اجرای اینستکس منوط به پذیرش FATF

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت:‌ اجرای این توافق منوط به پذیرش و تصویب FATF در ایران است و تلاش‌های زیادی برای پذیرش وتصویب آن در کشور در حال انجام است و بانک‌های کشورهایی مانند چین که بیشترین تبادلات مالی ایران با آنها است خواستار آن هستند که ایران به این قوانین بین‌المللی مالی بپیوندد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کمال سیدعلی درباره راه اندازی کانال مالی اروپا گفت: اروپا تلاش می‌کند تا پس از آنکه آمریکا از برجام خارج شد این توافق را زنده نگه دارد. ایجاد کانال ویژه مالی میان ایران و اروپا گامی رو به جلو و اقدامی با ارزش است اما اینکه با این مکانیسم چه شرکت‌هایی بتوانند از آن استفاده کنند، مشخص نیست و ابهام‌ها کماکان بر جای خود باقی است.

وی ادامه داد:‌ البته وقتی سیستم‌های اداری سه کشور به تفاهمی رسیده‌اند تا اینستکس را راه‌اندازی کنند، نشان‌ می‌دهد میزان ترس آنها از تحریم‌های احتمالی آمریکا کاهش یافته و دولت‌هایی که در این تصمیم مشارکت کرده‌اند، موفق می‌شوند تا تبادلات مالی ایران را در برخی از بخش‌های کالایی تسهیل کنند.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت:‌ احتمال پیوستن سایر کشورها به اینستکس بسیار قوی است و می‌توان امیدوار بود که در قدم‌های بعدی کالاهای دیگری به غیر از غذا، دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تبادلات کالایی در این کانال شوند.

اجرای اینستکس منوط به پذیرش FATF

وی افزود: اجرای این توافق منوط به پذیرش و تصویب FATF  در ایران است و تلاش‌های زیادی برای پذیرش وتصویب آن در کشور در حال انجام است و بانک‌های کشورهایی مانند چین که بیشترین تبادلات مالی ایران با آنها است خواستار آن هستند که ایران به این قوانین بین‌المللی مالی بپیوندد.

سیدعلی گفت: فروشنده کالا برای ایران از طریق اینستکس می‌توانند شرکت‌های بزرگ و کوچک باشند، اما نگرانی شرکت‌های بزرگ همچنان پابرجاست و ممکن است با احتیاط زیاد در این مسیر گام بردارند.

وی ادامه داد:‌ اینستکس اجرایی می‌شود و قرار نیست که کار مخفیانه‌ای توسط آن انجام شود. اروپایی‌ها پذیرفته‌اند که با شفافیت در این مسیر قدم بردارند و نگرانی عمده‌ای هم در این زمینه وجود ندارد.

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =