بانک مرکزی ارزهای جهان‌روا را برای ورود پول به کشور ممنوع نکند

هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بکوپی:

هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بکوپی، اقدام بانک مرکزی را در انتشار عمومی سیاست‌نامه مربوط به ارزهای دیجیتالی مثبت ارزیابی کرد و گفت: اشکال اساسی این سیاست‌نامه ممنوع کردن هر گونه پرداخت از طریق ارز رمزهای جهان‌رواست؛ در حالی که بانک مرکزی می‌توانست انتقال ارزش از خارج به ایران یا گردش ارز رمزها در داخل کشور را مجاز اعلام کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از فابانیوز، تیم بکوپی فعالیت خود را از اردیبهشت سال 1397 آغاز کرد. محصول این تیم، یک پلتفرم جامع مالی در حوزه ارز رمزها با دو بخش اصلی است؛ یک درگاه پرداخت و یک سامانه تبادل ارز رمزها که به صورت بورسی عمل می‌کند. سیدحسین خواسته مسئول و یکی از هم‌بنیان‌گذاران استارتاپ بکوپی، گفت: درگاه این تیم به کاربران خارج از کشور اجازه می‌دهد به صورت آنلاین از سایت‌های داخل ایران محصولاتی را خریداری کنند.
 
وی توضیح داد: در شرایطی که اتصال به ویزاکارت و مسترکارت برای سایت‌های ایرانی مقدور نیست، آنها می‌توانند از درگاه بکوپی برای ارتباط با مشتریان خارجی بهره بگیرند. آنها باید مبلغ مورد نظر خود را به ارزهای رایج دنیا مانند ریال، دلار یا یورو تعیین کنند، درگاه معادل آن را به ارز رمز محاسبه و به مشتری اعلام می‌‌کند.
 
این فعال استارتاپی افزود: اگر او با مبلغ اعلام شده، موافق باشد، می‌تواند از طریق کیف پول الکترونیکی خود به همان میزان بیت‌کوین، اتریوم یا هر ارز رمز پذیرفته شده دیگری را پرداخت کند. در ادامه، گزارش پرداخت به وب‌سایت ایرانی اعلام و محصول به مشتری تحویل داده می‌شود.
 
به گفته خواسته، در مدت محدود راه‌اندازی درگاه بکوپی که به دو ماه نمی‌رسد و در حالی که تبلیغی هم در مورد آن صورت نگرفته، بیشتر از 20 میلیون تومان تراکنش از طریق این درگاه انجام شده است.
 
مسئول تیم بکوپی افزود: سایت‌های پذیرنده استقبال خوبی از درگاه داشتند و تعدادی از آنها بدون تبلیغ خاصی به سراغ تیم آمدند؛ رویکردشان در مجموع مثبت است، چرا که هزینه‌ای از پذیرندگان گرفته نمی‌شود و راهکار جدیدی برای دریافت پول از مشتری در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: زنجیره فعالیت مجموعه با سایت صرافی آن تکمیل می‌شود که به تازگی در دسترس قرار گرفته و به همین دلیل بسته تبلیغاتی مشترکی برای این دو محصول تیم تعریف شده است.
 
هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بکوپی، گفت: سامانه صرافی تیم بکوپی به این صورت عمل می‌کند که فروشنده و خریدار، سفارش‌های خود را ثبت کنند؛ سامانه تنها در صورتی که بالاترین سفارش خرید با پایین‌ترین سفارش فروش تطبیق کند، معامله را انجام می‌دهد و دو دهم درصد از هر طرف کارمزد می‌گیرد. این در حالی است که در صرافی‌های سنتی اختلاف قیمت میان خرید و فروش به 10 درصد و بیشتر نیز می‌رسد.
 
انتشار سیاست‌نامه ارز رمزها اقدام خوبی بود/ دخالت افرادی محدود در نگارش آن
 
خواسته، با اشاره به انتشار سیاست‌نامه بانک مرکزی در مورد ارز رمزها، این اقدام را به صورت کلی مثبت دانست و افزود: انتشار این متن و در نهایت تصویب آن می‌تواند به سردرگمی موجود در مورد ارز رمزها پایان دهد؛ به ویژه آنکه در مجموع، قانون‌گذاری خوبی نیز در این سیاست‌نامه صورت گرفته است.
 
