ایران‌کیش در چند قدمی صدر جدول پرداخت/در آستانه صدر نشینی

شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش سهم پایانه‌های کارتخوان فروشگاهی خود را به بیش از 16 درصد افزایش داد/این شرکت با سهم 2/14 درصدی از مبلغ تراکنش‌ها در آبان‌ماه به رتبه دوم از نظر مبلغی صعود پیدا کرد/سهم تعداد تراکنش‌های شرکت در آبان‌ماه به 9/8 درصدی رسید/تعداد تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی شرکت طی 8 ماه گذشته رشدی 40 درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در سال 1397 کارت اعتباری ایران‌کیش عملکرد بسیار خوبی را در زمینه کارتخوان فروشگاهی از خود به جای گذاشته است. صعود شرکت به رتبه اول از نظر تعداد پایانه‌های فروشگاهی در سال 96 و همچنین صعود به رتبه دوم از نظر مبلغ کل تراکنش‌ها در آبان‌ماه 97 حاکی از نزدیکتر شدن رقابت این شرکت با رقبای صدر جدول و پیشی گرفتن از آن‌ها است.

رقابت شرکت در مهر و آبان‌ماه 97

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط شرکت شبکه شاپرک، شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش توانست سهم تعداد پایانه‌های فعال خود را در آبان‌ماه 97 به بیش از 16 درصد برساند و اختلاف را با شرکت تجارت الکترونیک پارسیان افزایش دهد. این شرکت از نظر تعداد پایانه‌ها 17/3 سهمی بیشتری از پایانه‌های کشور را در مقایسه با شرکت به پرداخت ملت دارد (شکل 1).

از نظر تعداد تراکنش‌ها شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش با سهم 9/8 درصدی در رتبه پنجم قرار دارد که رشدی 2/0 درصدی را در آبان‌ماه نسبت به مهر تجربه کرده است. شرکت به پرداخت ملت نیز با سهم 4/21 درصدی در صدر جدول قرار دارد (شکل 2).

با این حال، آمارهای مبلغ تراکنش‌ها حاکی از آن است که شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش با سهم 6/13 درصدی در مهرماه در رتبه سوم و پس از شرکت پرداخت الکترونیک سامان قرار داشت و در آبان‌ماه با رشد قابل توجه 8/0 درصدی در مبلغ کل تراکنش‌ها به رتبه دوم صعود کرد. این در صورتی است که طی این دوره سهم مبلغی شرکت به پرداخت ملت ثابت بوده است (شکل 3).

 

سهم شرکت در 8 ماه سال 97

آمارهای سهم تعداد پایانه‌های کارتخوان فروشگاهی و اینترنتی شرکت حاکی از آن است که شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش سهم پایانه‌های اینترنتی خود را پس از افزایش چند برابری در تیرماه، در مهر و آبان‌ماه ثابت و در حدود 21 درصد حفظ کرده است. اما سهم تعداد پایانه‌های کارتخوان فروشگاهی شرکت از شهریورماه تا آبان رشد خوبی را تجربه کرده و در آبان‌ماه به بیش از 16 درصد رسیده است (شکل 4).

 

با این حال، سهم مبلغی تراکنش‌های اینترنتی شرکت در طی دوره روندی نزولی داشته و از ابتدای سال افت قابل‌توجهی را تجربه کرده است، اما از شدت این روند در مهر و آبان‌ماه به طور قابل توجهی کاسته شده است. در عین حال، سهم مبلغی تراکنش‌های کارتخوان شرکت که برای مدت زیادی در حدود 15 درصد قرار گرفته بود بالاخره در آبان‌ماه از مرز 16 درصد عبور کرده است.

تعداد پایانه‌ها و تراکنش‌ها در 8 ماه سال 97

این در صورتی است که از نظر تعداد تراکنش‌ها شرکت توانسته است رکورد جدیدی را از ابتدای سال جاری به ثبت برساند و تعداد تراکنش‌های موبایلی خود را به 334 هزار برساند. تعداد تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی شرکت نیز در طول این دوره رشدی 40 درصدی را تجربه کرده است و از حدود 113 میلیون تراکنش به 159 میلیون تراکنش رسیده است (شکل 8).

 

تعداد تراکنش‌های اینترنتی شرکت نیز از تیر تا مهرماه رشد قابل توجهی را  تجربه کرده است و از 800 هزار تراکنش به یک میلیون و 300 هزار تراکنش رسیده است که نتیجه افزایش تعداد پایانه‌ها توسط شرکت است (شکل 9).

 

مبلغ تراکنش‌ها در سال 97

در طی 8 ماه سال 97 مبلغ تراکنش‌های کارتخوان شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش رشد بسیار چشمگیر 220 درصدی را تجربه کرده و از 141 هزار میلیارد ریال به 311 هزار میلیارد ریال رسیده است (شکل 10).

مبلغ تراکنش‌های اینترنتی شرکت در طی دوره همچون تعداد تراکنش‌ها روندی نزولی داشته است در صورتی که مبلغ تراکنش‌های موبایلی شرکت در آبان‌ماه رکورد قابل توجه هشت ماهه شرکت را شکسته است (شکل 11).

نتیجه‌گیری

عملکرد شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش در 12 ماه گذشته حاکی از برنامه بلند مدت شرکت برای در اختیار گرفتن سهم قابل توجهی از سیستم پرداخت کشور است. این شرکت توانسته است رتبه اول را از نظر سهم تعداد پایانه‌های فروشگاهی، رتبه دوم را از نظر مبلغ تراکنش‌ها و رتبه پنجم را از نظر تعداد تراکنش‌ها در این مدت بدست آورد. تمرکز بالای شرکت روی حوزه کارتخوان فروشگاهی عاملی است که منجر به رشد قابل توجه این شرکت شده است، چرا که عمده سیستم پرداخت کشور در این زمینه متمرکز شده است.

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 38

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  1