گام‌های توسن در مسیر بانکداری دیجیتال با پلتفرم جدید مبتنی بر بلاک‌چین

شرکت توسن در راستای توسعه بانکداری دیجیتالی دو نقش ایفا می‌کند، یکی در ایجاد پلتفرم‌های مرتبط به بانکداری دیجیتالی که در کنار فضای بانکی رشد می‌کند و نقش دیگر به عنوان یک بازیگر در حوزه ارائه خدمات B۲B.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شرکت توسن  از  ۱۳۷۸ تا به امروز در مسیر طراحی و تولید محصولات و راهکارهای نوین فناوری اطلاعات کشور مانند بانکداری و دولت الکترونیک گام برداشته است. این شرکت نه تنها پیشروی طراحی و تولید سامانه‌های مختلف فناوری اطلاعات در ایران است بلکه با ارائه راه‌حل های نوآورانه در زمینه فناوری‌های مالی و محصولات مرتبط، به دنبال تحول و تغییر بنیادی در صنعت خدمات مالی است. امروزه بانکداری دیجیتال یکی از موضوعاتی است که بانک‌ها برای تحول به دنبال آن هستند و توسن با پلتفرم جدید بانکداری دیجیتال، سعی در رفع این نیاز بانک‌ها دارد.

فاطمی در ابتدا گفت: در ایران بیشتر قدم‌ها در بانکداری الکترونیکی برداشته شده و برای عبور از بانکداری سنتی ابزارهای ایجاد شده که به کمک آن بانک‌ها بتوانند خدمات غیرحضوری به مشتریان ارائه دهند. در این مرحله شناخت ابزارها و گذر از بانکداری حضوری به سمت بانکداری غیرحضوری صورت گرفته است. اما بانکداری دیجیتال مفاهیم متفاوتی دارد و کسب و کارها را از دریچه متفاوتی می‌نگرد . در مفهوم بانکداری اجتماعی تفاوت را می‌توان بین پیام رسان اجتماعی و ایمیل مثال زد. پیام‌رسان اجتماعی باعث شد که ارتباطات و آگاهی اجتماعی افزایش یابد. همین تفاوت را نیز بین بانکداری الکترونیکی و بانکداری دیجیتال می توان قائل شد.

وی خاطر نشان کرد: ما در مسئله بانکداری دیجیتال چندین ذینفع داریم که اولین آن بانکدارها هستند و نگرانند مردم در جای دیگری غیر از بانک امور بانکی‌شان را انجام دهند، در اینجا مفهوم بانکداری دیجیتال کم‌کم شکل می‌گیرد. شرکت توسن در این راستا دو نقش دارد، یکی در ایجاد پلتفرم‌ها،که این پلتفرم‌ها در کنار فضای بانکی رشد می‌کند و نقش دیگر اینکه به عنوان یک بازیگر فعال در این حوزه بتواند خدمات B2B را عرضه کند. در این راستا در چند سال اخیر در بانکداری دیجیتال کارهایی انجام شده است و از نظر پلتفرمی به نقاط خوبی رسیده‌ایم. فرق پلتفرم جدید توسن با پلتفرم‌های قبلی این است که قرار است صاحب هوش باشد تا بتواند به جای کارشناسان بانکی، امور بانکی را انجام دهد و با تصمیم گیری، مشتریان را راهنمایی کند.

بنیان گذار توسن افزود: بانک ها همیشه در ذهن مردم جایی هستند که می‌توانند در کاهش ریسک و اعطای تسهیلات، بهتر تصمیم بگیرند. در واقع نقش بانک، مدیریت ریسک مردم و ثروت و سرمایه آنها است. اما امروزه به دلیل حجم بالای دیتا و مولفه های تصمیم گیری می‌بینیم که تصمیم‌گیری‌ کارشناسان بانکی با اشتباه همراه است و این حجم بالای اطلاعات را سیستم‌ها می‌توانند مدیریت کنند، پس اولین ویژگی پلتفرم‌های بانکداری دیجیتال این است که بتواند از بیگ دیتا استفاده کند و از کارشناسان بانکی بهتر تصمیم بگیرد. اگر پلتفرمی این ویژگی را داشته باشد قاعدتا میتواند به انتظار مردم پاسخ دهد. بانکداری دیجیتال مدیریت ریسک بسیار قابل قبول‌تر و  با کمترین تهدید را برای سپرده ها و سرمایه های آنها ایجاد می‌کند و در عین حال باعث کاهش هزینه می‌شود.

