ایجاد فرهنگ داده‌محور؛ مهم‌ترین رکن بانکداری دیجیتال

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت گفت: داده، محور اصلی بانکداری دیجیتال و ایجاد فرهنگ داده محور در شبکه بانکی مهم‌ترین رکن بانکداری دیجیتال است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مرتضی ترک تبریزی در خصوص تحقق تحول دیجیتال در صنعت بانکداری گفت: نگاه‌ها و تعاریف مختلفی در حوزه بانکداری دیجیتالی مطرح است، اما مهم‌ترین بخش در این حوزه حول محور شناسایی انتظارات و تامین نیازهای مشتریان و مشارکت آنها جهت افزایش خدمات بهینه به مشتریان برای بهبود تجربه آنها شکل می‌گیرد.

وی افزود: تمام این موارد نیازمند منبع عظیم و بزرگی از داده‌های است، زیرا داده، محور اصلی بانکداری دیجیتال است. تبریزی تصریح کرد: به‌ منظور تحقق تحول دیجیتال در صنعت بانکداری، بدنه اجرایی بانک‌ها باید آماده ارائه خدمات نوین و خصوصی‌سازی شده به مشتریان باشند. این امر با شناخت مشتری در بانک و ردپای وی در شبکه‌های اجتماعی قابل انجام است.

مدیر امور فناروی اطلاعات بانک ملت ادامه داد: این موضوع نیز با تجمیع و یکپارچه کردن داده‌های باکیفیت خارجی و داخلی مشتریان به‌ منظور تحلیل رفتار آنها محقق می‌شود که نیازمند فرهنگ‌سازی، آموزش و تغییرات فرآیندی در بدنه بانک است.

ترک تبریزی گفت: شناخت مشتری و ارائه سرویس‌ها و محصولات خصوصی‌سازی شده به آنها امری متداول در بانکداری دیجیتال است، ولی این موضوع با توجه به شرایط و نگاه سنتی در بانک‌ها شاید در کوتاه‌مدت میسر نباشد و نیازمند ایجاد زیرساخت‌های فرایندی، فرهنگی، سازمانی و فنی در سطوح مختلف بانک است.

وی تصریح کرد: در بانکداری دیجیتال اگر مشتری کمتر به شعب بانکی مراجعه کرده و کمتر درگیر فرایندهای پیچیده جهت دریافت خدمات متنوع و موردنیاز خود شود، پس از دریافت خدمات برآمده از بانکداری دیجیتال، متعجب و سورپرایز خواهد شد.

تبریزی افزود: بدیهی است با توجه به ورود نسل دیجیتال زاده‌ها به عرصه اجتماعی و اقتصادی کشور، روز به‌ روز بر تعداد این دسته از مشتریان افزوده‌ شده و انتظارات آنها از سیستم بانکداری کشور در این حوزه رو به افزایش خواهد بود.

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت تأکید کرد: نسل جدید مشتریان بانکی خواهان دریافت اکثر خدمات بانکی از بستر گوشی‌های هوشمند با سهولت و بدون طی کردن فرآیندهای پیچیده اداری هستند، همچنین آنها مایل هستند بانک‌ها وضعیت آنها را رصد و بر اساس آن، محصولات و خدمات مورد نیاز را به آنها ارائه کنند.

وی موضوع تایید اصالت مشتری در بانکداری دیجیتال را نیز، عامل موثری جهت ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان به‌ منظور گذار از بانکداری الکترونیک ارزیابی کرد و گفت: انجام احراز هویت با شیوه های غیر حضوری در این بین اهمیت ویژه دارد.

ترک تبریزی به این موضوع که، عملیات کلرینگ و نقد کردن چک به‌ عنوان یکی از خدماتی که در حال حاضر تنها با مراجعه حضوری به شعب و در ساعات اداری امکان‌پذیر است، نیز اشاره کرد و ادامه داد: به‌ منظور تحقق تحول دیجیتال در شبکه بانکی باید راهکاری برای ارائه این قبیل خدمات از کانال‌های الکترونیک اندیشیده شود که به‌نوعی نیازمند تغییرات اساسی در روال معمول کار در بانک‌ها است.

وی گفت: بخش اعتباری بانک تاکنون به‌ منظور پرداخت وام‌های خُرد به مشتریان، آنان را ملزم به پُر کردن فرم‌ها و ارائه ضامن می‌کرده است، در صورتی‌ که در بانکداری دیجیتال می‌توان با تکیه‌ بر سوابق و داده‌های تاریخچه‌های مشتریان و با ایجاد یک نگاه ۳۶۰ درجه از مشتری، توان اعتباری مشتریان را ارزیابی و با توجه به نیاز مشتری، وام متناسب با توان پرداختش را به او پیشنهاد داده و مشتری را سورپرایز کرد. بدیهی است این موارد بدون درخواست و بدون طی کردن فرآیندهای پیچیده به مشتریان و تنها بر اساس ارزیابی اعتباری مشتری بر روی بسترهای الکترونیک و تلفن‌های همراه قابل‌ارائه است.

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت گفت: به‌ منظور تحقق بانکداری دیجیتال شرکت‌های بیرونی نیز باید اطلاعات موردنیاز بانک‌ها را به‌ منظور اعتبارسنجی و ارائه خدمات به مشتریان به این مؤسسات مالی ارائه دهند، زیرا هر استعلامی که به‌ منظور پرداخت وام و ارائه دیگر خدمات به مشتریان تاکنون به‌ صورت دستی گرفته می‌شد، باید الکترونیکی شود.

ترک تبریزی افزود: از اینرو باید تکلیف جریان‌هایی مانند دولت الکترونیک و داده‌های باز یا همان Open Data در کشور روشن می‌شود یا حداقل وب‌سرویس‌های مختلف از سوی سازمان‌های ذیربط در اختیار شبکه بانکی قرار گیرد که این امر همراهی سازمان‌های بیرونی را جهت تحقق تحول دیجیتال در شبکه بانکی اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2