کانال مالی اروپا با ایران احتمالا در روزهای آینده راه‌اندازی می‌شود

وزیر خارجه فرانسه:

ژان ایو لو دوریان، وزیر خارجه فرانسه، می‌گوید مسیر مالی ویژه اروپا برای معامله با ایران به زودی برقرار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آقای لو دوریان روز چهارشنبه، ٢٣ ژانویه/٣ بهمن، به کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه گفت سازوکار مالی ویژه ایران "باید ظرف روزهای آینده اجرایی شود".

با گذشت ٩ ماه از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بیش از دو ماه از بازگشت تحریم‌های نفتی و بانکی یکجانبه آن علیه ایران، هنوز سازوکار مالی ویژه‌ای که اتحادیه اروپا وعده‌اش را داده بود اجرایی نشده است.

دو هفته پیش جلسه‌ای کوتاه و برنامه‌ریزی‌نشده میان دیپلمات‌های اروپایی و عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران برگزار شد که طرف ایرانی آن را نیمه‌تمام ترک کرد. اجرایی نشدن سازوکار مالی از دلایل ترک جلسه از طرف هیات ایرانی گزارش شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشته است که اتحادیه اروپا آمادگی آن را دارد تا در ماه جاری میلادی آغاز به کار سازوکار ویژه مالی با ایران را رسما اعلام کند.

هرچند همین دیپلمات‎‌ها به رویترز گفته‌اند که استفاده عملیاتی از این مکانیسم مالی "تا چند ماه" ممکن نخواهد بود، چرا که به گفته آنان برخی "مسایل فنی" مربوط به آن باید حل شود.

اروپایی‌ها در عین حال که با خروج آمریکا از برجام مخالفند، منتقد برنامه موشکی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای آن نیز هستند. علاوه بر این دولت‌های اروپایی نهادهای امنیتی ایران را متهم کرده‌‎اند که پشت چند مورد نقشه بمبگذاری و سوءقصد در اروپا بوده‌اند.

قرار است ژان ایو لو دوریان، وزیر خارجه فرانسه، کمتر از دو ماه دیگر به تهران سفر کند تا مسایلی از این دست را با مقام‌های ایرانی به بحث بگذارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄  15  =