 فاطمی افزود: بنابراین یکی از مؤلفه‌های بانکداری دیجیتال این است که شما قطعاً برای انتقال پول از طریق ارزهای رمزنگاری شده، مثل گذشته هزینه نمی‌کنید زیرا از طریق ارزهای رمزنگاری شده، نسبت هزینه، منهای چهار یا پنج است، ولی در حوزه بانکداری سنتی تعرفه ها در حد چند درصد است و همچنین از طریق هوشمندی بانکداری دیجیتال می تواند بهترین تصمیم را اتخاد کنید.

فاطمی درباره پلتفرم بانکداری دیجیتال توسن خاطر نشان کرد: این پلتفرم کاملاً متفاوت از سامانه‌های  CoreBanking و یک پلتفرم جدید است. ویژگی عمده این پلتفرم، همان هوش مصنوعی است. فناوری‌های امروزی مبتنی بر بلاک‌چین است. چون با کمترین هزینه در یک فضای توزیع شده اعتماد سازی و شفافیت ایجاد می کند. ما قبلا برای ایجاد اعتماد هزینه زیادی پرداخت می‌کردیم اما فناوری بلاک‌چین با هزینه بسیار کم اعتمادسازی می‌کند.

وی درباره نقش بلاک چین در بانکداری و پرداخت کشور‌  با ارائه یک مثال ساده گفت: در حال حاضر برای انتقال وجه اگر مبلغ ۳ میلیون تومان را انتقال دهیم باید حدود ۹۰۰ تومان کارمزد بپردازیم، اما با فناوری بلاک چین و پول ایجاد شده بصورت رمز ارز یا امثال آن، کارمزد انتقال بسیار کمتر می‌شود. اگر این فضا عملیاتی شود قاعدتاً یک سری ابزارهای جدید مالی و سرمایه گذاری ارائه می‌شود و به جای اینکه سرمایه خود را در نظام بانکی قرار دهیم، می‌توانیم در این فضا سرمایه‌گذاری کنیم. چون در اینجا توکن‌هایی بوجود می‌آیند که نماد دارایی ما هستند و می‌توان توکن‌ها را به عنوان سرمایه خریداری و در عین حال آنها را مبادله کنیم، در این صورت هم سرمایه‌گذاری به جای ریال برای مشتری حفظ ارزش کرده است و هم هنگام مبادله هزینه‌های کمتری پرداخت می‌شود.

فاطمی درباره دلایل کاهش هزینه تمام شده یک تراکنش از طریق فناوری بلاک‌چین گفت:با کمک تکنولوژی بلاک‌چین ما برای سخت افزار هزینه نمی کنیم، بلکه یک سرور معمولی داریم و بقیه هم هر کدام یک سرور دارند، فناوری بلاک چین می‌تواند در یک فضای توزیع شده با ۱۰۰۰ سرور کار یک mainframe بزرگ را انجام دهد که باعث کاهش هزینه می‌شود. در حال حاضر سهم عمده هزینه بانک‌ها، مربوط به سایت، mainframe، پرسنل و هزینه هایی از این دست می‌باشد. اما وقتی که این فناوری عملیاتی شود، بانک به عنوان عضوی از یک شبکه بزرگ با ۵ پرسنل می‌تواند کار خود را انجام دهد.

وی در انتها با اشاره به تحریم‌ها در خصوص استفاده از ارزهای رمز نگاری شده در تسهیل تبادلات مالی ایران گفت: بانک مرکزی در ابتدای امسال برای جلوگیری از پولشویی و سوء استفاده‌های احتمالی توسط فناوری ارزهای رمزنگاری شده، فضای استفاده از این فناوری را محدود کرد، ولی در حال حاضر به واسطه تحریم‌های علیه ایران، قوانین خوبی برای این مقوله در حال وضع شدن است. من فکر می‌کنم در سال آینده فضای بهتری برای ارائه نوآوری در این حوزه خواهیم داشت. از طریق ارزهای رمزنگاری شده ما می توانیم توکنی ایجاد کنیم که به جای ۱۰۰۰ تومان 3 سوت طلا ارزش داشته باشد و در همه جای دنیا با همین ارزش تعریف گردد. بنابراین می‌توان ابزارهایی را خلق کرد که در همه دنیا به جای ریال پذیرفته شود.

لازم به ذکر است گروه توسن به عنوان حامی ویژه هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، در روزهای 9 و 10 بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد حضور دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  24