در حال صدور می باشد.
بانکداری اینترنتی (حقیقی و حقوقی): بانکداری اینترنتی (نسل سوم) این امکان را برای مشتریان فراهم میآورد تا در وقت و هزینه خود صرفهجویی نموده و امور بانکی خود را به صورت غیر حضوری از بستر اینترنت انجام دهند. ارائه طیف متنوعی از خدمات بانکی با رعایت امنیت و کاربرپسندی، از ویژگیهای نسل سوم اینترنت بانک تجارت میباشد. اینترنت بانک فرا، یکی از خدمات سفارشی و اختصاصی بانک تجارت است كه به منظور ارایه خدمات به مشتریان حقوقي ارزنده، طراحی و راه اندازي گردیده است. سرويس مذكور مبتني بر وب بوده و عالوه بر امکانات منحصربه فرد، قابلیت برقراري ارتباط با سيستم هاي نرم افزاري مالي و حسابداری مشتريان را دارد.

موبایل بانک: با توجه به نرخ نفوذ تلفن همراه در کشور و روند بانكداري همراه، موبايل بانك تجارت براي كليه سيستم هاي عامل موبايل به صورت كاربر پسند طراحی و طیف متنوعي از خدمات مبتني بر حساب و كارت را ارائه مي نمايد.

پایانه های فروش(POS) و درگاه پرداخت اینترنتی (IPG): بانک تجارت امکان پرداخت بهای کالا و خدمات را در نقطه فروش فیزیکی و مجازی از طریق شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت معتبر (psp) و شبکه گستردهای از پایانه های فروشگاهی و درگاههای پرداخت اینترنتی فراهم نموده است. همچنین نسل های جدید کارتخوان های فروشگاهی به صورت POS-PC و POS-PDA با قابلیت های پیشرفته مطابق با نیاز مشتریان عرضه می گردد.

توریست کارت: یکی از اصلی ترین نیازهای گردشگران ورودی، سهولت و امنیت در جابجایی پول است و مناسب ترین ابزار جهت رفع این نیاز، کارت بانکی می باشد. به همین منظور محصول جدید توریست کارت تجارت طراحی گردیده است. گردشگر خارجی می تواند در مدت اقامت از کلیه پایانه های فروش و دستگاههای خودپرداز شبکه شاپرک و شتاب استفاده نماید.
اما بر اساس صورت های مالی، بانک بخش مهمی از فعالیت های خود در عرصه  فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیکی را به شرکت های زیر مجموعه واگذار کرده است. بر طبق بررسی های به عمل آمده هر یک از شرکت های زیر مجموعه وظیفه فراهم آوردن بخشی از نیازهای بانک تجارت در زمینه حرکت به سوی بانکداری الکترونیک را به عهده دارند. لذا بانک می تواند با استفاده از تجربیات و تخصص این شرکت ها گام ها یبلندی در عرصه رسیدن به اهداف خود در حوزه بانکداری نوین بردارد.

مهم ترین شرکت های گروه بانک تجارت در حوزه فناوری اطلاعات، درصد مالکیت بانک و زمینه فعالیت هر یک از آنها به شرح زیر است:

سامانه های یکپارچه سیمرغ تجارت: (مالکیت 65 درصدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم)
مطالعه، طراحی، مشاوره، انتقال، تکنولوژی، نصب و راه اندازی، تعمیر و نگهداری و ساخت و پشتیبانی در زمینه تجهیزات رایانه ای و سیستم های سخت افزاری و نرم افزار غیررسانه ای و غیرآموزشی در حوزه فناوری اطلاعات.

کارت اعتباری ایران کیش: (52 درصد به صورت مستقیم و غیرمستقیم)
ایجاد و اداره شبکه های گسترده خدمات پرداخت به سیستم بانکی، بیمه و بازار سرمایه،  بازاریابی، نصب و پشتیبانی دستگاههای کارتخوان بانک های مختلف در سراسر کشور و ارایه خدمات پرداخت الکترونیک پذیرندگان کارتهای بانکی.

مهندسین مشاور تجارت: (100 درصد به صورت مستقیم)
تهيه، خريد، فروش، واردات و صادرات، بهره برداري، تعمير و نگهداري و پشتيباني انواع سخت افزار، نرم افزار و تجهيزات الكترونيكي، الكتريكي، رايانه اي و مكانيكي مورد مصرف در انواع فعاليت هاي اداري، تجاري، خدماتي، توليدي، مالي، بانكي، بورس و …

خدمات تجارت: (100 درصد مستقیم و غیر مستقیم)
سرمايه گذاري در ساير شركت هاي خدماتي، بازرگاني و توليدي و انجام كليه خدمات رايانهاي اعم از نرم افزار و سخت افزار

تدبیرگران فناوری اطالعات تجارت ایرانیان: (100  درصد به صورت مستقیم و غیرمستقیم)
 اداره امور و سرمایه گذاری در سهام شرکت های فعال در حوزه IT جهت هم افزایی در پیشبرد ماموریت های بانک

توسعه ارتباطات الکترونیک تجارت ایرانیان : (100  درصد به صورت غیرمستقیم)
ارایه خدمات تخصصی و مشاوره ای در زمینه های کامپیوتری، الکترونیکی، مخابراتی و فناوری اطلاعات مکانیزاسیون شامل؛ تحلیل، تولید، پیاده سازی و راهبری سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری اجرای پروژه Banking Core بانک تجارت.

اگرچه آمار تفصیلی از وضعیت درآمد های بانک در سال 97 در دسترس نیست اما رشد 40 درصد درآمد کارمزد ها و 41 درصدی سایر درآمد ها نشان می دهد این سرمایه گذاری ها در این زمینه تا حدود بسیار زیادی به بار نشسته است.

با این حال باید توجه داشت که ثمرات سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات در بلند مدت ظهور و بروز می یابد و افزایش درآمدهای بانک از این محل در 9 ماهه سال جاری تنها بخش کوچکی از برکات آن است. لذا باید منتظر ماند تا بانک تجارت در ماه ها و سال های آینده با اتکا بر سرمایه گذاری های انجام شده در این حوزه جایگاه خود را بیش از پیش در صنعت بانکداری بهبود بخشیده و از این طریق سود سرشاری به سهامدران خود هدیه نماید.

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 38

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  20