نگاهی بر عملکرد ۶ ماهه شرکت‌های پرداخت بورسی

از 12 شرکت پرداخت دارای مجوز، 5 شرکت در بازار سرمایه پذیرش شده‌اند که این شرکت‌ها بیش از 70 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند/در میان صنایع گوناگون در بازار سرمایه، گروه پرداخت صعودی‌ترین روند سودآوری طی سال‌های گذشته را به ثبت رسانده است/اغلب شرکت‌های گروه پرداخت در سال 97، حد نصاب کسب درآمد و سودآوری خود در سال‌های اخیر را پشت سر خواهند گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با وجود آن که از 12 شرکت دارای مجوز از بانک مرکزی در حوزه پرداخت، تنها سهام 5 شرکت در بازار سرمایه معامله شده و این گروه سهم ناچیزی از ارزش معاملات و ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. بررسی‌ها نشان از روند رشد قابل توجه درآمدزایی و سودآوری این شرکت‌ها در سال‌های اخیر دارد. نکته قابل توجه دیگر در بررسی صورت‌های مالی این شرکت‌ها ثبات سودآوری است که در سایر صنایع به ندرت دیده می‌شود. این موضوعات، سهام آنها را با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه کرده است. از این‌رو، پذیرش تعداد بیشتری از شرکت‌های این گروه در بازار سرمایه می‌تواند از یک‌سو شرکت‌ها را از مزایای آن بهره‌مند ساخته و از سوی دیگر فرصت مناسبی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

براساس سیاست‌های سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر افزایش سهم شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات به بازار سرمایه در سال‌های اخیر تعداد این شرکت‌ها در بورس و فرابورس افزایش یافته است. با این وجود در حوزه پرداخت از 12 شرکت دارای مجوز از بانک مرکزی، در حال حاضر تنها سهام 5 شرکت در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرد که جمع ارزش بازار آنها در پایان آذر ماه 92,900 میلیارد ریال بوده و تفکیک آن برای هر شرکت به شرح نمودار 1 است.

در این گزارش به روند سودآوری شرکت‌های صنعت پرداخت مورد معامله در بورس، در سال‌های اخیر پرداخته شده است. در این بین شرکت فن‌آوا کارت نیز علیرغم عدم حضور در بورس به دلیل الزام گروه فن‌آوا به انتشار اطلاعات شرکت‌های زیرمحموعه، صورت‌های مالی خود را در سامانه کدال منشتر می‌کند.

داده‌های منتشر شده از سوی شرکت شاپرک نشان می‌دهد شرکت‌های مورد بررسی در نیمه نخست سال جاری در مجموع بیش از 81 درصد از جمع تعداد تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که در سهم این شرکت‌ها به لحاظ مبلغ تراکنش‌ها 78 درصد بوده است.

 

 

به‌پرداخت ملت: بنا به آمار منتشر شده در نیمه نخست سال 97، به پرداخت ملت با سهم 21 درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 25 درصدی در مبلغ تراکنش‌ها بیشترین سهم را در حوزه پرداخت داشته است. در این دوره شرکت درآمدی معادل 7,600 میلیارد ریال شناسایی کرده است که بیش از 60 درصد از درآمد این شرکت به فروش شارژ اختصاص داشته است.

براساس بررسی‌ها، درآمد کسب شده در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 27 درصد رشد داشته هرچند حدود 10 درصد از پیش‌بینی‌ها کمتر بوده است. هرچند پیش‌بینی می‌شود شرکت در پایان سال 97 با کسب درآمدی حدود 15 هزار میلیارد ریال رکورد درآمدزایی خود را بشکند، اما روند کاهش حاشیه سود معضلی است که به پرداخت ملت با آن دست به گریبان است.

تجارت الکترونیک پارسیان: بررسی‌ها نشان می‌دهد در شش ماهه نخست سال 97، سهم بازار شرکت هم به لحاظ تعداد و هم از حیث مبلغ تراکنش‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. براساس صورت‌های مالی اعلام شده شرکت در این دوره مبلغ 4,053 میلیارد ریال درآمد داشته که نسبت دوره مشابه سال قبل رشد 7 درصدی را نشان می‌دهد.

لذا شرکت می‌تواند با حفظ تداوم روند کسب درآمد در شش ماهه دوم همانند شش ماهه اول حد نصاب درآمدزایی خود را پشت سرگذارد. اگرچه در این دوره درآمد حاصل از فروش شارژ تلفن همراه با حدود 50 درصد، همچون دوره‌های گذشته بیشترین سهم از درآمدهای تجارت الکترونیک پارسیان را به خود اختصاص داده اما خالص دریافتی از کارمزد شاپرک و شتاب با رساندن سهم خود از حدود 26 درصد به 33 درصد از کل درآمدها، بیشترین تاثیر را در رشد درآمدهای این شرکت داشته است.