وی ادامه داد: تنها بخشی که می‌توان انتقاد اساسی به آن وارد کرد، ممنوعیت کلی بهره‌گیری از ارز رمزهای جهان‌روا به عنوان ابزار پرداخت است؛ هر چند اینگونه ارز رمزها در کنترل بانک مرکزی نیستند اما تحت نفوذ هیچ دولت خارجی دیگری نیز قرار ندارند.
 
هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بکوپی گفت: ارز رمزهای جهان‌روا، غیرمتمرکز هستند و توسط جامعه آزاد کاربران مدیریت می‌شوند؛ در نتیجه هیچ دولتی نمی‌تواند سیاست‌های خود را روی آنها اعمال کند؛ به همین دلیل شاید امکان داشت که بانک مرکزی ارز رمزهای جهان‌روا را نیز به عنوان ابزار پرداخت بپذیرد.  
 
خواسته افزود: حداقل کاری که بانک مرکزی می‌توانست انجام دهد این بود که استفاده از اینگونه ارز رمزها را به عنوان ابزار پرداخت برای کاربران خارجی و به عبارت دیگر ورود پول به کشور یا برای گردش داخل ایران، مجاز اعلام کند.
 
وی توضیح داد: به این معنا که افراد بتوانند از هر جای دنیا ارزش به ایران وارد کنند یا از نقطه‌ای در کشور به نقطه‌ای دیگر پرداخت داشته باشند اما خروج ارزش از کشور ممنوع باشد؛ در واقع درگاه پذیرنده یا به عبارتی مقصد پرداخت، داخل ایران قرار داشته باشد.  
 
این فعال استارتاپی، واکنش اکوسیستم فعال در حوزه ارز رمزها را نسبت به این بخش از سیاست‌نامه بانک مرکزی، منفی توصیف کرد و گفت: افراد محدودی در نگارش این متن دخیل بوده‌اند و بانک مرکزی از نظرات فعالان این حوزه به صورت گسترده بهره نگرفته است.
 
خواسته افزود: اکنون نیز مشخص نیست که ما باید نظرات خود را در مورد آن به جه مرجعی اعلام کنیم و نحوه بازخورد را تعیین نکرده‌اند. بانک مرکزی باید راهکار مشخصی به این منظور تعیین یا با برگزاری جلسه‌ای از فعالان استارتاپی برای نقد و ارزیابی سیاست‌نامه خود دعوت کند.  
 
اصل برای بکوپی فعالیت قانونی است
 
وی بیان کرد: تیم بکوپی اصل را بر فعالیت قانونی گذاشته است؛ به همین دلیل با توجه به سیاست‌های تعیین شده در این متن، در حال اتصال به تیمی است که به صرافی‌های مجوزدار مربوط می‌شوند و از این نظر مشکلی ندارد.  
 
هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بکوپی ادامه داد: درگاه پرداخت این تیم نیز تا زمانی که سیاست‌نامه بانک مرکزی به متنی قانونی تبدیل نشده است از ارز رمزهای جهان‌روا پشتیبانی می‌کند؛ اما به محض تصویب آن، از ارزهایی مانند  بین‌کوین و اتریوم، فقط برای فعالیت‌های خیریه یا انتقال پول پشتیبانی می‌کند و ارز رمزهای دیگری را که بانک مرکزی به آنها مجوز بدهد، به درگاه پرداخت خود می‌افزاید.  
 
مشکلات استارتاپ‌ها؛ از تضمین‌های غیرقابل پرداخت تا سردرگمی قانونی
 
خواسته، یکی از مشکلات استارتاپ‌ها را تضمین‌های غیرقابل پرداخت دستگاه‌های دولتی دانست و افزود: بعضی از بخش‌های دولتی که قصد سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها را دارند، چون نمی‌توانند نظارت دقیقی روی فعالیت آنها داشته باشند، تضمین‌های عجیبی طلب می‌کنند که پرداخت آنها از توان تیم‌های استارتاپی خارج است.
 
به گفته وی، استارتاپ‌ها معمولا وارد حوزه‌های جدیدی می‌شوند که قانون و سیاست مشخصی در مورد آنها وجود ندارد و این امر تیم‌ها را سردرگم می‌کند؛ به همین دلیل نهادهای مسئول باید به سیاستگذاری‌ها سرعت ببخشند.
 
گفت‌وگو از: سارا اسلامی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

24  ⁄  12  =