برای مقابله با آثار تحریم‌ها، ورود ارز به سیستم اهمیت بالایی دارد.

سید کمال سیدعلی اظهار داشت: تصمیمات متنوعی در مقاطع مختلف در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور اتخاذ شده و مقاومت‌هایی نیز از طرف اتاق بازرگانی و تعدادی از صادرکنندگان وجود دارد، اما واقعیت این است که برای مقابله با آثار تحریم‌ها، ورود ارز به سیستم اهمیت بالایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک مرکزی اخیرا در راستای تشویق صادرکنندگانی که مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کرده‌اند، مشوق‌هایی را در نظر گرفته و شرایط بازگشت ارز را برای این دسته از صادرکنندگان تسهیل کرده است.

بر این اساس صادرکنندگانی که بیش از ۶۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانده‌اند، می‌توانند میزان بیشتری از ارز خود را به صورت حواله یا اسکناس به صرافی‌ها بفروشند و از سوی دیگر ملزم به ارائه درصد کمتری از ارز خود به سامانه نیما نسبت به سایر صادرکنندگان خواهند بود.

سید کمال سیدعلی در این رابطه اظهار داشت: تصمیمات متنوعی در مقاطع مختلف در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور اتخاذ شده و مقاومت‌هایی نیز از طرف اتاق بازرگانی و تعدادی از صادرکنندگان وجود دارد، اما واقعیت این است که برای مقابله با آثار تحریم‌ها، ورود ارز به سیستم اهمیت بالایی دارد.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که صادرات در این مدت نه تنها کاهش نیافته بلکه رشد خود را نیز داشته است، گفت: بانک مرکزی برای اینکه این امکان را داشته باشد که تامین مالی ثبت سفارش‌های مورد انتظار را اجرایی کند، نیاز به ارزی دارد که توسط صادرکنندگان و سیستم بانکی ارائه می‌شود.

مدیرعامل سابق صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه تلاش بانک مرکزی برای جذب این ارزها با روش تشویقی نگاه مثبتی است که تعامل با صادرکنندگان را بیشتر می‌کند، گفت: مقاومتی که از طرف برخی صادرکنندگان انجام می‌شود با تفاهم و تعامل بیشتر می‌تواند کاهش یابد چرا که همین صادرکنندگان باید نیاز ارزی خود را از محل ارز حاصل از صادرات تامین کنند.

سیدعلی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی راه‌حل‌های مختلفی مانند فروش ارز به صرافی‌ها و استفاده از ارز صادراتی برای واردات کالاهای خود صادرکنندگان یا دیگران را در نظر گرفته و قدم مثبتی را برای کمک به بازگشت ارز برداشته و باید منتظر استقبال تجار از این اقدام بانک مرکزی باشیم.

این سیاست تشویقی در حالی اجرایی شده که عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی نیز معتقد است که این تصمیم افزایش عرضه ارز را در پی خواهد داشت. وی تلاش عده‌ای برای بر هم زدن بازار ارز را در راستای مقابله با این سیاست جدید دانسته و گفته است که این افراد اطمینان دارند که با صدور مجوز اخیر بانک مرکزی به برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز خود در صرافی‌ها در یک‌ماهه باقیمانده سال، تعادل بازار به نفع عرضه به هم خواهد خورد و لذا، اقدام به پیشگیری کرده و جو تبلیغاتی لازم را برای خنثی کردن آن به وجود آوردند.

بانک مرکزی نیز روز گذشته از شتاب گرفتن فروش ارز صادرکنندگان خصوصی در سامانه نیما خبر داد. براساس اعلام بانک مرکزی علاوه بر عرضه نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی، پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و شرکت ملی گاز در سامانه نیما، صادرکنندگان غیرنفتی بخش خصوصی فروش ارز ناشی از صادرات خود را در نیما افزایش داده‌اند و این مبلغ از ۱۶ مرداد تا ۲۹ بهمن از یک میلیارد یورو فراتر رفته است که البته این مبلغ علاوه بر عرضه صادرکنندگان در صرافی‌ها و اختصاص ارز به واردات خودشان است.

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  16