کارت اعتباری ایران کیش: حاشیه سود بین 25 تا 40 درصدی در سال‌های اخیر شرکت کارت‌های اعتباری ایران‌کیش را از سایر شرکت‌های موجود در این صنعت متمایز کرده است. شرکت برای سال 97 درآمد 4,439 میلیارد ریالی را پیش‌بینی کرده که در 6 ماهه نخست 2,007 میلیارد ریال (معادل 42 درصد) از آن را محقق کرده است.

این رقم در مدت مشابه سال قبل رشد 14 درصدی را نشان می‌دهد. تنوع عملیات این شرکت نسبت به سایر شرکت‌های گروه بسیار کمتر است به گونه‌ای که در این دوره تقریبا تمامی درآمدهای شرکت به نصب و پشتیبانی دستگاه‌های پایانه فروش مربوط بوده است. هرچند حاشیه سود شرکت از حدود 30 درصد در سال‌های گذشته به حدود 25 درصد در شش ماهه نخست سال جاری کاهش یافته اما سهامداران این شرکت نیز می‌توانند امیدوار باشد تا در درآمد‌های شرکت حد نصاب جدیدی به ثبت رسد.

آسان پرداخت پرشین: حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت در سال‌های اخیر همواره زیر 10 درصد بوده است. شرکت کسب درآمد 49,870 میلیارد ریالی را برای سال 97 هدف‌گذاری کرده که در شش ماه نخست مبلغ 22,512 میلیارد ریال (حدود 45 درصد) از آن را محقق کرده است. این رقم رشد حدود 24 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. بیش از 86 درصد از درآمدهای کسب شده این دوره به فروش شارژهای تلفن همراه و تنها حدود 6 درصد از آن به کارمزد‌های شاپرکی مربوط می‌شود. سهامداران این شرکت نیز می‌توانند به نزدیک شدن درآمد‌های شرکت به حدود 50 هزار میلیارد ریال در سال 97 امیدوار باشند.

پرداخت الکترونیک سامان‌کیش: سهام این شرکت که دومین شرکت بزرگ صنعت پرداخت در کشور به شمار می‌رود، به تازگی در بازار سرمایه عرضه شده و بیش از چند ماه از معاملات آن نمی‌گذرد. سال مالی شرکت انتهای آذرماه است و در شهریورماه صورت‌های 9 ماهه خود را منتشر می‌کند. در این دوره شرکت توانسته است درآمدی معادل 1،381 میلیارد ریال کسب کند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجه 215 درصدی را نشان می‌دهد.

درآمدهای حاصل از خدمات POS با حدود 40 درصد بیشترین سهم را از درآمد‌های شرکت به خود اختصاص داده و درآمدهای حاصل از درگاه موبایل، کارت‌خوان نیز هر یک حدود 30 درصد از درآمدهای شرکت را تشکیل داده‌اند. همچنین کاهش 72 درصدی هزینه‌های مالی شرکت در مدت یاد شده باعث شده تا سود خالص شرکت در 9 ماهه سال جاری از کل سال قبل پیشی گیرد و سرمایه‌گذاران نسبت به جهش درآمد و سود شرکت در پایان سال امیدوار کند.

شرکت فن‌آوا کارت: این شرکت از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فن‌آوا بوده و سهام آن در بورس پذیرفته نشده است. اما به دلیل الزام شفاف‌سازی زیرمجموعه‌ها، صورت‌های مالی این شرکت نیز در سامانه کدال منتشر می‌شود. فن‌آوا کارت نسبت به سایر شرکت‌های مورد بررسی کوچک‌تر بوده و سال مالی آن همچون سپ انتهای آذرماه است.

آخرین صورت‌های مالی شرکت به دوره 6 ماهه منتهی به خردادماه سال‌جاری بازمی‌گردد که در آن فن‌آوا کارت درآمدی بالغ بر 906 میلیارد ریال کسب کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد درآمد‌های حاصل از تراکنش‌های پایانه فروش با حدود 47 درصد بیشترین سهم را از درآمدهای شرکت به خود اختصاص داده‌اند. عملکرد شش ماه شرکت نشان می‌دهد فن‌آوا کارت نیز می‌تواند با تداوم روند شش ماهه نخست در شش ماهه دوم، جابه‌جایی رکورد کسب درآمد و سودآوری را به سهامداران خود هدیه دهد.

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 37

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3