سی و هشتمین شماره از ماهنامه بانکداری آینده منتشر شد

شماره 38 ماهنامه بانکداری آینده، با سردبیری محمود فراهانی همسو با محورها هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت در 5 پرونده و 124 صفحه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در این شماره ابتدا در پرونده اول و در گفتگو با دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی به آخرین اقدامات بانک مرکزی در حوزه های مختلف فناوری بانکی و پرداخت الکترونیک پرداخته شده است. سپس در پرونده دوم طی گفتگو با ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان بازوی فناوری بانک مرکزی  ربع قرن تجربه این شرکت در حوزه بانکی مورد بررسی قرار گرفته و همچنین برنامه های این شرکت در سال آینده از دو بعد حاکمیتی و رقابتی بیان شده است. همچنین به ارزیابی نیاز به تغییر صنعت پرداخت به سوی بلاکچین و جایگزین کردن شیوه های سنتی پرداخت، پرداخته شده است. در پرونده سوم مقوله ارز رمزها با تاکید بر استلار طی میزگرد با کارشناسان بررسی شده است و در پرونده چهارم فرصت ها و چالش های فینتک ها در استفاده از داده های بزرگ زیر ذره بین قرار گرفته است. در نهایت در پرونده پنجم  به تشریح بانکداری باز در گفتگو با مختاریان مدیرعامل داده ورزی سداد و ، جایگاه آن و پتانسیل پیاده سازی این سیستم می پردازیم.

گفتمان تغییر

در گفتگویی با دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی بر سر میز مصاحبه باز شده و اهمیت داده ها در بانک مرکزی، و راهبردهای نوین آن بانک به بحث پرداخته شده است. نظارت بانک مرکزی بر تولید داده ها جهت شفافیت و اعتماد یکی از مهمترین عملکردهای این بانک است. در این مصاحبه یکی از گام های بزرگ بانک مرکزی در افزایش شفافیت، راه اندازی سامانه های ارزی تلقی شده است.


بانکداری حاکمیتی

در مصاحبه ای دیگر در این پرونده به گفتگو با سید ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک به ارزیابی ابعاد حاکمیت شرکتی و نقش آن در توسعه بانکداری دیجیتالی و پرداخت پرداخته شده است. در گزارشی پس از این گفتگو به بررسی عملکرد شبکه بانکی در نیمه اول سال 97 از نظر تراکنش های شتاب، پایا، ساتنا و چکاوک پرداخته شده و سپس نگاهی به محدوده عملکرد شرکت خدمات انفورماتیک در زمینه ارائه خدمات به بانک ها و شرکت های پرداخت و همچنین اندازه شرکت و دارایی های شرکت پرداخته شده است. در نهایت این پرونده با دو گزارش جهت بررسی اهمیت فناوری اطلاعات در بانک های رسمی کشور و شرکت های فناوری اطلاعات بسته شده است.

بلاکچین

این پرونده در میزگردی با حضور آقایان داوری نژاد، صفاری، خوشبخت، عباسی، دواتگر و شاه ورانی، کارشناسان حوزه بلاکچین و پیشکسوتان این زمینه باز شده است. در این میز گرد به بررسی ابعاد راه اندازی یک سیستم رمزارزی در کشور و امتیازات رمزارز استلار جهت توسعه پرداخت در کشور پرداخته است. سپس در گزارشی تحلیلی به ارزیابی اهمیت رضایت مشتری و تجربه مشتری در صنعت بانک و پرداخت جهان پرداخته شده است. در نهایت این پرونده با گزارشی آماری حول محور رقابت شرکت های پرداخت در زمینه سرمایه گذاری بسته می شود.

فناوری بانکی

در این پرونده نیز ابتدا به بررسی روندهای فناوری در سال 2019 در میزگردی با حضور تنی چند از کارشناسان حوزه بانک و پرداخت و فناوری پرداخته می شود. این میزگرد با حضور آقایان آزاد معروفی رئیس کمیسیون بیگ دیتا و اینترنت اشیاء و مدیرعامل شرکت لاوان ارتباط، محسن عزیزی مشاور کسب و کار، محسن مشهدی جعفری رئیس اداره توسعه فناوری اطلاعات بانک رفاه و محمدرضا معبودیان عضو هیئت مدیره شرکت مهندسی مشاور عصر فناوری دانش و قائم مقام بیگ دیتا در کمیسیون بیگ دیتا و اینترنت اشیاء نظام صنفی رایانه ای تهران برگزار شد.
در این پرونده در گزارشی نیز به معرفی شیوه های مختلف پرداخت در دنیا و مناطق مختلف جهان و معرفی 53 کیف پول مختلف در جهان پرداخته شده است.

داده های بزرگ

این پرونده در میزگردی با حضور حمید بنائیان مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، محمد تهرانی عضو هیئت علمی و بنیانگذار آزمایشگاه بلاکچین دانشگاه خاتم و سید مهدی موسوی سادات رسول مدیر عامل صندوق توسعه صادرات و فناوری دانشگاه شریف حول محور چالش ها و فرصت های فین تک ها در کشور در سال 98 گشوده شده و بایدها و نبایدهای پیاده سازی بلاکچین ارزیابی شده است. سپس در گزارشی به بررسی تلفیق هوش مصنوعی و بیگ دیتا که به BDAI ملقب شده است پرداخته و فرصت های قابل توجه این صنعت به تصویر کشیده شده است. در نهایت در گزارشی به بررسی عملکرد رمزارز استلار و ساختار عملکردی و امنیتی آن پرداخته شده است.

کسب و کار

این پرونده در گفتگویی با حمیدرضا مختاریان، مدیر عامل شرکت داده ورزی سداد حول محور اهمیت بانکداری باز و پتانسیل های مثبت پیاده سازی این سیستم در کشور آغاز شده است. سپس در گزارشی آماری به تحلیل عملکرد شرکت کارت اعتباری ایران کیش در صنعت پرداخت و مصاحبه ای با مهرداد فاخر، مدیر عامل تیپاکس در زمینه پتانسیل این شرکت ها در استفاده از فناوری های نوین پرداخته شده است. در نهایت این پرونده با گزارشی تحلیلی در زمینه عملکرد بانک تجارت در پیاده سازی بانکداری کم هزینه بسته شده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  +    =  41